Skupština grada Beograda izglasala je na sednici 25. decembra Odluku o zameni postojećih trolejbuskih linija linijama električnih autobusa, a taj akt je sada ozvaničen objavljivanjem u Službenom listu prestonice. To znači da inicijativa kompanije Strela Obrenovac može da se sprovede u delo, a planirano je da na sedam trolejbuskih linija vozi 100 električnih autobusa, i to po ceni od 914,16 dinara po kilometru, koliko bi grad plaćao naknadu budućem privatnom partneru, prenosi Biznis.rs.
Sindikati Gradskog saobraćajnog preduzeća (GSP) Beograd istakli su da bi ustupanje linija privatnom prevozniku „Strela“ iz Obrenovca i uvođenje elektrovozila koštalo više od postojećeg trolejbuskog sistema, odnosno više od 136 milijardi dinara za 20 godina, o čemu je
Nova ekonomija već pisala.
Samoinicijativni predlog projekta javno-privatnog partnerstva (JPP) za gradski prevoz putnika kompanije Strela Obrenovac ponudio je rešenje gradskog saobraćaja, odnosno zamenu trojebusa sa novim električnim vozilima. Ova odluka ne znači nužno da će Strela Obrenovac kao idejni tvorac automatski i biti izabrana za privatnog partnera za ovaj projekat – ali joj ničim nije ograničeno niti zabranjeno da učestvuje u budućoj proceduri za koju je, kao autor samoinicijativnog predloga, sugerisala konkretna rešenja.
Gradska Skupština prihvatila je predlog da u obaveze privatnog partnera spada posedovanje odgovarajućih vozila i vozača, da obezbedi kvalitetnu uslugu, ali i da izgradi minimum jedan depo za parkiranje, kao i da „privede nameni“ deo trolejbuskog depoa na opštini Stari grad.
Javni partner, kako stoji u dokumentu koji je objavljivanjem u Službenom listu dobio pravnu snagu, ima pravo da odredi trase, broj polazaka i režim rada, ali i da „ustupi deo trolejbuskog depoa“ .
Dokument ističe da je ukupan planirani iznos troškova naknade, na godišnjem nivou, u periodu 2025-2026. godine, u iznosu od 5,68 milijardi dinara bez PDV-a, utvrđen na bazi planiranog broja kilometara i planirane naknade po kilometru za datu vrstu električnih autobusa. Analize su, kako se navodi, izvršene pod pretpostavkom da će patrtnerstvo biti zaključeno na period od 20 godina. Procenu strukture cene usluge po pređenom kilometru je 914,6 dinara.
Ta struktura podrazumeva ključne parametre za promenu cene – kretanje srednjeg kursa evra, troškova zarada, cene struje i inflacije, odnosno potrošačkih cena.
Nova ekonomija je već pisala o tome kako bi ugovor sa ovim preduzećem za isti posao trošilo 1,83 milijarde dinara više, nego što se do sada koristilo za trolejbuski prevoz.
„Uz ugovor na 20 godina privatno preduzeće ‘Strela’ bi obavljalo potpuno isti posao na potpuno istim linijama po ceni od 6,81 milijardu dinara godišnje, što je ukupno 1,83 milijardi dinara godišnje više iz budžeta grada Beograda nego što se u ovom momentu izdvaja za trolejbuse GSP“, kazao je predsednik sindikata GSP „Centar“ Ivan Banković.
Banković je takođe istakao da firma „Strela“ nema nikakvo relevantno iskustvo sa elektrovozilima, da nema svoje depoe u kojima obavlja servisiranje postojećih autobusa ni obično pranje vozila, pa im grad Beograd ustupa depo GSP na Dorćolu da bi to privatno preduzeće napravilo svoje hale i garažu.