
Kolumna Biljane Stepanović
Ima se, može se, je li tako?
Broj 90, maj 2022.
Kad naiđu teška vremena, posebno u dva uzastopna talasa – prvo korona, pa rat u Ukrajini, državi je potreban novac. Na stranu bogate evropske zemlj...
Broj 90, maj 2022.
Lana Engel, MSc psiholog, ACT terapeut
0 komentara
Čini se da nas je, čak i na globalnom nivou, zahvatila epidemija stresa. Kod psihologa u kliničkoj praksi sve češće dolaze ljudi sa simptomima koji ukazuju na psihološku preopterećenost i iscrpljenost. Ljudi se žale na hronično osećanje napetosti, anksioznost (neodređen, tzv. lebdeći strah) i iscrpljenost, osećanje beznadežnosti i bezvoljnosti koje ide do nivoa prave depresije...
Sa druge strane, objektivni pokazatelji ekonomskog razvoja društava, prosperiteta, pa čak i globalne bezbednosti, uopšte nisu tako loši (istorijski gledano). Nažalost, u svetu su tokom čitave naše istorije uvek postojale velike društvene tenzije, sukobi i ratovi. Ipak, naše vreme, objektivno gledano, u globalnim okvirima, spada svakako u mirnije i prosperitetnije epohe ljudske istorije.
Postavlja se, stoga, opravdano pitanje, otkud onda tako masovno rasprostranjen osećaj nebezbednosti, ugroženosti, nezadovoljstva, iritacije, kao i iscrpljenosti, beznadežnosti i bezvoljnosti?
Da li su ljudi postali „razmaženi“? Da li smo se navikli na udobnosti savremenog života, pa nas svako „zrno graška“ žulja i iritira, ili je u pitanju ipak neka dublja i kompleksnija međuigra društvenih i individualno-psiholoških fenomena?
Smatramo da je ovo drugo u pitanju i ovaj tekst će se osvrnuti na tu drugopomenutu, dublju i kompleksniju dinamiku međudejstva savremenog digitalnog društva i pojedinaca.
Globalno selo
Čovek je, po svojoj prirodi, društvena „životinja“. Pošto smo zavisni od drugih ljudi i usmereni ka drugima, naša psiha, tj. naše doživljavanje sveta i suđenje o njemu su takođe snažno obojeni temama koje se tiču grupe, međuljudskih odnosa i zajednice. Brojna istraživanja iz oblasti socijalne psihologije pokazuju da ljudi, na primer, nisu toliko „osetljivi“ na objektivne pokazatelje svog materijalnog stanja (tj. objektivno bogatstvo), već pre na relativno bogatstvo. Drugim rečima, ljude mnogo više pogađa i boli kada su siromašniji od svog neposrednog okruženja, nego kada su objektivno siromašni, ali tu sudbinu dele sa drugima u svojoj zajednici. Ovakvo suđenje je svojstveno ljudskoj prirodi i sveprisutno kod svih ljudi, bez obzira na to iz koje kulture potiču.
Sa druge strane, savremeno društvo nas je izložilo jednom novom izazovu, a to su internet i globalizacija. Ljudi više nisu uključeni samo u svoju malu lokalnu zajednicu, već su žitelji „globalnog sela“, tj. celog sveta. Ova pojava je, između ostalog, na psihološkom nivou dovela i do fenomena sameravanja sebe i svog ličnog društvenog statusa sa svim ljudima u svetu. Mi se sada individualno ne sameravamo samo sa najimućnijim domaćinom u svom selu, već i sa multimilijarderima i drugim „srećnicima“ u celom svetu. Time čovek postaje znatno isfrustriraniji, nesrećniji i, po svom subjektivnom osećaju, diskriminisaniji, u poređenju sa prosečnom osobom pre samo pedeset ili sto godina (tj. pre pojave interneta i globalizacije).
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs
Broj 90, maj 2022.
Kad naiđu teška vremena, posebno u dva uzastopna talasa – prvo korona, pa rat u Ukrajini, državi je potreban novac. Na stranu bogate evropske zemlj...
Broj 90, maj 2022.
„Štark do 2025. vidim u top tri konditora u Adrija regionu. Cilj nam je da budemo kompanija koja izvozi van Srbije jednako koliko i prodaje u Srb...
Broj 90, maj 2022.
Aprilski izbori pokazali su sve slabosti srpske opozicije. Rezultatima možda jedino mogu da budu zadovolјne nacionalno orijentisane stranke koje su...
Broj 90, maj 2022.
