Srbija

31.12.2024. 10:09

Nova ekonomija

Autor: Filip Rudić

Pronađen deo projekta Železničke stanice koji CIP nije imao: Objašnjava konstrukciju nadstrešnice

Foto: MUP Srbije

Srbija

31.12.2024. 10:09

Deo izvornog projekta Železničke stanice Novi Sad iz vremena njene izgradnje, koji Institut CIP nije imao prilikom projektovanja adaptacije i rekonstrukcije, ipak je pronađen, tek nakon tragedije u kojoj je poginulo 15 ljudi.

Pronađen je originalni statički proračun iz 1963. godine za krilo B, čiji je deo nadstrešnica iznad glavnog ulaza, koja se srušila 1. novembra.

Proračun je postavljen na sajt Višeg javnog tužilaštva u Novom Sadu u ponedeljak, nakon što je javnosti saopšteno da je tužilaštvo započelo sa objavljivanjem celokupne dokazne dokumentacije.

Dokument propisuje redosled radova

U tehničkom izveštaju uz statički proračun opisuje se krov Železničke stanice kao „zglobno oslonjena naborana konstrukcija preko 8 polja u poprečnom pravcu (8 nabora)“.

„O konzolu naborane konstrukcije je obešena nadstrešnica nad ulazom u hol“, navodi se u dokumentu iz 1963. godine.

Dodaje se i da je nadstrešnica „delom obešena a delom se oslanja na stubove“, ali nije jasno na koje stubove se misli.

Potom se navodi redosled radova kog se treba držati prilikom izvođenja prednje fasade.

Najpre je naloženo da se izbetonira greda s prepustom kao jednovremeni delimičan nosač nadstrešnice, kao i jedna kontinualna greda kao „ležište za vešaljke“.

Nakon toga, trebalo je izbetonirati tu konstrukciju, odnosno krov, i skinuti skelu.

Kad se skela skine, ispod naborane konstrukcije trebalo je „ubaciti vešaljke, izvršiti njihovo ankerovanje i utezanje i injektiranje“.

Po izvršenom utezanju vešaljki trebalo je osloboditi skele i „namontirati nosače nadstrešnice“.

Ovog redosleda radova se striktno pridržavati„, navodi se na kraju uputstva.

Dokument ima 86 stranica, ali su neke strane kopije toliko blede da su nečitljive.

Pročitajte ceo dokument:

Osim statičkog proračuna, do sada je na sajtu tužilaštva objavljeno još nekoliko dokumenata iz perioda izgradnje stanice.

Od preduzeća Neimar, koje je gradilo Železničku stanicu a sada je u stečaju, dobijeni su predmeri i predračuni za pojedinačna krila objekta, kao i ugovori o građenju, ali projektna dokumentacija nije nađena.

Muzej savremene umetnosti Vojvodine dostavio je jedan članak iz 1963. godine i dokument iz 1962. koji je nazvan idejnim projektom, ali više liči na prezentaciju, sa slikama trodimenzionalnog modela buduće stanice i dva nacrta.

Iz dokumentacije koju je objavilo tužilaštvo vidi se da je izvorni projekat Železničke stanice tražen na više adresa.

Arhiv Vojvodine i Istorijski arhiv Grada Novog Sada su na upite policije odgovorili da ne poseduju traženu dokumentaciju.

Međutim, iz priloga sa dokumentacijom korišćenom tokom veštačenja, koji je takođe objavilo tužilaštvo, vidi se da je tokom istrage ipak nađen niz drugih dokumenata iz 1960-ih godina vezanih za Železničku stanicu.

Tužilaštvo je saopštilo da je dokazna dokumentacija obimna i da će nastaviti da je objavljuje „u više sukcesivnih koraka, ali bez odlaganja“.

Šta je koristio CIP

Da je originalna dokumentacija pronađena tokom istrage prvi je zaključio Insajder, na osnovu uvida u veštačenje koje su sproveli stručnjaci Fakulteta tehničkih nauka u Novom Sadu.

Sa objavljivanjem dokumenata na sajtu tužilaštva ova informacija dobila je i zvaničnu potvrdu.

