Stručnjaci za saobraćaj traže da se preispita čitav koncept predloženog metro sistema Beograda, da se proveri informaciona osnova za usvojeno rešenje, kao i investicioni i operativni troškovi koje ocenjuju kao „izuzetno visoke“.
Prva linija metroa namenjena je prevashodno korisnicima prostora uz savsku i dunavsku obalu, a trenutno najopterećeniji koridori ostaju „za neka buduća vremena“, poručeno je na konferenciji koju je organizovao Centar za lokalnu samoupravu.
Inženjer saobraćaja Dušan Milanović, koji je i autor važećeg urbanističkog plana iz 2003. godine za Beograd, naveo je da kada se rade trase metroa, „primarno da se povežu zone najveće atrakcije sa zonama stanovanja.“
Takođe je, navodi, potrebno da se metroom povežu najveći i najznačajniji saobraćajni čvorovi za prigradski, međugradski i međunarodni saobraćaj.
On kaže da je trasa metroa prema predlogu koji je izradila kompanije „Ežis“ pretežno namenjena stambenoj izgradnji, da se metro linija 2 većim delom pruža obodom područja najvećih gustina i da nema vezu sa gradskom železnicom.
„Oni kažu treba iskopati novu železničku stanicu u Makenzijevoj ulici, to nema u ceni metroa, a navodno treba metrou“, rekao je Milanović.
Poredeći trase metroa u Generalnom urbanističkom planu (GUP) i trase u predloženom rešenju, Mlilanović je rekao da koridor u GUP-u obuhvata 37 obrazovnih ustanova, dok sada predloženo rešenje obuhvata svega 18 obrazovnih ustanova.
Odbijene sve primedbe Građevinskog fakulteta na projekat beogradskog metroaSaobraćajni inženjer Dragomir Lukić rekao je da Vlada Srbije posao za gradnju metroa ugovorila sa kompanijom PowerChina, ali da, kako kaže, na internet stranama te kompanije „ne stoji da su ikada gradili metroe“.
Podsetio je da je 2019. godine donet zakon po kome posao za velike infrastrukturne objekte od značaja ugovara Vlada direktno sa izvođačem.
„Nabavka vozova je bez konkursa ugovorena sa kompanijom Alstom“, dodao je Lukić.
Lukić je naveo primer Londona koji je raspisao tender za zamenu vozova na liniji Pikadili, a posao je dobio Simens mobiliti.
„Kad su dobili posao oni su krenuli u izgradnju fabrike koja će da proizvodi delove za te vozove, zaposliće 700 ljudi, plus inženjere…“ rekeo je Lukić.
Lukić je poručio da kompanija Simens mobiliti koja posluje i u Srbiji zapošljava 900 ljudi. „Da je bio tender i Simens pobedio jedan deo posla bi ostao u Srbiji. To je posledica zakona koji smo doneli“, rekao je Lukić.
On je kazao da u Prokopu postoje četiri izgrađena kanala za prolaz metroa, kao i da Vukov spomenik ima priključak za liniju koja bi išla Bulevarom.
Metro možda i do Vidikovca i Ceraka; Prokop izostavljen zbog „nedovoljno istraživanja“Inženjer saobraćaja Mirko Radovanac rekao je da se linija 1 pravi uz reke gde su nova naselja koja će biti veoma ekskluzivna i gde će živeti ljudi koji će imati dva automobila po domaćinstvu i neće se voziti metrom.
Prema njegovim rečima prva linija metroa je „potpuni promašaj“.
„Trasa prolazi kroz prazne prostore koji su predviđeni za privatne investitore“, rekao je Radovanac.
Radovanac je rekao da je veštački nagurano da će Savski trg imati 27.000 putnika u vršnom času, što je 245.000 putnika na dan.
„King kros stanica ispod Lamanša ima 260.000 putnika, a mi imamo 245.000“, rekao je Radovanac.