Na gradilištu kineske fabrike automobilskih guma Linglong u Zrenjaninu u narednih šest meseci neće biti značajnijih radova. Kako se nezvanično, radovi se privremeno obustavljaju jer su troškovi transporta materijala postali preskupi.
Kako prenosi VOICE (Vojvođanski istraživačko-analitički centar), informacija je dobijena nezvanično na licu mesta u Zrenjaninu.
VOICE piše da su tokom posete njihovih novinara Linglongu, radnici iz Indije radili na istovaru materijala, ali da su oni sada verovatno na nekom od gradilišta u Novom Sadu.
„Čuo sam da se nešto desilo, ali nisam imao loša iskustva za ova četiri meseca. Živim u kampu (novim barakama) gde žive i neki kineski menadžeri“, navodi jedan mladi radnik iz Turske koji je zaposlen kao neka vrsta koordinatora i veze između radnika i kineskih menadžera već četiri meseca.
On kaže da je zadovoljan uslovima života i rada u Linglongu.
„Ovde su trenutno radnici iz šest zemalja: Kine, Indije, Turske, Indonezije, Srbije. Pre nekoliko nedelja sam video i ljude iz Kolumbije“, objašnjava radnik iz turske.
Pored njega je i jedan od kineskih menadžera. Na pitanje gde je privatno obezbeđenje koje je čuvalo radnike u barakama on je odgovorio kako je tada prvi dan kako ih nije video, kao i da su oni verovatno na pauzi.
Kako se navodi, na ulazu još od prekjuče nema privatnog obezbeđenja.
Kineski menadžer potvrđuje da su se radnici iz Vijetnama i Kine vratili kući.
Izvori VOICE-a takođe potvrđuje da su skoro svi radnici otišli i da će se poslednja grupa vratiti kući krajem ovog meseca.
Radnici koji su se vratili kažu da su poslati kući jer nema kapitala, kao i da je u Zrenjaninu samo desetak radnika iz Kine, Vijetnama i Indije koji su ostali da čiste.
Kineski menadžer kaže da nije siguran da će se oni vraćati u Zrenjanin u budućnosti:
„To je stvar kompanije. Ugovarač je završio posao ovde i mi ne znamo šta će se dešavati u budućnosti. Korona ne utiče na naš rad. Ali zbog rata između Ukrajine i Rusije je poskupela nabavka opreme i zato nismo sigurni šta će se dogoditi. Izgradnja fabrike će se nastaviti. Ovaj ugovor je završen, ali će se nastaviti sa radom.“
Kako dodaje, kompanija China Energy je državna kompanija i vlada će odlučiti o sledećim koracima.
„Na gradilištu je trenuutno oko 100 radnika iz Kine, 20 radnika iz Vijetnama koji bi trebalo da se vrate kući do kraja meseca i 50 radnika iz Indije koji trenutno rade“, objašnjava menadžer.
Prvi smeštaj vijetnamskih radnika, kako se dodaje, sada ima svoju pravu namenu.
BIRN: Vijetnamce u Linglongu „dočekalo šerijatsko pravo“
Ispred baraka, ni na glavnom ulazu na gradilište Linglonga nema mnogo zaposlenih, kao što je to ranije bio slučaj. Međutim, ogromna je gužva u delu industrijske zone u kojoj su prvo boravili kineski i vijetnamski radnici.
Kamioni koji prevoze velik i težak teret su praktično zatvorili deo industrijske zone u kojoj su prvobitno boravili radnici iz Kine i Indije.
Baraka u kojoj su boravili Vijetnamci je ponovo u svojoj ranijoj funkciji skladišta. I iz pretposlednje barake su odnete stvari koje su imale funkciju nameštaja. Njihovim uklanjanjem vidi se da je u toj baraci ranije bio svinjac, a smrad je i dalje prisutan.
Sva velika građevinska konstrukcija i njeni prateći elementi i materijali za gradnju se smeštaju u ova dva objekta.
Kako je ranije pisala Nova ekonomija, Linglong je od države za svoju fabriku guma u Zrenjaninu dobio velike subvencije, zemljište, pa čak i ulicu u tom gradu.
Nezakonitosti u vezi sa tom investicijom najčešće ističe nevladina organizacija Građaanski preokret iz Zrenjanina.
Veliki problem u vezi sa Linglongom pojavio se kada se otkrilo da radnici iz Vijetnama koji rade na izgradnji te fabrike borave u neljudskim uslovima.
Naš portal je nedavno pisao i kako u Zrenjaninu nema dovoljno radne snage za farbriku Linglong.