
Koliko će nas koštati gas?
Srpske vlasti su preko amandmana na budžet za ovu godinu uspele da izdvoje 1,4 milijarde evra za Naftnu industriju Srbije, a izdvajanja za gas koja tek čekaju Srbiju biće dodatni udarac fiskalnoj politici. U...

Radovi na železničkoj stanici Novi Beograd, Foto: Nova Ekonomija
Kompleks železničke stanice na Novom Beogradu, koja se još gradi, zauzima nekoliko parcela na potezu omeđenom ulicama Milutina Milankovića, Antifašističke borbe i Đorđa Stanojevića. Ispod nadvožnjaka se ojačavaju stubovi, a na parcelama koje su tik do nadvožnjaka treba da bude poslovno–javni komercijalni prostor. Tu je naravno i zgrada železničke stanice koja je skoro pa završena, ali kao što se radovi na rekonstrukciji stubova izvode bez predviđenih papira, i ova zgrada je bez neophodnih dozvola i odobrenja građevinskih organa, o čemu su pisali drugi mediji u Beogradu.
Od osoba koje su upoznate sa planovima saznajemo da je izvođač radova Shandong iz Kine, a podizvođač Nebojša Stupar i kompanija u njegovom vlasništvu AM Construction. U funkciji nadzora na tenderu je angažovan konzorcijum od sedam firmi, među kojima je AG Construction Novi Sad, kako se navodi u dokumentaciji, a ugovor je dodeljen 12. juna ove godine.
Među njima su još preduzeće za izgradnju Železničkog čvora Beograd, geodetski biro Meridijan projekt iz Novog Sada i Sour inženjering iz Sremskih Karlovaca. Angažovane su i tri kompanije iz inostranstva, SGS Inspecciones reglamentarias iz Španije, kao i Infraceret TSI iz Poljske i Infraceret d.o.o iz Hrvatske.
Stanje je i dalje slično kao i proletos kada su se pojavili medijski izveštaji da se podnose krivične prijave protiv ove ilegalne gradnje, jedino je izgradnja same zgrade odmakla.
Prema pregledu na Centralnoj evidenciji objedinjenih procedura za izdavanje građevinskih dozvola (CEOP) samo jedna parcela u celom kompleksu nosi, sada već pa skoro gotovu zgradu, iako su investitoru odobreni samo pripremni radovi, dok se za dobijanje građevinske dozvole postupak vodi tek od prošlog meseca. Pripremni radovi podrazumevaju iskop i obezbeđenje temeljne jame.
U obrazloženju na CEOP-u stoji da se investitoru, Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture (ranije je investitor bio Infrastruktura železnica Srbije), potvrđuje prijava izvođenja pripremnih radova na izgradnji I faze kompleksa železničke stanice Novi Beograd, na katastarskoj parceli br. 2871/17 KO Novi Beograd, na teritoriji Grada Beograda, a radovi obuhvataju raščišćavanje terena, izvođenje iskopa do kote radnog platoa, ograđivanje i organizaciju gradilišta sa svim materijalom i opremom potrebnom za izvođenje pripremnih radova i izvođenje potporne konstrukcije za obezbeđenje temeljne jame za izvođenje temeljne konstrukcije objekta Stanične zgrade, a po Rešenju o građevinskoj dozvoli.

