Sve je počelo u 2021. godini kada se na zvaničnom Fejsbuk nalogu javnog preduzeća Pošta Srbije pojavila objava sa novim bojama logoa tog preduzeća. Sve do danas Pošta je u praksi nastavila da koristi te nove boje, a da nikad nije otkriveno ni koliko je njihov dizajn koštao niti kako ga Pošta uopšte sprovodi – budući da zvanično, njen logo nikad nije promenjen.
Ideja promene žute i plave na znaku preduzeća bila je, kako tvrde u Pošti, ideja sada već bivšeg vršioca dužnosti direktora Zorana Đorđevića. Kako dodaju, za nove boje nikakav novac nikada nije ni dat.
Umesto toga, za tri godine primene i promocije nove kolorne šeme, u Pošti kažu da je samo „testna faza“, koja je u maju stavljena “van snage” od kada je na funkciju v. d. direktora došao Zoran Anđelković.
Pored toga što od 30. decembra 2021. Pošta koristi nove boje za korporativno obeležavanje i prepoznatljivost u javnosti, taj novi izgled nije ni registrovan kod organa koji je nadležan za poslove intelektualne svojine.
Kako je sve počelo?
Pre 22 godine, tačnije 17. maja 2002. godine Pošta Srbije je podnela zahtev za registraciju svog znaka (logoa, žiga) Zavodu za intelektualnu svojinu Republike Srbije.
Dozvolu za korišćenje znaka dobila je 5. aprila 2005. godine, kada je i svaka nijansa boja zavedena, a ceo žig odnosno logo dobio je svoju šifru.
Poslednja promena koja je zavedena vezana za logo Pošte bila je 2013. kada je promenjen naziv preduzeća i adresa na kojoj se nalazi.
Žig Javnog preduzeća Pošta Srbije registrovan 2005. godine važi do maja 2032. godine.
Kao što je napomenuto na početku teksta, priča sa promenom boja na logou Pošte počinje u toku 2021. godine kada je na društvenoj mreži Fejsbuk prvi put okačena objava na kojoj se vidi “novi logo”.
Ovo se dogodilo tako što je tadašnji vršilac dužnosti direktora Zoran Đorđević 30. decembra te godine doneo Odluku o izgledu memoranduma, elektronske vizitkarte i šablona za prezentacije Javnog preduzeća ,,Pošta Srbije“, a zatim u februaru 2022. godine i Odluku o testnoj fazi unapređenja korporativnog obeležavanja jedinica poštanske mreže u kojoj se prvi put spominje novo idejno rešenje za korporativno obeležavanje.
Ove podatke navela je Državna revizorska institucija (DRI) u svom izveštaju.
Prema pisanju DRI, u jednoj od tačaka te Odluke o testnoj fazi, navodi se da je “predviđeno da će se brendiranje korporativnih pošta vršiti u skladu sa novim idejnim rešenjem”, a da bi implementacija tog idejnog rešenja unapredila korporativno obeležavanje u Pošti, “čineći vizuelni identitet preduzeća prepoznatljivijim na domaćem i inostranom tržištu poštanskih i drugih usluga”.
U odluci se dodaje i da će, nakon realizacije testne faze brendiranja u skladu sa idejnim rešenjem, Kabinet direktora Pošte inicirati donošenje odgovarajućih opštih akata, kako bi vozila Pošte, objekti, uniforme i dokumenta mogla da budu obeležena odgovarajućim znakom.
Samo tri dana nakon Odluke o testnoj fazi, Zoran Đorđević donosi novu odluku u kojoj se navodi da će se za sva buduća obeležavanja novih i rekonstruisanih jedinica poštanske mreže, novih vozila i reklamnog materijala, koristiti novi raspored boja sa istim logom (znakom) Javnog preduzeća ,,Pošta Srbije“.
Ovaj način obeležavanja će se, kako se navodi u dokumentu, raditi kako bi se prepoznale promene i preduzeće približilo mlađoj populaciji kroz moderan izgled.
Nadzorni odbor tvrdi da je pokušao da zaustavi “testnu fazu”
Kako piše Državna revizorska institucija, Nadzorni odbor “Pošta Srbije” je na jednoj od sednica u martu 2024. godine naložio Zoranu Đorđeviću da za narednu sednicu pripremi kompletnu informaciju o dotadašnjim aktivnostima na promeni znaka preduzeća, o vizuelnom grafičkom rešenju novog znaka i primeni Knjige grafičkih standarda, kojom se uređuje na koji način se koristi logo preduzeća.
Takođe, Nadzorni odbor mu je, prema pisanju DRI-a, naložio i da dostavi dokaze o utrošenom novcu za ove aktivnosti, o proceni finansijskih sredstava koja bi bila potrebna da se svi objekti i službena vozila Pošte rebrendiraju, ali i opravdanim razlozima za promenu znaka preduzeća (logoa).
