Vesti iz zemlje

28.01.2022. 11:10

Saopštenje

Autor: Nova Ekonomija

Računovođe traže hitno odlaganje Zakona o fiskalizaciji

Računovođe i privrednici zahtevaju od Ministarstva finansija da se hitno odloži primena Zakona o fiskalizaciji i Zakona o elektronskom fakturisanju do kraja 2022. godine. "Prvi put se redovni finansijski izveštaji za 2021.godinu dostavlj...

Foto: Pixabay

Računovođe i privrednici zahtevaju od Ministarstva finansija da se hitno odloži primena Zakona o fiskalizaciji i Zakona o elektronskom fakturisanju do kraja 2022. godine. Takođe, traže odlaganje i drugih važnih propisa.

„Prvi put se redovni finansijski izveštaji za 2021. godinu dostavljaju sa krajnjim rokom do 31.03.2022. godine. Računovođe nemaju vremena da daju podršku zakonskim zastupnicima za preuzeta ovlašćenja za fiskalizaciju, kao i pomoć kod implementacije elektronskih fiskalnih uređaja, gde upravo računovođe knjiže dnevne izveštaje sa specifikacijom naplaćenih sredstava. I još nije poznato kako će se taj izveštaj dostavljati u računovodstvo“, navodi se u saopštenju Računovodstvene komore Srbije.

Važan razlog za odlaganje primene Zakona o fiskalizaciji, kako se navodi, je da je do 21. decembra prošle godine Poreska uprava odobrila samo 56 dobavljača koji ispunjavaju uslove da prodaju elektronske fiskalne uređaje, što je mali broj.

I nema mogućnosti za kvalitetnu implementaciju zakona u ovako kratkom roku kod ogromnog broja registrovanih obveznika koji imaju obavezu da promet evidentiraju preko elektronskog fiskalnog uređaja. Do 22. janura 2022. taj broj se povećao na 111 dobavljača za elektronske fisaklne uređaje, što je izuzetno mali broj da bi se stručno pokrili svi registrovani maloprodajni objekti i doprinelo bezbednom povezivanju elektronskih uređaja, zaključuju računovođe.

Muke malih privrednika, koju fiskalnu kasu kupiti

E-fakture

Pored toga, zahtevaju od Ministarstva finansija, izmenu zakona kako bi se Sistem elektronskih faktura (SEF) kreirao u okviru Poreske uprave za PDV obveznike, a za javni sektor u Upravi za Trezor. Privrednici i računovođe su podržale reformu Poreske uprave koja je stručno sprovedena i taj posao, kako ocenjuju, treba da radi Poreska uprava jer to sigurnost za poreske obveznike.

„Nije u skladu sa načelom zakonitosti da Ministarstvo predlaže Zakon o elektronkom fakturisanju i da predlaže da se Sistem elektronkih faktura nalazi u E upravi koja nijednim zakonom nije u nadležnosti Ministarstva finansija. Sa druge strane Poreska uprava i Uprava za trezor su u nadležnosti Ministarstva finansija, kao i nadzor primene Zakona o PDV“, zaključuje se u saopštenju.

Računovođe, takođe, traže, ukidanje informacionih posrednika u zakonu, jer žele da uvid u poslovne podatke, koji jesu poslovna tajna za PDV obveznike ( podaci o kupcima, dobavljačima, cenama, maržama za kupljena i prodata dobra..) ima samo Sistem elektronskih faktura (SEF) koji će biti u nadležnosti Poreske uprave.

„Traži se da se izmenom Zakona o elektronskom fakturisanju uskladi član 7. Zakona, da elektronska faktura jeste računovodstvena isprava u smislu Zakona o računovodstvu i u svrhu vođenja PDV evidencija i da rok za preuzimanje sa Sistema elekstronkih faktura bude pet dana. I usklađen sa rokom propisanim u Zakonu o računovodstvu, u kome dobavljač mora da dostavi fakturu kupcu na knjiženje i koja mora da se proknjiži u glavnoj knjizi u roku od pet dana“, zahtevaju računovođe.

Računovođe pitaju koji je kvalitet reforme uvođenja e-fakture ako ne ispunajva uslove za računovodstevnu ispravu, u smislu Zakona o računoovdstvu i u svrhu PDV evidencija u smislu ispunjavanja poreskih obaveza prema Zakonu o PDV?

Računovođe podsećaju da faktura odnosno e-faktura mora biti validna računovodstvena isprava kao najvažniji dokumenat za evidentiranje u računovodstvu, koja proističe iz obligacionog odnosa kod PDV obveznika, što u skladu sa sadašnjim Zakono o elektronskom fakturisanju nije usaglašeno.

Pravo na poreski kredit i arhiva

Takođe, od Ministarstva finansija zahtevaju vraćanje ukinutog prava na poreski kredit po osnovu ulaganja u osnovna sredstva, za određene proizvodne delatnosti u domaćoj privredi (odredba ukinuta u članu 48 a Zakona o porezu na dobit pravnih lica, koja je važila zaključno sa 2012. godine).

Računovođe, takođe, traže izmenu Zakona o arhivskoj građi i da se ne primenjuje retroaktivno, jer to nije moguće, s obzirom na to da rok prevazilazi rokove čuvanja poslovne dokumentacije prema Zakonu o računovodstvu. Traži se da se obaveza primene Zakona o arhivskoj građi uredi sa primenom počev od 2023. godine.

Zakon o PDV-u

„Traži se i dopuna člana 50 stav 1. Zakona o PDV, obveznik podosi poresku prijavu nadležnom poreskom organu na propisanom obrascu, u roku od 15 dana po isteku poreskog perioda. Zakonodavac bi morao uzeti u obzir činjenice, da je nemoguće ispunjavanje roka za dostavljanje PDV prijave za decembar do 15. januara, zbog neradnih dana, državnih praznika za Novu godinu i Božić. I potrebno je dopuniti odredbu u članu 50 Zakona o PDV, da se PDV prijava za decembar može dostaviti najkasnije do 20. januara naredne godine“, zaključuje se u saopštenju.

RAČUNOVOĐAMA ĆE SAMO UPIS U REGISTAR GARANTOVATI POSAO

Zaključke sa zahtevima za odlaganje i izmenu važnih zakonskih propisa, sa održanih skupova privrednika i računovođa (22.12.2021. godine u organizaciji Kluba privrednika Naissus i PKS RPK Niš gde je predavač ispred Udruženja Računovodstvene komore Srbije bila Snežana Mitrović) računovođe su dostavile Ministarstvu finansija.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Tema:

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.