Povećana prodaja automobila zbog smanjenja kamatnih stopa, postepen rast tržišta električnih vozila, ali i manjak novijih polovnjaka obeležiće tržište automobila u ovoj godini, pokazuje istraživanje sajta carVertical. Za evropske proizvođače automobila, poseban izazov i ove godine predstavljaće sve veća popularnost jeftinijih kineskih električnih vozila, kao i strogi propisi o emisiji ugljen-dioksida.
Proizvodnja novih automobila drastično je opala širom sveta, a na to su uticali i veliki problemi u lancu snabdevanja poluprovodnicima tokom 2021. i 2022. godine. Problemi na tržištu novih automobila, međutim, utiču i na tržište polovnih vozila.
“Trenutno je uočljiv nedostatak vozila proizvedenih 2021–2022. godine i očekuje se da će ovaj problem potrajati. Ponuda polovnih automobila starih tri do četiri godine biće veoma ograničena“, kaže Matas Buzelis, stručnjak za tržište automobila u kompaniji za podatke o automobilima carVertical.
Zbog ove situacije doći će i do povećanja cene automobila starih tri do četiri godine godine, a nepošteni prodavci to mogu iskoristiti tako što će falsifikovati kilometražu vozila, sakriti oštećenja ili druge nedostatke, čime će još više veštački podići cenu gotovo novih automobila na sekundarnom tržištu. Imajući ovo u vidu, kupci bi trebalo da kritički procenjuju stanje vozila, provere istoriju vozila i uvere se da su informacije prodavca o vozilu tačne, savetuje carVertical.
Niže kamatne stope će podstaći prodaju automobila
Inflacija i rast kamatnih stopa teško su pogodili kako tržište novih, tako i polovnih automobila, pa su se mnogi vozači su se odlučili za jeftinija vozila ili odložili kupovinu “za bolja vremena”.
Međutim, s obzirom na stabilizaciju kamatnih stopa u 2024. godini, očekuje se da će prodaja krenuti uzlaznom putanjom tokom 2025, jer sa padom kamata, automobili postaju pristupačniji.
Tržište električnih vozila će postepeno rasti
Nedovoljno razvijena javna infrastruktura za punjenje i visoki troškovi usporavaju rast tržišta električnih vozila, i mada za njih postoji veliko interesovanje, visoke cene vozačima predstavljaju prepreku za kupovinu. U većini zemalja, usled nedostatka stanica za punjenje, električne automobile najčešće kupuju oni koji ih mogu puniti kod kuće, piše carVertical.
„Potražnju za polovnim električnim vozilima takođe bi mogla znatno ugroziti sve veća popularnost jeftinih kineskih električnih automobila u Evropi. Ipak, nije izvesno da li će vozači želeti da kupe ove modele, jer postoje sumnje u njihov kvalitet i servis nakon prodaje. Većina kupaca će se i dalje odlučivati za proverene brendove“, objašnjava Buzelis.
Dizel automobili neće pojeftiniti u Istočnoj Evropi
Dizel automobili su dugo dominirali zapadnoevropskim tržištem, ali tome bi uskoro mogao da dođe kraj. Kupci se sve više okreću hibridnim i benzinskim automobilima, dok stroži propisi o emisijama gasova utiču na smanjenje dizel vozila na tržištu. Istovremeno, pad proizvodnje novih dizel automobila u Zapadnoj Evropi utiče na ponudu polovnih dizel vozila u Istočnoj Evropi.
Usled ograničene ponude, polovni dizel automobili stari od jedne do pet godina verovatno će i dalje biti veoma traženi u Istočnoj Evropi, što će znatno usporiti pad njihove vrednosti.
Godina velikih izazova za evropske proizvođače automobila
Evropska unija je 2025. godine smanjila dozvoljeni nivo emisije CO2 za automobile sa 116 na 94 grama po kilogramu. U slučaju nepoštovanja propisa, proizvođači će se suočiti sa ogromnim kaznama za svako prodato vozilo.
„Zbog sve strožih EU propisa o emisijama, veliki proizvođači automobila su na ivici opstanka. Kupci se teško odlučuju za prelazak na električna vozila, a sve veća popularnost kineskih marki automobila predstavlja dodatni izazov“, navodi Buzelis.
Slaba prodaja električnih vozila i nepoverenje potrošača stvaraju probleme za celo tržište automobila. Austrija, Bugarska, Poljska, Rumunija, Slovačka, Češka Republika i Italija već su izrazile zabrinutost zbog strožih pravila emisija, tražeći od Evropske unije da odloži njihovu primenu, uz argumente da će kazne naštetiti i proizvođačima i nacionalnim ekonomijama.
„Evropski proizvođači automobila su primorani da uvrste u ponudu modele koji slabo prolaze na tržištu. Pored toga, cene novih automobila sve više rastu, što prirodno usporava prodaju i ugrožava njihove neuspešne pokušaje da održe radnu snagu. Nužan je brz razvoj u industriji tokom naredne godine kako bi se sprečila neminovna kriza. Evropa mora odmah da reaguje, inače će se suočiti sa posledicama strogih propisa i samo posmatrati kako konkurencija iz Kine baca senku na automobilsku industriju na kontinentu“, navodi stručnjak za tržište polovnih vozila.
Hibridi sve popularniji u Srbiji: Skoro trećina novih automobila ima i motor na struju