Uz ovo Nadzorni odbor je konstatovao i da je u januaru 2022. godine razmatrao pitanje izmene memoranduma, elektronske vizitkarte i šablona za prezentaciju preduzeća bez njihove saglasnosti i da su tada preporučili Đorđeviću da se obustave sve aktivnosti u vezi sa tim i da se dostave pisani izveštaj o utrošenim sredstvima i preuzetim obavezama “u vezi sa predmetnim aktivnostima preduzetim bez saglasnosti Vlade Republike Srbije i Nadzornog odbora Preduzeća, u cilju utvrđivanja odgovornosti za propuste i posledice po preduzeće”.
To kako tvrdi DRI, Đorđević nije uradio.
“U postupku revizije, Državnoj revizorskoj instituciji nisu dostavljeni dokazi da je preduzeće postupilo po navedenim zahtevima Nadzornog odbora”, navela je DRI.
Kabinet direktora nosilac poslova rebrendiranja
U aprilu ove godine, tokom postupka revizije Državnoj revizorskoj instituciji je “Pošta Srbije” dostavila i pisano objašnjenje u kojem se navodi da je Kabinet direktora bio nosilac poslova u vezi sa korporativnim obeležavanjem.
Takođe, u tom spisu se navodi i da je on inicirao izmenu panton boja na logou “Pošta Srbije”, da preduzeće nema odluku Nadzornog odbora o izmeni u rasporedu boja, ali ni ugovore zaključene sa dobavljačem, račune dobavljača, izvršenog plaćanja, poslovne promene evidentirane u “Glavnoj knjizi” u vezi sa izmenom na logou.
Nadzorni odbor, kako se navodi, nema ni pisane izveštaje kako bi se upoznao sa utrošenim finansijskim sredstvima, zaključenim ugovorima i preuzetim obavezama.
Nakon toga, u julu je DRI dala preporuku rukovodstvu “Pošte” da znak tog preduzeća uskladi sa Zakonom o žigovima i da ga koristi u skladu sa Zakonom o javnim preduzećima i odlukom o usklađivanju poslovanja tog preduzeća sa zakonom.
U odgovoru Pošte na preporuku rukovodstvu, piše da je Pošta stavila van snage sve odluke koje su do tada donete, a koje se tiču vizuelnog identiteta preduzeća pa i “testne faze”, što je kasnije potvrdila i Novoj ekonomiji u pisanom odgovoru.
U obrazloženju tadašnjeg odgovornog lica iz Pošte, odnosno direktora Zorana Đorđevića, navedeno je da su “aktivnosti sprovedene u testnoj fazi korišćenja znaka sa novim rasporedom boja, preduzete u cilju unapređenja vizuelnog identiteta i prepoznatljivosti preduzeća, “a u svrhu prepoznavanja promena i približavanja preduzeća mlađoj populaciji korisnika usluga, kroz moderan izgled loga”.
Dalje je tadašnji direktor naveo i da usled toga što mu je u maju 2024. godine prestala funkcija vršioca dužnosti direktora, nisu završene aktivnosti kojima bi se uspostavio pravni okvir za primenu novog znaka, kroz donošenje odluke Nadzornog odbora i izmenu Osnivačkog akta.
Koliko je novca dato za novi logo?
Koliko je novca potrošeno i da li je uopšte potrošeno za novo vizuelno rešenje i dalje se ne zna. Radnici Pošte su se prošle godine pobunili zbog niskih zarada i uslova rada, a pitanje cene logoa stavili pred javnost tvrdeći da je koštao 1,5 miliona evra.
U svom godišnjem izveštaju za 2021. godinu, Pošta Srbije je navela da je potrošila blizu 94,4 miliona dinara na propagandu i reklamu za preduzeće, ali da su ti troškovi ipak manji za 46 odsto od planiranih jer je firma imala nerealizovane troškove u poslednjem kvartalu te godine.
Naime, sredstva koja su bila predviđena, su prebačena za prvi kvartal 2022. godine “zbog uspostavljanja novog vizuelnog identiteta preduzeća i uspostavljanja tehničkih kapaciteta za potpunu produkciju novih usluga preduzeća, a u cilju što boljeg promovisanja istog”.
Nova ekonomija je ranije pisala o tome da je Pošta potrošila ukupno 3,5 miliona dinara (skoro 30.000 evra) na poslove koji su se ticali marketinga i oglašavanja a za koje je isplatila jednu istu firmu u februaru 2022. godine.
„Igrom slučaja smo sve poslove dali istoj firmi“: Pošta Srbije o četiri nabavke sprovedene bez tendera