Srbija

02.08.2013. 09:53

B92

Autor: Nova Ekonomija

Šta će Er Srbija značiti za Srbiju

Srbija

02.08.2013. 09:53

Novi brend Er Srbija biće raskid sa prošlošću ali ne i sa tradicijom, rekao je Džejms Hogan, direktor kompanije Etihad na potpisivanju sporazuma sa Jatom.

Vicepremijer Aleksandar Vučić i prvi čovek nacionalne aviokompanije Ujedinjenih Arapskih Emirata, Etihad, Džejms Hogan potpisali su Sporazum o strateškom partnerstvu, kojim je Srbija „prizemljila“ JAT, a dobila novu aviokompaniju Er Srbija.

Potpisivanjem sporazuma je sve postalo zvanično. JAT je postao deo istorije, a Er Srbija, plod partnerstva sa Etihad ervejzom iz Ujedinjenih Arapskih Emirata postaje budućnost. 

Er Srbija biće, prema Hoganovim rečima, najbezbedniji avioprevoznik, koji će, prema Vučićevim rečima, do kraja godine učiniti Srbiju liderom u regionu i postati najmoćnija u radijusu zemalja sa gotovo 100 miliona stanovnika.

Prvi potpredsednik Vlade Srbije Vučić poručio je da je danas veliki i važan dan za Srbiju. 

„Krila Srbije, nova krila Srbije uskoro poleću, već pre kraja ove godine videćete sa 10 novih aviona“ , rekao je Vučić. 

Etihad je sporazumom kupio 49 odsto Jata, a država će, sa 51 odsto udela, ostati većinski vlasnik. Er Srbija će do kraja godine dobiti 10 novih Erbasovih aviona, i zaposliti 50 pilota. 

„Naš ugovor sa Etihadom, uglednim, moćnim i velikim partnerom i omogućava Srbiji značajno tehnološko i poslovno unapređenje. Sa novom domaćom kompanijom i flotom novih aviona regionalno tržište od oko 30 miliona pa i više potencijalnih putnika dobija pouzdanog i najsavremenijeg prevoznika do većine značajnih destinacija Evrope i sveta“, rekao je Vučić. 

Vučić je rekao da Srbija mora da opravda poverenje, jer će se od danas rad meriti po kriterijumima najrazvijenijeg dela sveta. 

Vicepremijer je zahvalio ministru finansija i privrede Mladjanu Dinkiću i drugim saradnicima koji su, kako je rekao, uložili mnogo energije u pravljenju nečega što predstavlja počtak i novo lice zemlje.

On je zahvalio i JAT-u koji je imao „mudrosti i zrelosti“ da prepozna novu viziju kompanije i zemlje. 

„Ovo je prvi veliki posao od više planiranih kojim u Srbiju uvozimo tehnologiju, jer imamo veru u naše ljude, a ono što nam je nedostajalo je sistem i zajednički ćemo napraviti velike rezultat“, poručio je Vučić i dodao da će avioni „Er Srbije leteti dugo i visoko i sigurno na sopstvenim krilima“. 

On je izrazio uverenje i očekivanje da će, kako je rekao, naš i njergov prijatelj šeik Muhamed, čija je vizija i želja da Srbija bude i jača i modernija i uspešnija, ponovo doći u Srbiju i da će biti realizovano još ovako važnih zajedničkih projekata. 

U novu kompaniju srpska i arapska strana uložiće po 100 miliona dolara, a prvi avion Er Srbija za Abu Dabi poleteće u oktobru ove godine. 

„Ovo je veliki dan za Srbiju, ovo je događaj od nacionalnog značaja. Srbija je od danas dobila snažna krila, da je pre godinu dana neko mogao da zamisli da ćemo ovakvog partnera dovesti za naš posrnuli JAT koji ima zaista prastare avione, niko ne bi verovao. Doveli smo jednu od najvećih kompanija na svetu“, smatra ministar finansija i privrede Mlađan Dinkić.

Prvi čovek Etihada Džejms Hogan poručio je danas da je aviokompanija iz Abu Dabija opredeljena za to da Srbija dobije novu nacionalnu aviokompaniju i da Beograd pretvori u čvorište čitavog Balkana. 

„Ne bismo bili ovde da ne verujemo da će ‘Er Srbija’ imati uzbudljivu budućnost. Postavili smo jasne ciljeve profitabilnosti…. Ovo je veliki dan ne samo za ‘Er Srbiju’, već i za Etihad“, poručio je Hogan prilikom potpisivanja Sporazuma o strateškom partnerstvu JAT-a i Etihada, kojom je Srbija dobila novu aviokompaniju. 

