Srbija

04.02.2025. 08:00

Autor: Nova Ekonomija

Svi mejlovi vode do kabineta predsednika Vučića: Sve što do sada znamo iz prepiski o rekonstrukciji železničke stanice

paola felix meza

Srbija

04.02.2025. 08:00

Nakon obrušavanja nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu 1. novembra prošle godine, kada je u nesreći poginulo 15 ljudi, Više javno tužilaštvo je podiglo optužnice protiv 13 ljudi. Među njima našli su se i ministri, a do sada nije utvrđeno ko je krivično odgovoran za to šta se desilo. Nesreća je dovela do masovnih protesta i studentskih blokada, a prvi od zahteva iznetih je objava celokupne dokumentacije koja se tiče rekonstruisanja železničke stanice.

Jedno ime koje je počelo da se spominje u službenim prepiskama, koje su zvanično objavljene, jeste i ime predsednika države.

Naime, šef kabineta predsednika Aleksandra Vučića, Ivica Kojić, imao je ulogu u projektu rekonstrukcije i adaptacije pruge. Kojić je, kako je Nova ekonomija pisala, obećao izvođaču radova da će ubrzati aktivnosti na ovom projektu.

Takođe, Kojić je putem mejlova, u prepiskama sa kompanijama koje su vršile rekonstrukciju Železničke stanice u Novom Sadu (kineski konzorcijum CRIC/CCCC), obećao da će „ubrzati sve aktivnosti“.

To se desilo mesec dana nakon što je predsednik Vučić tražio od izvođača radova da završi rekonstrukciju pruge godinu dana pre roka.

U mejlu Kojiću, kineski CRIC/CCCC poslao je dokument naslovljen „Izveštaj o glavnim pitanjima koja ograničavaju period trajanja projekta“.

U Izveštaju se navodi da će deonica Novi Sad – Subotica – državna granica biti završena do kraja 2024. godine „u skladu sa željama i zahtevima Njegove Ekselencije predsednika Vučića i Vlade Srbije“.

Međutim, postojala su pitanja zbog kojih su iz CRIC/CCCC tražili da se poveća „stepen koordinacije“.

Kineski izvođač je naveo pet faktora: Pitanje u vezi sa arheologijom na zemljištu koje će se koristiti za izgradnju pruge, pitanje eksproprijacije i rušenja, opštinskih pomoćnih puteva i tokova na području Subotice, izmeštanje gasovoda na četiri lokacije i – pitanje finansiranja dodatnih radova.

„Da bi se obezbedilo prevremeno otvaranje deonice Novi Sad – Subotica 2024. godine, potrebno je zatražiti od srpske strane da reši potražnju za finansiranjem od 65 miliona američkih dolara za dodatne radove u 2023. godini“, navodi se u Izveštaju koji potpisuje predstavnik konzorcijuma CRIC/CCCC Džou Sin.

Ovo nije prvi put da se predsednik republike navodi u dokumentima kao ni da se ljudi koji su njegovi saradnici nalaze u prepiskama u vezi sa rekonstrukcijom. Nova ekonomija je već pisala o tome da je u prepiske bila uključena i Nataša Vukšić, dugogodišnja saradnica predsednika Aleksandra Vučića.

Ona je, kako je Nova ekonomija pisala, sazivala i vodila sastanke aktera u projektu, a u više navrata je bila uključena i u prepisku institucija zaduženih za rekonstrukciju.

„Sastancima je rukovodila Nataša Vukšić, ona je pomagala i u završavanju faze 2, a to je pruga na relaciji Stara Pazova – Novi Sad. Međutim ja ne znam ispred koje institucije je ona bila. Sastanke koje je ona vodila ona je i sazivala. Neke sastanke sam sazivao ja, neke Anita Dimoski, neke investitor“, naveo je jedan od svedoka koji je ispitan pre Višim javnim tužilaštvom u Novom Sadu.

Pored ovih aktera, do predsednika Srbije vode i oni koje je saslušavalo Više javno tužilaštvo u Novom Sadu, tačnije sada već bivša v.d. direktora Infrastruktura Železnice Srbije Jelena Tanasković i bivši ministar Goran Vesić.

Nova ekonomija je objavila i iskaz Jelene Tanasković pred tužiocem u kojem je navela da je Goran Vesić insistirao da on vodi sve projekte jer se navodno tako dogovorio sa predsednikom Srbije.

“Ministar Vesić mi je rekao da je to jedini uslov da budem direktor (Infrastrukture železnice Srbije, prim. aut.), da prihvatim da on apsolutno upravlja i vodi sve projekte, jer je on navodno dogovorio sa predsednikom da se svi projekti isključivo tako vode”, rekla je Tanasković.

Ona je u izjavi negirala i odgovornost za projekat železnice, koju je prebacila na ministra Vesića, njegovu pomoćnicu Anitu Dimoski i druge funkcionere.

Tanasković je tom priliko opisala i sastanak koji je, kako je navela, imala u septembru sa predsednikom Vučićem i ministrom Vesićem, a kom su prisustvovali i direktori javnih preduzeća koja spadaju u nadležnost Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

“Na tom sastanku predsednik je postavio pitanje budućih projekata koji tek treba da se rade, ko će ih voditi i ko je za njih odgovoran, pa je ministar Vesić potvrdio da su on i njegovo ministarstvo jedino odgovorni za projekte, jer jedino na taj način mogu biti završeni. Isto ovo ministar je rekao predsedniku Republike i dok smo se vozili vozom od Novog Sada do Subotice – da sve što se odnosi na projekte može raditi isključivo Ministarstvo na čijem je on čelu”, izjavila je Tanasković pred tužiocem.

Ministarstvo produžilo ugovor firmama koje su vršile nadzor na pruzi od Novog Sada, uključujući i Ežisu

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.