U poslednjih deset godina Republika Srbija je iz budžeta isplatila oko milijardu evra za kazne i penale. Samo ove godine na ime kazni i penala u bu...
Broj 90, maj 2022.
Od prošle godine među narod se vratio osećaj da sve poskupljuje. To se može čuti na pijaci, u prodavnici, na ulici. Neuobičajeno dugih osam godina ...
Broj 90, maj 2022.
Vlast je na gradnji puteva zasnivala dobar deo svoje kampanje o uspešnoj vladavini jer to svi vide, ali ima i puno otvorenih pitanja. Na svim proje...
Broj 90, maj 2022.
Sve je krenulo od Nokije. Iz problema ovog giganta rodilo se puno kvalitetnih inženjera, ideja i startapa, reći se vam iskreno Finci. Ali, na to tr...
Broj 90, maj 2022.
Do pre nekoliko godina mladi ljudi, budući stručnjaci i tek svršeni studenti, kada dobiju diplomu, ulazili bi u začarani krug - za zaposlenje je po...
Broj 90, maj 2022.
Projekat „Znanjem do posla“ (E2E), kao partnerstvo vlada Švajcarske i Srbije, pokrenuo je četvrti krug izbora kompanija kojima će pružiti finansij...
Broj 90, maj 2022.
Apsurdno je očekivati da se mlađe generacije prilagode nama. Bitno je da se približimo jedini drugima, da se upoznamo i da prihvatimo da smo isti n...
Broj 90, maj 2022.
A1 Srbija je od početka svog poslovanja strateški orijentisana ka mladim ljudima i njihovom razvoju. Svesni smo da se učenje u današnje vreme ne od...
Broj 90, maj 2022.
Mi volimo da ističemo da je Erste Banka pravo mesto za sve one koji veruju u sebe, bez obzira na godine. Smatramo da je za napredak jedne kompanije...
Broj 90, maj 2022.
Do pre tri godine, mnogim zaposlenima bilo je nezamislivo da rade od kuće. Danas, dobar deo njih uživa u zasluženo datoj slobodi da autonomno organ...
Broj 90, maj 2022.
Apatinska pivara među top tri pivare u svetskoj Molson Coors pivskoj grupaciji prema strogim parametrima izvrsnosti. To je još jedna od tajni uspeh...
Broj 90, maj 2022.
Nema karte pića, nema naručivanja cele flaše, ulazi se tek kada pozvoniš. Prvo što vidiš je zavesa i tek nakon nekoliko koraka shvataš da si ušao u...
Broj 90, maj 2022.
Kakva je situacija sa nekovid lečenjem, pokazuje jedan primer: u Domu za odrasle i invalidna lica na Bežanijskoj kosi, većina štićenika već dve god...
Broj 90, maj 2022.
Trpi li umetnost pravne stege, kako izgleda tržište umetničkih dela u Srbiji i svetu, šta je zajedničko kolekcionarima slika i NFT tokena i postoje...
Broj 90, maj 2022.
Industrija vune nekad je bila razvijena i izvozno orijentisana. Danas je opstao veoma mali broj vunarskih predionica u Srbiji. Na domaćem tržištu v...
Broj 90, maj 2022.
Bilo je potrebno čitavih 10 godina da monolitna vlast Srpske napredne stranke počne da se kruni i raspada. Iako su mnogi očekivali i priželjkivali ...
Broj 90, maj 2022.
Kreatori i njihove kreacije ulaze u novu formu ekonomskog transfera vrednosti. Ona sada više nije u samom delu, kao nečemu autorskom, već i u način...
Broj 90, maj 2022.
Ovo je priča o producentima i debitantima i o tome kako je jedan mladi filmski reditelj, po cenu svega, odbranio svoje pravo da snimi delo kakvo je...
Broj 90, maj 2022.
Tekstovi u ovoj rubrici zamišljeni su da „razbijaju” stereotipe i donose manje poznate podatke o poznatima, bez mnogo komentara i autorovog „soljen...
Broj 90, maj 2022.
Maškare se obično povezuju sa kulturnom sferom Zapada, jer je njoj uspelo da ih popularizuje i naravno komercijalizuje, čemu su primeri karnevali u...
Broj 90, maj 2022.
Kle je jedan od umetnika čiji rad nije mogao da izbegne komercijalizaciju. Njegovi „dečji“ crteži i dalje se kopiraju u milionskim tiražima i kače ...
Broj 90, maj 2022.
Proširenje porodične kuće u Santa Moniki američkom arhitekti Frenku Geriju donelo je svetsku slavu, ali i komešanje u komšiluku Arhitekta i „vaja...
Nema komentara