Nova ekonomija prethodno je objavila dokument Instituta CIP iz kog se vidi da je prilikom izrade idejnog projekta za rekonstrukciju bio dostupan samo deo projekta iz 1964. godine.

U dokumentu Instituta CIP piše da arhivski primerak izvornog projekta iz 1964. godine za ceo objekat nije pronađen.

Projektantu su, uz drugu dokumentaciju, bili dostupni samo delovi arhivskog projekta za krilo D.

U nesreći je odmah poginulo 14 ljudi, a još jedna osoba je podlegla povredama narednih dana. Dve osobe su i dalje u bolnici.

Otkrivena cena popravke nadstrešnice na železničkoj stanici u Novom Sadu

 

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Komentari(13)

  1. …..žao mi ljudi koji su nas ostavili i gledaju nas odozgo i pitaju:“imate li m.da da ovo dovedete do istine?“ Poz iz uređene EU od besplatnog penzionera….

    1. Vecina sa mozgom i m.dima su otišli iz ove zemlje. Ostao je samo pretežno škart, i mucenici bez opcija.

    2. Toliko ste uređeni da vam SAD određuje sve a ljudi se hapse zbog podrške Rusiji ili kritike EU tj NATO-a. Ostaj tamo uređen…

  2. Sve je u redu, ali zasto vam tekstove uporno pise neko ko ne zna koliko nula ima broj 1 milion. Pobogu, obracate se javnosti, nisu svi SNS kadar.
    Znaci, 1 milion= 1.000.000, jel toliko tesko

  3. Pronađen deo projekta?! Kao da je iz doba Tutankamona pa ga pronašao neki arheolog, bio izgubljen stotinama godina.

  4. Šta iz ovoga može da se vidi a da dobrom projektantu nije bilo jasno samim pregledom konstrukcije? Sa slika se vidi da je rešenje ankerovanja zatega u krovnu konstrukciju veoma loše , plus loše održavanje zgrade. Treba znati da je „Sekcija za održavanje zgrada – Kraljevo“ ukinuta oko ili posle 2005 god. Kome je to palo na pamet?

  5. Nedostatak prvog Glavnog projekta je dodatak na odgovornost jer, pre rekonstrukcije, SVAKI ISKUSAN GRAĐEVINSKI INŽENJER, štaviše i GRAĐEVINSKI TEHNIČAR VISOKOGRADNJE, mogao je bez problema da, trenutnim predmerom i ličnim dodatnim izračunavanjem tzv. STATIČKIH POZICIJA ZA SVAKI DEO KONSTRUKCIJE, DOĐE DO ISTIH PODATAKA, A KOJI NEDOSTAJU U SADAŠNJOJ PROJEKTNOJ DOKUMENTACIJI. Samo je trebalo ANGAŽOVATI STATIČARA, ILI INŽENJERA, platiti mu dnevnice i dobiti nedostajuće podatke. JER, STATIKA SE NE IMPROVIZUJE, NE NAGAĐA, TO JE EGZAKTNA NAUKA, gde – ako je prethodni statičar izračunao da je 2+2=4, i svaki naredni statičar će doći do upravo istog rešenja!!!!!!
    NEKA SUD ANGAŽUJE BILO KOG INŽENJERS I NEKA GA PITA, POTVRDIĆE MOJE IZLAGANJE KAO TAČNO. To je kao na ispitu iz mehanike( statika je inače deo mehanike) : ako 20 studenata dobiju isti zadatak, svako mora kao tačan imati – isti rezultat.
    Tako da, ovo je još dodatna odgovornost firme koja je vršila renoviranje postojećeg objekta.

  6. Sve sto rade je pokusaj da dodju do daha i da prevare narod. Svi se nadamo da ce im ovo biti poslednja steta, ali ne iskljucujemo da ce pre nego padnu napraviti najvecu u istoriji Srbije. Od svih „dostignuca“ koja su jedinstvena u istoriji Srbije. Naveca dostignuce je potpuna devastacija institucija drzave, i unistenje naroda!

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.