Priče i analize

15.12.2024. 08:11

Autor: Katarina Pantelić

„Igrom slučaja smo sve poslove dali istoj firmi“: Pošta Srbije o četiri nabavke sprovedene bez tendera

Nova ekonomija/Paola Felix Meza

Pošta Srbije 2021. godine sprovela je četiri nabavke vredne ukupno 3,5 miliona dinara (skoro 30.000 evra). To ne bi bilo zanimljivo da Pošta te nabavke nije podelila na iznose ispod milion dinara i tako izbegla primenu Zakona o javnim nabavkama. Da bi to mogla da izvede, nabavkama je dala različite oznake iako, kako je navela Državna revizorska institucija u svom izveštaju, sve one spadaju pod jednu oznaku – marketing i oglašavanje. Sve četiri, bez javnog nadmetanja, zatim je dobila ista firma – Hominid advertajzing.

Sve četiri javne nabavke sprovedene su u rasponu od 18 danas, od 13. do 31. decembra 2021. godine. Novac za sva četiri posla Hominidu je isplaćen već sledećeg meseca.

Tri posla koštala su Poštu 990.000 dinara, a četvrti 499.000 dinara.

Kako tvrdi DRI u svom izveštaju, sve četiri nabavke ticale su se oglašavanja, marketinga, brendiranja, ali i organizovanja skupova „kako bi se jačao brending kompanije“.

Organizovali događaj, ali nemaju dokaze za to

Prva od četiri nabavke ticala se organizovanja skupova, konferencija, okruglih stolova i drugih događaja u oblasti jačanja i pozicioniranja brenda Pošte.

Događaj koji je Pošta „naručila“ trebalo je da bude za maksimalno 20 osoba.

„Hominid advertising“ koji je dobio posao je bio u obavezi da obezbedi salu sa potrebnom opremom (LCD monitor, projektori visoke rezolucije, materijal za učesnike: flajeri, fascikle, plakate, kataloge i slično) ali i da obezbedi brendiranje sale na osnovu logotipa i fotografija preduzeća.

Kako svaka javna nabavka ima određenu oznaku, u skladu sa tim šta je predmet nabavke, tako je i ova dobila određenu oznaku.

Preduzeće „Pošta Srbije“ je ovoj nabavci stavila oznaku koja se tiče samo organizovanja raznih dešavanja kao što su seminari, kulturna dešavanja, festivali, proslave, modne revije, izložbe i aukcije. 

Međutim, DRI smatra da se ova nabavka ticala promovisanja, i da treba da nosi oznaku za uslugu oglašavanja i marketinga.

Pored pogrešne “šifre”, „Pošta Srbije“ nije dostavila nijedan dokument kojim se dokazuje da je ovaj događaj uopšte organizovan. 

“Prema objašnjenju odgovornog lica, Preduzeće nema fotografije sa održanog skupa, izrađene materijale za učesnike skupa, pisanu korespodenciju sa ponuđačem koja se odnosi na ponude za salu i drugo”, navodi DRI.

Posao za ovaj događaj bio je vredan 989.000 dinara bez PDV-a, odnosno 1,18 miliona dinara sa PDV-om. Na račun firme „Hominid advertising“ novac je „legao“ u januaru 2022. godine.

Programski direktor organizacije „Transparentnost Srbija“ Nemanja Nenadić kazao je za Novu ekonomiju da jedno od pravila koje je uvedeno u Zakon o javnim nabavkama od 2002. godine jeste da bi naručilac sve svoje nabavke koje su iste vrste, morao da sprovodi objedinjeno.

„Cilj toga jeste da se spreči ‘seckanje’ nabavki pre svega na taj način da one padnu ispod limita za sprovođenje tendera. U situacijama kada se učini da je neka javna nabavka bila rascepkana, logično je da se prvo posumnja da je razlog bio da se izbegne tender i da se posao dodeli u jednom postupku koji je manje transparentan, gde se nabavka ne objavljuje i gde se pozivaju firme koje sam naručilac odabere“, rekao je Nenadić.

