Iako je registar „NE ZOVI“, koji štiti građane od neželjenih poziva trgovaca, sa radom počeo poečtkom januara, u njega je upisano samo 22.826 brojeva telefona. Na nekoliko miliona mobilnih i fiksnih brojeva u korišćenju to čini daleko manje od jedan odsto, ocenjuje Udruženje potrošača Efektiva u saopštenju.
Takođe, od početka rada registra, Tržišna inspekcija je primila samo 25 prijava građana po ovom pitanju, zbog kojih je izvršeno 19 inspekcijskih nadzora, a samo u pet slučajeva je pokrenut prekršajni postupak.
„Čitajući te brojke, stiče se utisak da su se nasrtljivi trgovci uplašili, a realnost je potpuno drugačija. Svakodnevno građani dobijaju pozive koje ne žele, jer trgovci vide da je procedura za kažnjavanje nikakva“, ocenjuje Efektiva.
Inače, da bi prijava bila potpuna, građanin koji prijavi neželjeni poziv, mora da dostavi broj telefona sa kog je pozvan.
Međutim, kada se radi o pozivima ka fiksnoj telefoniji, listing dolaznih poziva nije moguće dobiti, pa građanin nema dokaz, koji bi predao uz prijavu. A upravo su najstariji sugrađani, meta poziva ka fiksnim brojevima, navodi Efektiva.
„Ono što je najveći apsurd, nadležno ministarstvo trgovine, odnosno odeljenje tržišne inspekcije, u odgovorima koje pruža građanima, najpre konstatuje da je članom 37. Zakona o zaštiti potrošača zabranjeno trgovcima da pozivaju potrošače, bez njihove prethodne saglasnosti. Međutim, kako dalje objašnjavaju iz tržišne inspekcije, ako trgovac to ipak želi (a zabranjeno je!?), pre nego što uputi poziv (koji ne sme da uputi), prvo mora da proveri da li je broj telefona upisan u registar Ne zovi. Pa, ako vidi da je upisan, ne sme da pozove, a valjda, ako vidi da nije, onda ipak sme (a ne sme)!?“, piše Efektiva.
Od 5. januara potrošači koji ne žele da primaju promotivne pozive ili poruke, odnosno da dobijaju ponude telefonom, mogu da podnesu zahtev svom operateru da ih upiše u registar „NE ZOVI“.
Provera brojeva telefona upisanih u registar „NE ZOVI“ treba da bude omogućena na internet stranici regulatornog tela nadležnog za elektronske komunikacije (RATEL).
Registar je javan u delu koji se odnosi na brojeve telefona i datum upisa, a za svaki upisani broj moguće je dobiti jedino informaciju da li se on nalazi u registru ili ne, dok lični podaci nisu dostupni.
Ovaj registar je predviđen Zakonom o zaštiti potrošača koji je donet 2021. godine.
Upis ili ispis iz registra može da traži samo korisnik broja, odnosno registrovani korisnik u slučaju unapred plaćene usluge (pre-paid).
Upis ili ispis podataka u Registar „NE ZOVI“ (na osnovu zahteva korisnika telefonskog broja) obavlja bez naknade obveznik upisa i ispisa (operator elektornskih komunikacija) koji sa korisnikom telefonskog broja ima zaključen ugovor o korišćenju javno dostupnih elektronskih komunikacionih usluga, propisuje se Pravilnikom o ovom registru.
Potrošači od sutra mogu da se upišu u registar “NE ZOVI”