Ko će leteti na liniji od javnog interesa FOTO: Pexels

Izmena zakona o vazdušnom saobraćaju

Subvencije za letove do zemalja sa kojima je Vlada Srbije potpisala sporazum

Ko će leteti na liniji od javnog interesa FOTO: Pexels
Vlada Srbije planira da subvencioniše avio-kompanije koje budu letele do zemalja sa kojima je Vlada Srbije potpisala bilateralne i multilateralne sporazume, sledi iz najnovijih izmena zakona o vazdušnom saobraćaju. 

Skupština Srbije usvojila je 26. oktobra Zakon o izmenama i dopunama zakona o vazdušnom saobraćaju u kojem je, između ostalih, promenjen i član 90 koji se odnosi na avio linije od javnog interese. 

Dosad su linije u javnom interesu bile one na kojima ne postoji komercijalni interes za obavljanje redovnog avio saobraćaja i koje su značajne za privredni razvoj pojedinih oblasti u Srbiji. Izmenama zakona, linije od javnog interesa su i one za kojima je potvrda osnivanja utvrđena posebnim bilateralnim ili multilateralnim sporazumom.  

Pre izmena člana 90, ako za šest meseci od proglašenja linije u javnom interesu niko ne pokaže interesovanje da na njoj obavlja redovni avio-prevoz, Vlada može da raspiše javni tender na kome se bira avio-prevozilac koji će, uz kompenzaciju i najduže na četiri godine, da obavlja redovan avio-prevoz na liniji. 

U usvojenim izmenama, rok od šest meseci se briše, i sada je formulacija prilično neodređena "ako nijedna kompanija u kratkom roku ne pokaže interesovanje”. Postavlja se pitanje šta je kratak rok: tri dana, tri nedelje ili tri meseca i ko će odlučiti šta je kratak rok za ponudu.

Umesto biranja avio kompanije na javnom tenderu kako je zakon dosad predviđao,Vlada Srbije je predvidela da se aviokompanija koja će leteti na liniji od javnog interesa ubuduće bira u skladu sa zakonom kojim se uređuju javne nabavke. 

Zakon o javnim nabavkama predviđa više postupaka, među kojima je otvoreni postupak gde svi zainteresovani ponuđači mogu dati ponude, ali i pregovarački postupak bez objavljivanja poziva za podnošenje ponuda. 

Ono što je još novina zakona, to je stav koji kaže da u opravdanim slučajevima, period na koji se bira avio-prevozilac može se produžiti na najduže pet godina ako linija služi povezivanju udaljenih krajeva. 

Srbija ima parafirane sporazume o vazdušnom saobraćaju sa puno država među kojima su i Jordan, Brazil, Sejšeli, Singapur, Oman, Tanzanija. Polovinom septembra potpisan je i sporazum o vazdušnom saobraćaju između Vlade Srbije i Vlade Indije. 

Međutim, u kontekstu dešavanja oko aerodroma Konstantin Veliki u Nišu i poslovanja Er Srbije koja svake godine dobija subvencije i tako pokriva gubitke, u javnosti se najviše govori o sporazumu koji je vlada Srbije pre nekoliko godina potpisala sa Ujedinjenim Arapskim Emiratima.

Podsećamo, nakon odluke Vlade Srbije da preuzme Aerodrom u Nišu i potpisivanja ugovora o koncesiji za beogradski aerodrom Nikola Tesla sa francuskim Vansijem,  primetno je odustajanje niskotarifnih kompanija da ubuduće lete sa niškog aerodroma. Mađarski Vizer je ukinuo liniju Niš Malme, a i irska niskotarfina avio-kompanija Rajaner saopštila da će na relaciji Niš-Dizeldorf od 4. novembra leteti jednom, a ne dva puta nedeljno. 

Pročitajte još

pošaljite komentar

Nema komentara