U prvom kvartalu ove godine ukupan broj transakcija na POS terminalima u Srbiji iznosio je 124 miliona, rekla je viceguvernerka Narodne banke Srbije Dragana Stanić. U odnosu na isti kvartal prethodne godine to je povećanje za 28 odsto, dok je u odnosu na prethodni kvartal povećanje za četiri odsto.
Kada je reč o platnim karticama koje su izdale kompanije iz Srbije, bilo je 116 miliona transakcija, rekla je Stanić.
Ona je istakla na konferenciji posvećenoj primeni praktičnih digitalnih i tehnoloških rešenja “Finticipate vol.2” da je broj transakcija karticama koje su izdali inostrani pružaoci, a koje su koristili turisti u Srbiji iznosio 7,9 miliona.
Udeo fizičkih lica u mobilnom bankarstvu, u prvom kvartalu ove godine, iznosi 85,9 procenata, dok je udeo pravnih lica u broju transakcija mobilnog bankarstva prirodno manji iz iznosi 14,1 odsto.
„Broj pravnih lica koja koriste mobilno bankarstvo je porastao 38,39 puta, ako poredimo prvi kvartal 2023. i prvi kvartal 2016. godine“, rekla je ona.
Prema nenim rečima, kada je u pitanju internet bankarstvo, udeo fizičkih lica u broju transakcija je 11 odsto, a udeo pravnih lica 89 odsto.
„Od infrastrukture na kraju prvog kvartala ove godine imamo 123.308 POS terminala i 3.610 virtuelnih prodajnih mesta, odnosno veb šopova“, rekla je Stanić.
Podsetila je i da kupovina putem interneta beleži rast i da je ukupan broj transakcija u prvom kvartalu 2023. godine bio 12,4 miliona.
„Kada govorimo o domaćim sajtovima, dakle u dinarima, imali smo 8.734.000 transakcija. Posmatrano za prvi kvartal ove godine, u odnosu na prvi 2022, imamo rast 25,76 odsto kada govorimo o kupovini na domaćim veb šopovima“, kazala je Stanić.
Takođe, broj transakcija u evrima, odnosno na stranim sajtoma je porastao za oko 30 odsto.
U dolarima je, prema rečima viceguvernerke, taj rast za četvrtinu veći.
Podsetila je da je broj izdatih kartica u Srbiji za 10 godina porastao za 81,91 odsto i da je trenutno blizu 11 miliona.
U Crnoj Gori 15,7 odsto ljudi nema otvoren račun u banci
Viceguverner Centralne banke Crne Gore Zorica Kalezić rekla je na konferenciji da u toj zemlji oko 16 odsto ljudi nema otvoren račun u banci kao i da je od početka pandemije virusa korona povećano korišćenje digitalnih servisa.
„Istraživanje koje smo sproveli sa UNDP-em je pokazalo zašto fizička lica u Crnoj Gori ne koriste onlajn servise bankarstva. Veliki deo se odnosi i na činjenicu da ga ne smatra sigurnim (oko 30 odsto). Drugi su smatrali da nemaju dovoljno znanja (20 odsto), a 18 odsto je bilo onih koji su pokušali da ga koriste ali nisu bili u stanju da ga iskoriste“, rekla je ona.
Istakla je da je istraživanje pokazalo da je usluga koju bi klijenti u Crnoj Gori najviše voleli da vide dobijanje kredita na daljinu.
U Albaniji tokom pandemije postaknuto korišćenje internet bankartsva
Prvi zamenik guvernera Banke Albanije Luljeta Mindžozi rekla je da je tokom pandemije Narodna banka intervenisala i podstakla korišćenje internet bankarstva.
„Propisi su izmenjeni u julu 2020. i ukinute su sve provizije koje su važile za korisnike usluga za plaćanja elektronskim putem u vrednosti od 160 evra“, rekla je ona i dodala da u slučaju iznad tog iznosa, provizija za elektronska plaćanja nije bila viša od 50 odsto od provizije za transakcije obavljene fizičkim putem.
U 2020. godini elektronska plaćanja su iznosila 17,9 transakcija po glavi stanovnika, što je bilo povećanje od 300 odsto u odnosu na period od pre četiri ogodine.
Ona je istakla i podatak da 69 odsto odraslih stanovnika Albanije ima barem jedan platni račun od kraja 2020. godine.
„Naše najskorije dostignuće je to što je broj transakcija koje su odrađene elektronskim putem u Albaniji povećan za 49,8 odsto između 2021. i 2022. godine“, rekla je ona.
Dodala je i da je i da je broj plaćanja karticama premašio broj plaćanja u gotovini, koja su bila dominatna.
Takođe, prema njenim rečima, broj u Albaniji se povećao za približno 122 odsto.
Tabaković: Inflacija do kraja godine na oko osam odsto