Računovodstvena komora Srbije podnela je zahtev predsedniku Srbije, premijerki i ministru finansija da se otklone sistemske greške kod sprovođenja reformi e-fiskalizacije i uvođenja e-faktura koje su prouzrokovale ogromne probleme i pravnu nesigurnost u radu i da se sistemski sprovede uspešna reforma. Neophodno je da se hitno donese Uredba i odloži primena Zakona o elektronskom fakturisanju za obveznike u javnom sektoru do 1. janura 2023. godine, predlažu računovođe.
Na konferenciji za medije koju su organizovala, Udruženja Računovodstvena komora Srbije i Zaštitnik preduzetnika i privrednika Srbije (koja je održana 25. maja) dostavili su svoje predloge nadležnim kabinetima.
PORESKA ZATVORILA PRVE RADNJE KOJE NEMAJU NOVE FISKALNE KASEZbog sistemskih propusta u kreiranju pravnog okvira, koji se odnose na Zakon o fiskalizaciji i njegovih podzakonskih akata kao i Zakon o elektronskom fakturisanju, koje su prouzrokovale ogromne probleme i pravnu nesigurnost u radu, Računovodstvena komora Srbije traži da se pristupi otklanjanju ovih problema:
- Pre svega, neophodno je da se hitno donese Uredba i odloži primena Zakona o elektronskom fakturisanju za obveznike u javnom sektoru do 1. janura 2023.g. iz razloga sistemskih greški koje prate regulatorni okvir i informacioni sistem elektronskih faktura (SEF). Neophodno je da se SEF formira u Poreskoj upravi za privredu i u Trezoru za javni sektor (odnosno da se unapredi funkcija Centralnog registar faktura u skladu sa zahtevima direktive EU). Neophodno je u Zakonu o elektronskom fakturisanju uneti odredbe gde će elektronska faktura biti računovodstvena isprava iz ugla Zakona o računovodstvu. U suprotnom, reforma e faktura nema smisla, samo uvećava posao, jer se sve e facture moraju da štampaju u papiru.
- Posle usaglašavanja Zakona o elektronskom fakturisanju sa Zakonom o računovodstvu, izmeniti Pravilnik o PDV evidenciji i ukinuti Obrazac POPDV, kao suvišan, a uvesti izveštavanje Poreske uprave u okviru jedinstvene PDV prijavi do 50 polja.
- Neophodno je sistemski uraditi, da se od 1. januara 2023.g. po uspostavljanju SEFa u Poreskoj upravi i u Trezoru za javni sektor, povežu međusobno tri elektronske baze podataka: sistem ulaznih računa (fiskalnih računa) (SUR) kod Poreske uprave, sistem elektronskih faktura (SEF) za privredu kod Poreske uprave i sistem elektronskih faktura (SEF) kod Trezora za javni sektor, za korisnike budžetskih sredstava. U keriranju Sistema elektronskih faktura moraju da učestvu stručnjaci iz Poreske uprave, koji su supešno uradili informacioni sistem u reformi uvođenja objedinjene naplate poreza i doprinosa i obezbediti poreskim obveznicima, uspešnu elektronsku komunikaciju kroz aplikaciju E porezi. Sistem elektronskih faktura (SEF) mora biti funkcionalan softver, za primenu i korišćenje, uz dovoljnu zaštiti podataka, uz bezbednu komunikaciju poreskih obveznika, koji će pristupati SEF u, koristiti podatke, slati elektronske fakture sa dovoljno vremena da ih iskontrolišu i primati elektronske fakture.
- Neophodno je promeniti Pravilnik o sadržaju fiskalnog računa i propisati, pored svih propisanih elementa, za korišćenje prava na odbitak PDV, da ima unesen i tekući poslovni račun prodavca (važno za bezgotovinsko plaćanje). Fiskalni gotovinski račun treba da ima ulogu gotovinskog računa i za javni sektor u bezgotovinskom plaćanju, koji bi se preko Sistema ulaznih računa (fisklanih račun) kod Preske uprave, prenosio Sistemu elekstronskih faktura u Trezoru, na osnovu koga bi se plaćalo, dobavljaču, u valuti u skladu sa zakonom.
- Da se u fiskalnom (bezgotovinskom) računu za korisnika javnih sredstava, posle unosa jedinstvenog broja, JBKBS, u sistemu odmah prepozna korisnik i da se povuče u fiskalni račun puno poslovno ime kupca, korisnika javnih sredstava. Takav račun u prometu na malo koji je i gotovinski račun na osnovu koga postoji pravo odbitka PDV kod korisnika javnih sredstava, prenosom u Sistem ulaznih računa kod Poreske uprave koji je povezan sa Sisteme elektronskih faktura kod Trezora, jeste tok informacija koji je potreban za kontrolu plaćanja dobavljačima, koja odobrava Trezor, za korisnike budžetskih sredstava koji kupuju u prometu na malo.
- Da se Pravilnikom o sadržaju fiskalnog računa propiše obavezna specifikacija za sva sredstva naplate i ispravi sadašnja greška, da se razdvoji obavezan unos, za gotovinu, ček, instant plaćanje, karticu i ostale vrste plaćanja, i u ugostiteljskoj delatnosti (konzumacija jela i pica) i u pekarama, jer je neophodno za ispravno računovodstveno evidentiranje.
U Pravilniku o sadržaju fiskalnog računa mora se propisati obaveza kreiranja dnevnog izveštaja o prometu na malo, u maloprodajnom objektu.
U Sistemu ulaznih (fiskalnih) računa kod Poreske uprave, neophodno je doraditi softver i da se omogući poreskim obveznicima, koji vrše promet na malo, da mogu da provere zbir, ukupnog prometa na određeni datum. To je neophodno i zbog uporedne kontrole, da li su svi fiskalni računi primljeni u Sistem ulaznih računa i da se usaglase ukupni prometi sa Dnevnim izveštajima, kod poreskog obveznika, za određeni dan, predlaže Računovodstvena komora Srbije.