Dodao je da su „takve sumnje snažne“ kada je vrednost čitavog posla po pojedinim nabavkama blizu limita, odnosno milion dinara kada je reč o uslugama.

Taj slučaj upravo i jeste sa pomenutim nabavkama. Vrednost tri nabavke bila je blizu milion dinara, odnosno 990.000 dinara, pa tako nabavke nisu završile na portalu, a ni u javnosti.

„Kriterijumi za utvrđivanje da li su nabavke istovrsne ili ne, nisu uvek dovoljno precizni i može se dogoditi da ih neko krivo protumači i bez namere da krši zakon. Zbog toga je važno da se nabavke proveravaju, ne samo podaci o nabavkama koje su već izvršene, već i planovi za njihovo sprovođenje kako bi se videlo da li postoji namera da se zakon izigra na taj način“, rekao je Nenadić.

Na internet stranici Javnog preduzeća „Pošta Srbije“ nalaze se javne nabavke koje su sprovedene u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama, ali i one koje su izuzete iz zakona.

Međutim, na sajtu preduzeća se ne nalaze upravo ove četiri nabavke o kojima je pisao DRI. Zbog čega se sve sprovedene nabavke (i one koje su raspisane u skladu sa zakonom ali i one koje nisu) ne nalaze na portalu, pitali smo preduzeće „Pošta Srbije.

„Javno preduzeće ‘Pošta Srbije’ oglase i informacije o javnim nabavkama i nabavkama na koje se Zakon o javnim nabavkama ne primenjuje, objavljuje na internet stranici Preduzeća u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama“, naglasili su iz tog preduzeća u odgovoru za Novu ekonomiju.

Pošta: Igrom slučaja svaki put isti dobavljač

Prema objašnjenju odgovornog lica u Pošti koje je dostaveljno Državnoj revizorskoj instituciji, za svaku od ovih nabavki bili su neophodni posebni “alati” za njihovu realizaciju (zakup prostora, modernizacija usluga telegrama, animacije za oglašavanje, kao i savetodavne usluge u vezi vizuelnog identiteta, boja, tipografije i ostalog za obrasce, šablone i prezentacije).

Kada je u pitanju slučaj da je ista firma dobila posao za sve četiri usluge, nadležni u Pošti naveli su u objašnjenju DRI-ju da se “igrom slučaja desilo da je svaku uslugu vršio isti dobavljač koji je podneo najpovoljniju ponudu”.

“Kabinet direktora Preduzeća je za sve nabavke koje je sprovodio u postupku Narudžbenice dostavljao nadležnoj organizacionoj celini u Preduzeću predloge tri potencijalna ponuđača kojima je trebalo uputiti pozive za podnošenje ponuda”, naveli su iz “Pošta Srbije”.

U čijem je vlasništvu Hominid studio?

Firma koja je dobila sva četiri posla i skoro 3,5 miliona dinara za njih, je u vlasništvu Pavla Farčića, osnivača i kreativnog direktora Hominid studija.

Na njegovom LinkedIn profilu navodi se da firma više od 20 godina izrađuje i dizajnira brendove na tržištima kao što su SAD, UK, Kina, Španija, Nemačka, Švedska, Danska, Češka, Srbija, Crna Gora.

Takođe, navodi se i da firma izrađuje i dizajnira brendove u raznim industrijama kao što su IT, igre na sreću, građevinarstvo, ugostiteljstvo, avijacija, telekomunikacije, bankarstvo, umetnost i kultura, NVO, maloprodaja, moda, obrazovanje…

Firma koju predvodi osnovana je u decembru 2007. godine.

Vlasnik firme Pavle Farčić, prema pisanju BIRN-a bio je i član u Programskom odboru Instituta za javnu politiku, čiji je osnivač Vladimir Beba Popović.

