Za projekat beogradskog metroa, odnosno angažovanje različitih firmi, instituta i fakulteta u poslednje dve godine izdvojeno je bar 400 miliona dinara (oko 3,5 miliona evra), vidi se na osnovu ugovora objavljenih na Portalu javnih nabavki.
U poslednjem tenderu, Rudarsko-geološkom fakultetu poveren je stručni nadzor nad izradom elaborata o geološkim istraživanjima za deonicu metroa od stanice Pančevački most do kraja prve faze linije 1. Ugovor za taj posao je vredan 795 hiljada dinara (bez PDV-a).
Za samu izradu tog elaborata angažovana je grupa ponuđača koju čine Institut za rudarstvo i metalurgiju (Bor), Hidrozavod DTD (Novi Sad), Rudarski institut (Beograd), Geoing Group (Beograd) i Geomag (Surčin, Beograd). Njima je dodeljen ugovor vredan 15,9 miliona dinara (bez PDV-a).
Geološka ispitivanja za ovu deonicu metroa već su urađena tokom prethodne godine, ali je u međuvremenu promenjen način izgradnje.
Naime, radi se o tome da će se deo, od stanice Pančevački most, a uključujući i stanicu Karaburma, graditi TBM-om (mašina za bušenje tunela), pa je stoga potrebno sprovesti nova geološka istraživanja u tom delu linije.
Iako su istraživanja na deonici prve faze Linije 1 izvršena u 2021. godini, u međuvremenu je došlo do promene „tehnologije gradnje na jednom delu trase“, odnosno povećana je dubina tunela.
Koliko je para dato na metro putem tendera?
Pregled je dat na osnovu ugovora koje je JKP "Beogradski metro i voz" dodelio u poslednje dve godine, a koji su objavljeni na Portalu javnih nabavki.
Početkom 2021. godine grupi Insitut za rudarstvo i metalurgiju Bor, Geonig Group, Geomag, Rudarski institut i Hidtozavod DTD dodeljen je ugovor od 99,8 miliona dinara (bez PDV-a) za izradu geotehničkog elaborata (za prvu fazu linije 1 metroa). Vrednost ovog ugovora u međuvremenu je povećana na 108,8 miliona dinara (bez PDV-a).
Krajem 2020. godine Rudarsko - geološkom fakultetu dodeljen je ugovor vredan malo više od dva miliona dinara za vršenje stručno-tehničkog nadzora nad izvođenjem terenskih istražnih, inženjersko-geoloških radova i laboratorijskih ispitivanja (za prvu fazu linije 1 metroa).
Izrada studije interakcije prve linije beogradskog metroa i podzemnih voda poverena je Institutu za vodoprivredu Jaroslav Černi što je, prema ugovoru, koštalo 43,9 miliona dinara bez PDV-a.
Izrada geotehničkog elaborata za "drugu liniju i drugu fazu prve linije" beogradskog metroa takođe je poverena Insitutu za rudarstvo i metalurgiju Bor, firmama Geonig Group i Geomag, Rudarskom institutu (RI) i Hidtozavodu DTD. Za taj posao zaključen je ugovor vredan 199,7 miliona dinara (bez PDV-a).
Stručni nadzor izrade geotehničkog elaborata za drugu liniju i drugu fazu prve linije beogradskog metroa je za 9,8 miliona dinara dodeljen Rudarsko-geološkom fakultetu.
Taj fakultet je dobio i posao tehničke kontrole izrade geotehničkog elaborata za drugu liniju i drugu fazu prve linije beogradskog metroa, za šta je dobio ugovor vredan 10 milion dinara.
Firma "Megra" isporučiće opremu za merenje podzemnih voda na trasi beogradskog metroa. Ugovor koji je u julu ove godine dodeljen ovoj firmi vredan je 4,6 miliona dinara.
U zadnje dve godine trebalo je proveriti i koliko su postojeće zgrade i konstrukcije osetljive na buduću gradnju, pa je po tom osnovu sprovedeno nekoliko postupaka nabavki.
Tako je Gradskom zavodu za veštačenje i firmi IPK iz Beograda dodeljen ugovor od 3,9 miliona dinara za „snimanje postojećeg stanja zgrada i konstrukcija, a radi utvrđivanja svojstvene osetljivosti od uticaja izgradnje tunelskih deonica i stanice prve faze metroa“.
Gradski zavod za veštačenje dobio je još jedan ugovor vredan 4,7 miliona dinara, isto za „snimanje postojećeg stanja zgrada i inženjerskih objekata, a po zahtevu Projektanta“. I ovo snimanje je rađeno za potrebe utvrđivanje svojstvene osetljivosti od uticaja izgradnje tunelskih deonica i stanica prve faze linije 1.
Snimanje postojećeg stanja enterijera, eksterijera zgrada i inženjerskih konstrukcija (druge faze linije 1 i linije 2 beogradskog metroa), posao od 11,9 miliona dinara, su takođe dobili Gradski zavod za veštačenje i IPК .
Izgradnja beogradskog metroa počela je u novembru, na Makiškom polju, blizu strogo zaštićenog vodoizvorišta. Hidrogeolozi upozoravaju da na tom mestu ne treba graditi infrastrukturne i stambene objekte, jer lako mogu da se zagade podzemne vode koje su jeftinije za prečišćavanje.
Prve stanice metroa trebalo bi da se krenu da se grade u septembru 2023. godine, najavljeno je ranije iz Grada Beograda.
Jedan tender i poništen
Republička komisija za zaštitu prava u postupcima javnih nabavki poništila je jedan od tendera u vezi sa projektom izgradnje beogradskog metroa, zbog podnetog zahteva za zaštitu prava.
Radi se o javnoj nabavci koju je krajem jula objaviilo JKP „Beogradski metro i voz“ gde traži firmu koja će izraditi „geotehničke projektne izveštaje koji bi trebalo da dokažu da će građevinska konstrukcija metroa, tokom građenja i korišćenja, biti otporna i stabilna na uticaj „tla, stena i podzemnih voda“, piše u tehničkoj specifikaciji.