Hogan je najavio promene, od menadžmenta do flote. 

Kako je objasnio, novo srpsko osoblje Etihada upotpuniće postojeće osoblje JAT-a. 

Takođe, najavio je da će se fazno uvoditi novi avioni, a biće i novih destinacija – od Abu Dabija do Melburna, Sidneja u Australiji i Čikaga u SAD.

„Promene zavise od liderstva“, rekao je Hogan, dodavši da je novoimenovani direktor Dane Kondić, sa 20 godina iskustva, „pravi čovek na pravom mestu“. 

Kompanija će imati i „mapu puta“ – kratkoročnu, srednjeročnu i dugoročnu. 

Kada je reč o floti, Hogan je najavio najpre obezbedjivanje 10 novih aviona „erbas“ A319, ali i plan da i oni u narednih 24-36 meseci budu zamenjeni još modernijim avionima Boing 737. 

„Biće potrebno doneti i neke teške odluke, biće potrebno unutrašnje restruktururiranje“, rekao je on. 

Planovi za Er Srbiju su veliki, a vodiće je rođeni Australijanac, poreklom iz Srbije – Dane Kondić.

„Ja pripadam prvoj generaciji Australijanaca srpskog porekla, moji roditelji su emigrirali kasnih pedesetih godina, i ja sam rođen i odrastao u Sidneju, tamo sam završio ekonomiju i MBA studije, nakon čega sam gradio karijeru u avioindustriji i turizmu, gde radim preko 20 godina“, objasnio je Kondić. 

On je rekao da je njegov cilj transformacija dosadašnjeg JAT ervejza u profitabilno, stabilno i snažno preduzeće. 

„Novo ime kompanije znači novi start, nagoveštava novi početak. Er Srbija će biti reklama za Republiku Srbiju“, rekao je Kondić, i dodao da se ne menja samo ime, veh i flota. 

Uvode se novi avioni koji, kako je rekao, emituju manje ugljen-dioksida, prave manju buku, i troše maje goriva. 

„Oni podižu kvalitet kompanije. Postojeća flota je dobro služila, ali je postala ekonomski neisplativa“, poručio je Kondić. 

Etihad je Sporazumom kupio 49 odsto Jata, a država će, sa 51 odsto udela, ostati većinski vlasnik nacionalnog avioprevoznika sa novim imenom, koji će promeniti ime u Er Srbija. 

Er Srbija će do kraja godine dobiti 10 novih erbas aviona, i zaposliti 50 pilota. Stručnjaci očekuju da bi udomljavanje srpskog nacionalnog avioprevoznika trebalo da donese konačno rešavanje problema u poslovanju Jata, koji je opterećen dugom od 195 miliona evra. 

Etihad je uspostavio redovne dnevne letove od 15. juna na liniji Abu Dabi-Beograd, i Jat ima svoj kod na toj avioliniji na osnovu sporazuma o komercijalnoj saradnji dve kompanije na više od 40 desetinacija. 

Bliskoistočni avioprevoznik je jedna od najboljih firmi u toj branši u svetu. 

Etihad je kompanija sa 77 aviona i ima 10 milona putnika godišnje, a putnički i robni saobraćaj obavlja ka 94 odredišta na Bliskom istoku, u Africi, Evropi, Aziji, Australiji i američkom kontinentu sa flotom od 77 aviona Erbasa i Boinga.

Etihad Ima 29 odsto vlasničkog udela u nemačkom „Er Berlinu“, 40 odsto u „Er Sejšelima“, oko tri odsto u „Er lingusu“, devet odsto u kompaniji „Virdžin Australija“ a u toku je preuzimanje 24 odsto indijskog Džet ervejza. 

JAT je osnovan pre 66 godina, i danas je, posle tri procene kapitala, četiri konkursa za strateškog partnera i pokušaja da se da na upravljanje srpskim biznismenima, konačno dobio strateškog patnera. Preteča „Jata“ je aviokompanija „Aeroput“, osnovana 1927. godine. Dve decenije kasnije, preimenuje se u Jugoslovenski aerotransport. 

Od 2000. godine kompanija se deli na više jedinica, „Jat“ gubi aerodrome u koje je ulagao u Beogradu, Podgorici i Tivtu, odvajuju se ketering, tehnika, hoteli, a velika imovina stečena u prošlosti se rastače. 

Jat trenutno ima 1.200 radnika od kojih je, prema procenama, veliki deo višak koji cma će biti obezbedjen socijalni program.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Komentar(1)

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.