Radovi na železničkoj stanici Novi Beograd, Foto: Nova EkonomijaNova Ekonomija
U istom rešenju stoji i da je datum planiranog početka izvođenja radova koji je investitor naveo u prijavi 30.06.2025. godine, kao i da se sa izvođenjem radova može otpočeti po objavljivanju te potvrde.
Ova zgrada je nikla dakle samo sa dozvolom za pripremne radove, pa će kao i slični objekti u Srbiji, sazidani bez odgovarajuće dokumentacije, nastaviti da krasi urbanistički prostor grada. Jer u protivnom bi tužilaštvo delovalo u vezi brojnih medijskih izveštaja u poslednje vreme koji su upravo povezani sa upitnom legitimnošću onih koji bi zakon trebalo da najviše poštuju – graditelja javnih objekata.
Neki od dosadašnjih slučajeva nezakonitih građevinskih radova, upitnih dozvola i nesavesne, loše gradnje su i rekonstrukcija stubova na Prokopu (radovi su otpočeti bez odgovarajućih dozvola, ali je i bezbednost upitna), ojačavanje stubova na železničkoj stanici Novi Beograd, Munjino brdo, Grdelička klisura, ali i ono što još uvek ne znamo do kraja, a to je da li je i stanica u Novom Sadu radila bez potrebnih dozvola. Nećemo znati najverovatnije dok se istraga ne završi.
Zašto republički tužilac ne podiže prijave za sve slučajeve bespravne gradnje? Zašto se ne popišu sva bespravna gradilišta kako bi se postupalo po zakonu i u skladu sa ovlašćenjima i obavezama koje ima tužilaštvo?
U krivičnom zakoniku u vezi građenja bez građevinske dozvole, u Članu 219a propisano je da će izvođač radova bez dozvole biti kažnjen zatvorom od tri meseca do tri godine, dok će investitor biti kažnjen sa šest meseci do pet godina. Ako je izdato rešenje o obustavi radova, a radovi su i pored toga nastavljeni, predviđena kazana je od jedne do osam godina zatvora. Za projektante i nadzorne organe koji prekrše propise razrezana je kazna od tri meseca do tri godine.
U svim ovim slučajevima su predviđene dodatno i novčane kazne, a sve ovo se odnosi i na odgovorna lica u svima navedenim organima.

Radovi na železničkoj stanici Novi Beograd, Foto: Nova EkonomijaNova Ekonomija
U svim navedenim slučajevima javnih radova sprovedenih bez adekvatne dokumentacije, tužilaštvo, policija i građevinska inspekcija su mogli, i trebalo je da postupaju protiv investitora, izvođača i podizvođača.
Iz lokacijskih uslova koji su dobijeni 2024. godine za prostor železničke stanice na Novom Beogradu vidimo šta je plan i namena ovih parcela koje se nalaze na zemljištu oko nadvožnjaka na kojima su peroni, dok predmetni deo zamljišta na potezu koji gledamo od pruge zahvata deo do Ulice Milutina Milankovića. I dok je cela ova površina gde se izvode građevinski radovi sada ograđena i vide se mašine i radnici, jedina zgrada koja je završena je upravo ova koja se nalazi na katastarskoj parceli broj 2871/17.

Radovi na železničkoj stanici Novi Beograd, Foto: Nova EkonomijaNova Ekonomija
Prema planiranoj nameni, predmetne katastarske parcele br. 6631/17, 6877, 2871/17, 2871/18, 2871/13, 2871/26 i 2871/27 K.O. Novi Beograd se nalaze u obuhvatu Plana detaljne regulacije kompleksa autobuske i železničke stanice u Bloku 42 na Novom Beogradu i Izmena i dopuna plana detaljne regulacije kompleksa autobuske i železničke stanice za kompleks autobuske stanice. Planirana namena površina obuhvata građevinsko zemljište za površine i objekte javne namene, u okviru koga će se izvršiti prostorna organizacija svih funkcionalnih celina graničnog prelaza.
U ispravljenim lokacijskim uslovima od ove godine, vide se i neke izmene. Dodate su zelene površine, ali i u okviru staničnog objekta komercijalne delatnosti do maksimum 49 odsto ukupne bruto razvijene građevinske površine.
Tender za nadzor na Makišu “kao nacrtan” za jednu firmu, inženjeri zbunjeni traženim ispitivanjima
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Srpske vlasti su preko amandmana na budžet za ovu godinu uspele da izdvoje 1,4 milijarde evra za Naftnu industriju Srbije, a izdvajanja za gas koja tek čekaju Srbiju biće dodatni udarac fiskalnoj politici. U...

Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD) saopštila je da je ove godine dostigla značajnu prekretnicu u Srbiji, uloživši više od 10 milijardi evra u zemlju od 2001. godine kroz skoro 400 projekata.U Beogr...

Više od 78 odsto vozača u Srbiji smatra da bi u slučaju značajnog rasta cena goriva, država trebalo da reaguje smanjenjem akciza, dok 11 odsto njih veruje da bi trebalo povećati subvencije za kupovinu elektr...

Sindikat pančevačke Rafinerije zatražio je obraćanje generalnog direktora NIS-a, a upitao je i kadrovsku službu ima li strategiju u vezi sa statusom zaposlenih. Kako saznajemo, zaposleni traže informacije u ...
PREMIUM sadržaji na platformi NovaEkonomija.rs Inforamcije koje imaju dodatnu vrednost
POGLEDAJ SVE