Gde je zapelo u pregovorima o proširenju Sporazuma o slobodnoj trgovini Srbije i Rusije i ostalih zemalja Evroazijske ekonomske unije?
Od početka godine, kompanija Fijat-Krajsler automobili Srbija radi bez zastoja, što znači da se proizvodnja „fijata 500L“ stabilizovala i da iz fabrike izlazi oko 450 vozila dnevno.
To mogu da potvrde i Kragujevčani, koji svakodnevno „ispraćaju“ kompozicije vagona sa automobilima iz FCA Srbija, piše list Danas.
Automobili se Zastavinom (sada Fijatovom) prugom, koja iz Beograda, preko Lapova, Kragujevca i Kraljeva, vodi prema Kosovu, ali (in)direktno i prema zapadnoj Srbiji i Crnoj Gori, transportuju do Luke Bar, a potom do neke od italijanskih luka, odakle se distribuiraju na evropska i severnoamerička tržišta.
Ali, još uvek ne i na rusko i ostala tržišta Evro-azijske ekonomske unije koju čine Belorusija, Kazahstan, Jermenija i Kirgizija. A sudeći prema obećanjima, pre svega ruskih, zvaničnika „fijat 500L“ trebalo je da ima povlašćeni status na tim tržištima, odnosno da se prodaje bez naplate carinskih dažbina.
Kragujevački „veliki fića“, na rusko i ostala evroazisjka tržišta, nije stigao, najpre zato što predsednik Ruske Federacije, Vladimir Putin, nije ispunio, dva puta dato obećanje da će dozvoliti da se jedan kontingent od 5.000 do 10.000 Fijatovih automobola, bez carine, uveze u Rusiju, piše Danas.
Kako stvari stoje do zastoja je, izgleda, došlo i u pregovorima o proširenju Sporazuma o slobodnoj trgovini sa Rusijom i drugim zemljama EEU, što bi, kod je o izvozu automobila reč, podrazumevalo tzv. uzajamne kvote, odnosno bescarinski plasaman istog broja ruskih automobila (gotovo izvesno „lada“) u Srbiji.
List piše da su pregovori možda zastali baš kod uzajamnog bescarinskog plasmana automobila, kragujevačkog „fijata 500L“ na rusko i ruskih vozila na srpsko tržište. Spekuliše se da bi povlašćenoj prodaji „lada“ mogla da se usprotivi jedna ruska kompanija – AvtoVAZ koja, inače, nije u većinskom vlasništvu države Rusije, već francusko-japanskog konzorcijuma Reno-Nisan. Reno, prema informacijama ne bi blagonaklono gledao na povlašćeni status jeftinih „lada“ na srpskom tržištu, jer bi to ugrozilo plasman ostalih modela te kompanije u Srbiji.
Na osnovu ranijih informacija, i pre svega obećanja Vladimira Putina, kragujevački „veliki fića“ trebalo je da se nađe najpre na ruskom, a docnije i na ostalim tržištima bivših sovjetskih republika, do kraja 2013. Rok je prolongiran na 2014, a zatim na 2015, pa za kraj maja 2016. godine… Ako je i od „braće Rusa“, mnogo je, piše list.