Srbija

01.02.2021. 15:55

Netokracija

Autor: Nova Ekonomija

Onlajn kupovina: Šta i kako smo naručivali 2020. godine?

Najveći rast onlajn kupovine u Srbiji se, prema podacima portala Idealno.rs, dogodio u aprilu 2020. godine, prenosi portal Netokracija. Tada su, u odnosu na 2019. godinu, pretraživanja na internetu porasla za 50 %, a slično se desilo i tokom novem...

Foto: Pixabay

Srbija

01.02.2021. 15:55

Najveći rast onlajn kupovine u Srbiji se, prema podacima portala Idealno.rs, dogodio u aprilu 2020. godine. Portal Netokracija navodi da su tada, u odnosu na 2019. godinu, broj pretrage roba i usluga na internetu povećan za za 50 odsto, a slično se desilo i tokom novembra i decembra.

„Uprkos lockdown-u i merama koje su uveliko ograničile naše kretanje, 2020. (godina) je bila jedna od najdinamičnijih godina za veb-prodavce, korenite promene su se odvijale praktično preko noći, a ceo svet se odjednom i gotovo u potpunosti preselio na internet“, smatra predstavnik portala Idealno.rs i Jeftinije.hr, Igor Martinović.

Digitalni rast, posebno u pogledu internet kupovine, prema njegovim rečima bio je očekivan, ali niko nije mogao da predvidi okolnosti koje su taj rast značajno pospešile. 

Podaci ovogodišnjeg istraživanja sprovedenog u saradnji sa istraživačkom kućom Valiconom, u okviru Web Retailer Award konkursa za najbolje ve-prodavnice u regionu, pokazuju da je u Srbiji 61 odsto od svih online kupaca kupovalo „redovno ili intenzivno“.

ONLAJN KUPOVINA OPADA NAKON VANREDNOG STANJA, ALI E-NAVIKE OSTAJU

ONLAJN KUPOVALI I MLADI I STARI

Navodi se da je Generacija X (rođeni od sredine šezdesetih do ranih osamdesetih) predvodila online bum u 2020. godini što je i očekivano, kao i generacija bejbi bumera (ljudi rođeni nakon Drugog svetskog rata).

Za bejbi bumere se veruje da će ostati na intenetu, pa se prodavcima savetuje da na to obrate pažnju tokom 2021. godine, jer oni najviše kupuju u domaćim prodavnicama.

S druge strane tu je i Generacija Z (rođeni od sredine devedesetih do 2010. odine) koja najviše kupuje u inostranim šopovima.

Naglašava se da je Aliexpress i dalje glavni sinonim za onlajn kupovinu u Srbiji i pored ukidanja besplatne poštarine, kao i da mnogi trgovci prodaju putem domaćeg Aliexpress-a.

Prema rezultatima istraživanja, čak 7 odsto svih onlajn kupovina u Srbiji obavljeno je putem sajta KupujemProdajem.

Ipak, navodi se da glavni iskorak za jačanje internet trgovine u Srbiji i približavanju kupcima moraju da naprave sajtovi Gigatron, Tehnomanija, Tehnomedija ili neki poput Dijaspora.shop ili hibrid TV prodaje i online-a Shoppster.

„Tehnomanija je otvaranjem logističko distributivnog centra u CT Parku Beograd Sever krajem godine učinila veliki korak“, napominje Martinović koji smatra da je to značajna investicija.

Kako naglašava, slično se može očekivati i od Gigatrona, ali i drugih prodavaca.

Martinović navodi da u Sloveniji, na primer, tržištem dominira lokalni (pure player) trgovac Mimovrste, dok je Aliexpress tek na 7. mestu uz Amazon. 

U Hrvatskoj je već dugi niz godina na prvom mestu klasični domaći onlajn šop eKupi, dok Aliexpress i Ebay polako gube na vrednosti svake godine.

Martinović smatra da to pokazuje da dobrim pristupom, sa naglaskom na kvalitetnu i brzu logistiku, lokalni prodavac može da zauzme poziciju na jakom međunarodnom onlajn tržištu.

ONLAJN KUPOVINA TOKOM CRNOG PETKA OBORILA REKORDE

ŠTA SRBI VOLE DA KUPUJU ONLAJN?

U Srbiji je u tokom 2020. godine, prema podacima portala Idealno.rs, postoji jasna podela na strane i domaće onlajn trgovce. 

Globalno gledano, najviše se kupuju artikli iz kategorije mode, odeća i obuća koji zajedno čine 28 odsto onlajn prodajne vrednosti.

Odmah uz njih je elektronika sa 25 odsto, i artikli iz grupe „Kuća i bašta“ sa 13 odsto.

U stranim šopovima dominira elektronika sa 42 odsto, dok je u domaćim to kategorija „Moda“. 

Iste kategorije su dominantne i u Sloveniji i u Hrvatskoj .

OMILJENI NAČIN PLAĆANJA

Prema rezultatima istraživanja COD, odnosno plaćanje kešom u trenutnu isporuke naručene robe u Srbiji je i dalje dominantan način plaćanja, pa se praktično ne razlikuje među generacijama. 

U Srbiji od 55 do 60 odsto svih plaćanja je izvršeno putem COD-a, odnosno isplatom keša po dospeću robe.

Generacija Y (rođeni od početka osamdesetih do sredine devedesetih godina) je ona koja je najnaprednija što se tiče plaćanja ostalim načinima, pre svega plaćanja karticama.

Kada se to dovede u kontekst sa Hrvatskom ili Slovenijom, razlike su velike. 

U Sloveniji je gotovina drastično pala u 2020. godini, pa je prvi put plaćanje karticama ono koje je preuzelo primat nad COD-om, a glavni razlog je što su logističari, poput Pošta Slovenije, tokom pandemije zabranili lični dodir sa novcem. 

ŠTA OČEKIVATI TOKOM 2021. GODINE?

Prošlu godinu onlajn prodavci će zapamtiti po velikom rastu, a tradicionalni trgovci po brzoj, praktično preko noći, transformaciji iz offline u online prodaju. 

Generacije koje nikada nisu kupovale putem Interneta shvatile su lakoću onlajn kupovine i mnogi više nikada neće otići u fizičku prodavnicu po određene kategorije proizvoda. 

„Urok varljive i nesigurne onlajn prodavnice konačno je odbačen, a pitanje koje grupe potrošača kupuju online zamenjeno je pitanjem koliko svaka grupa potrošača kupuje online“, smatra Igor Martinović.

Prema njegovim rečima domaći trgovci treba da ulažu sve više, pre svega u marketing, ali i logističke operacije koje će morati da prate povećanu potražnju. 

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.