Vesti iz zemlje

02.02.2023. 14:59

Nova ekonomija

Autor: Olivera Bojić

Promene u sistemu e-faktura, ali ima još problema

Još ne "prolazi karneval izgubljenih" sati na izdavanju e faktura. Iako su usvojene izmene, ima još mnogo problema

Fakture, digitron Foto: Nova ekonomija

Ministarstvo finansija objavilo je da su usvojene promene Sistema elektronskih faktura počele da se primenjuju, saopštila je kompanija Paragraf. Računovođe su tokom prošle godine zahtevale izmene zbog teškoća u funkcionisanju e- faktura. Jedna od izmena je da je ukinuta mogućnost otkazivanje izdate fakture, pri čemu je zadržana mogućnost storniranja izdate fakture.

U sistemu elektronskih faktura (SEF) uvedene su promene:

  • Omogućeno je kreiranje i slanje konačnog računa koji se referencira na jedan ili više avansnih računa, bez obzira na statuse odobravanja povezanih avansnih računa.

Snežana Mitrović, predsednica Računovodstvene komore Srbije objašnjava da su ove izmene u interesu poreskih obveznika jer izdavati avansni račun za uplate na dan pre isporuke robe i usluga i gotovih proizvoda je čudno zahtevati, jer to nije ni prema Zakonu o računovodstvu koji je krovni zakon, kao ni Zakonu o PDV.

MINISTARSTVO FINANSIJA IPAK SPAJA FISKLAIZACIJU SA E- FAKTURAMA

„Ima smisla i jeste obaveza da se izda avansni račun samo za uplate koje se dešavaju u jednom poreskom periodu a isporuka robe, usluga i gotovih proizvoda se dešava u drugom poreskom periodu. Zato je ova izmena bila potreba da se može odobriti konačan račun ako nisu odobreni povezani avansni računi“, ocenjuje ona.

  • Uvedena je validacija da avansni račun ne može biti storniran ukoliko je vezan za konačni račun koji nije storniran.

U Računovodstvenoj komori Srbije ocenjuju da uvedena validacija da avansni račun ne može biti storniran ukoliko je vezan za konačni račun koji nije storniran je u redu i to podrazumeva ako je odobren avansni račun i vezan za konačan račun, da se ne može stornirati avansni račun, što je, takođe, u redu.

  • Ukinuta je mogućnost otkazivanja izdate fakture. Pri čemu je zadržana mogućnost storniranja izdate fakture.

Ukinuta mogućnost otkazivanja izdate fakture, pri čemu je zadržana mogućnost storniranja izdate fakture, donekle jeste usaglašavanje sa računovodstvenim načelom da se ne može brisati faktura, ali može biti stornirana u glavnoj knjizi, kaže Mitrović.

  • Omogućeno je da nakon akcije odbijanja fakture, primalac fakture može da naknadno odobri fakturu.

Snežana Mitrović ocenjuje da omogućavanje da nakon odbijanja fakture, primalac fakture može naknadno da odobri fakturu uvodi u potpunu pravnu nesigurnost u vođenju poslovnih knjiga izdavaoca e- fakture, koji je ne evidentira u poreskom periodu ako je odbijena. U tom slučaju, može se napraviti propust da se sagleda da je naknadno prihvaćena, pa se napraviti propust i u PDV evidencijama.

„Ovo doprinosi pravnoj nesigurnosti i za zakonske zastupnike i računovođe koji vode PDV evidencije. Problemi će biti vezani i za primenu Zakona o računovodstvu, gde se mora primeniti i načelo hronologije unosa izdatih i primljenih računa, u propisanim rokovima. Ti problemi će se videti i kod valute plaćanja, pa i kod eventualnih sudskih sporova po nenaplaćenim potraživanjima i utvrđivanje valute u zavisnosti kada je e- faktura odbijena ili naknadno prihvaćena“, ocenjuje Mitrović.

Na kraju, ovo će se odraziti i na poreski aspekt, priznavanja ispravke potraživanja ako je od roka za plaćanje prošlo više od 60 dana, kaže ona.

U REGISTAR APR NIJE UPISANO 80 ODSTO RAČUNOVOĐA, VELIKA PRAVNA NESIGURNOST

„Sada su obveznici izloženi pravnoj nesigurnosti kod unosa pojedinačnih evidencija za PDV, gde nije postojala obaveza da se izda e- faktura preko SEF-a. To je u situacijama kada PDV obveznik izdaje fakturu obvezniku koji nije korisnik SEFa. Sada se u roku podnošenja PDV prijave za poreski period januar 2023. godine do roka 15. februara moraju uneti u PDV evidenciju u SE, pojedinačno osnovice i obračunati PDV po posebnoj i po opštoj stopi, za sve promete i izdate fakture“, ocenjuje ona.

Dakle programer mora sada da „kupi“ podatke o fakturama koje su, kako ona kaže, izdate u papiru i to je sve dupliran posao. U Računovodstvenoj komori Srbije predlagali su da se unaprede PDV evidencije i da obveznici PDV izdaju sve fakture putem SEF-a, da SEF bude u Poreskoj upravi i tada bi se moglo i unaprediti izveštavanje Poerske uprave i ukinuti Obrazac POPDV.

„Takođe prihvatanje prava na odbitak PDV iskazanog u odobrenoj e- fakturi, do roka predaje PDV prijave, ako je obaveza nastala u poreskom periodu za koji se podnosi poreska prijava, takođe doprinosi da se ruše načela i rokovi knjiženja fakture kao računovodstvene isprave. Rokovi koji su propisani Zakonom o računovodstvu, a to je da faktura mora biti izdata u roku pet dana od nastanka poslovne promene i proknjižena u roku pet dana od prijema fakture. Poznato je da je rok za odobravanje e- fakture 15 dana“, ukazuje Mitrović.

Na sve neusaglašenosti Računovodstvena komora Srbije ukazala je tokom Nacrta Zakona o elektronskom fakturisanju i iz Komore su molili da se otklone.

Pre nekoliko dana sisitem e-faktura je bio nedostupan, na portalu e faktura objavljeno je da su otklonjene problemi u funkcionisanju elektronskih faktura.

Od 1. januara počela je obaveza slanja, primanja i čuvanja elektronskih faktura za firme iz privatnog sektora koje su obveznici PDV, u skladu sa Zakonom o elektronskom fakturisanju.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.