Između ostalog, Farčić je dizajnirao publikaciju „Željko Cvijanović, novinar u civilu“, autora Vladimira Popovića, koju je izdala NVO Komitet pravnika za ljudska prava – Yucom, 2007. godine. Takođe, dizajnirao je i publikaciju u kojoj je Popovićev Institut za javnu politiku, 2015. godine objavio analizu srpske medijske scene.

Birn je naveo i da je do juna 2014. godine Farčić bio član Upravnog odbora Muzeja savremene umetnosti, a da je 14 godina bio kreativni direktor beogradskog Guitar Art festivala.

Luksuzni telegrami 500.000 dinara

Kao što je več pomenuto, tri nabavke imale su vrednost od 990.000 dinara. Četvrta, koja se ticala kreativnog koncepta za realizaciju kampanja za komercijalne usluge Pošte Srbije koštala je 499.000 dinara.

Zahvaljujući ovom poslu izrađeno je 25 idejnih rešenja za štampanje luksuznih telegrama, a nabavka je kao i ostale, prema mišljenju DRI dobila pogrešnu oznaku.

Naime, ovaj posao dobio je oznaku specijalnog dizajniranja, koja kako tvrdi DRI, nije odgovarajuća jer obuhvata usluge unutrašnjeg opremanja, uređenja, pomoćne usluge uređenja i usluge dizajniranja nameštaja. Prema mišljenju DRI-a ova usluga takođe je trebalo da ima oznaku za usluge marketinga i oglašavanja.

Još jedna nabavka koja je izuzeta iz primene zakona, ticala se kreiranja multimedijalnih sadržaja za promociju Pošta.

Ova nabavka podrazumevala je angažovanje profesionalne autorske ekipe i tehnike za snimanje videa i zvuka, produkciju i postprodukciju. U objašnjenju Pošte se navodi da je nabavka bila potrebna jer je omogućavala bolju reklamu komercijalnih usluga Pošte kako bi se informisali kupci i privukli novi.

“Ponuđač je pripremio i dostavio Preduzeću reklamni spot ‘Nije samo paket’” navela je DRI.

Za ove usluge, Pošta je u januaru 2022. godine isplatila Hominid advertising-u 990.000 dinara bez PDV-a, odnosno 1.188.000 dinara sa PDV-om.

Savetovali se i za dizajn i boje logoa?

Ni usluga savetovanja u oblasti dizajna u pogledu spajanja različitih elemenata proizvoda nije izostala. Ova usluga je uključivala i poruke i marketinšku komunikaciju, ali i odabir kolor palete boja, izbor slova i tipografiju, ilustraciju i “sveukupnu sliku”.

Usluga savetovanja u pogledu korišćenja različitih tehnika izražavanja poruka putem grafičkog dizajna obuhvatala je oglase (u novinama, časopisima i dr) direktna sredstva (prospekt, katalog…), plakate, logotip i vizuelni identitet.

Firma Hominid Advertising je dostavila Pošti idejna rešenja za čestitku za Božić, Novu godinu i novogodišnje čestitku za sajt, flajer Paket Ekspress, izvode iz cenovnika poštanskih usluga, media wall, memorandume i svetleću reklamu.

Po računu preduzeća Hominid advertising vidi se da je Pošta isplatila novac za ove usluge takođe u januaru 2022. godine, u iznosu od 990.000 dinara bez PDV-a (1,18 miliona sa PDV-om).

DRI smatra da Pošta nije sprovela ove četiri nabavke „u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama i Pravilnikom o bližem uređivanju postupka javne nabavke”, jer je podelila nabavke usluge oglašavanja na četiri dela, umesto da je sprovela jedan postupak javne nabavke ukupne pocenjene vrednosti od 3,46 miliona dinara bez PDV-a.

Deloitte dobio posao od 15 miliona dinara za EXPO, Pošta Srbije dva miliona

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.