Objekti za pretovar robe u lukama Srbije čiste se tako da velika količina opasnih materija završi u rekama, zbog čega je Udruženje profesionalnih lađara Srbije (UPLS) zatražilo od stručne javnosti i nadležnih ministarstava da nadju rešenje za ovo ekološko pitanje.
Ta organizacija navodi da objekti za pretovar na brod, potisnicu ili šlep moraju da budu čisti i suvi, a da se „na stotine i stotine“ objekata opere na rekama, iako je Zakonom o zaštiti životne sredine i Zakonom o plovidbi, zabranjeno ispuštanje u vodenu sredinu materija koje svojom sastavom mogu da ostave posledice po zivotnu sredinu.
„Tereti koji sadrže u sebi štetne materije a najčešće se prevoze brodovima su: veštačko đubrivo, ugalj, petrol koks, koks, piritna izgoretina, fosfat i drugo… Paradoksalno, ti tereti se ne tretiraju kao opasni tereti iako sadrže materije koje su i u malim koncentracijama izuzetno štetne po oklinu i zdravlje ljudi“.
Ista organizacija navodi da se godišnje u lukama i na pretovarnim mestima Srbije utovari na desetine miliona tona robe godišnje, a da se osoblje koje čisti te objekte na duži vremenski period izlaže ozbiljnim posledicama po zdravlje.
„Kao primer navešću iskustvo jednog našeg kolege kojem su na sistematskom pregledu, u analizi krvi našli enormno povećanu koncentraciju pesticida“, dodaje Miodrag Pančić iz UPLS.
Prethodno je ista organizacija objavila i da teretni brodovi u Srbiji imaju problema i sa odlaganjem otpada, zato što na graničnim prelazima i u lukama u našoj zemlji ne postoje kontejneri.
„Pozivamo nadležna ministarstva da se ozbiljnije pozabave problematikom odlaganja otpada. Sve smeće koje se ne odloži po propisu potencijalno završi u našim rekama što povlači mnogo veće probleme u budućnosti“, navodi se u saopštenju.