Održivost

2019

LIDL SRBIJA

ODGOVORNO NA PUTU PREMA SUTRA  Kompanija Lidl Srbija se, tokom prvih godinu dana poslovanja u Srbiji, svojim potrošačima predstavila najboljim odnosom cene i kvaliteta. Ipak, visoko na listi ključnih tema prvog diskontnog lanca u Srbiji nalazi se i društveno odgovorno poslovanje kojim se Lidl intenzivno bavio i pre otvaranja prvih prodavnica u oktobru 2018. godine .Dolaskom u Srbiju, Lidl je sa sobom doneo potpuno novo iskustvo kupovine, ali i kulturu društvene odgovornosti koja se godinama unazad uspešno razvija u svim Lidl zemljama. Moto odgovornosti Lidla je „Na putu prema sutra“. Kompanija Lidl Srbija sluša svoje potrošače i poslovne partnere, ali i druge zainteresovane strane, i na duge staze gradi strategiju društveno odgovornog poslovanja koja treba da ima pozitivan uticaj na celokupno okruženje u kome deluje. Odgovornost ove kompanije se temelji na 5 stubova: asortiman, zaposleni, društvo, životna sredina i poslovni partneri. Radi danas za bolje sutra - to je Lidlova vodilja. Šta to znači? „RADI PRAVO – ŽIVI ZDRAVO!“ „Radi pravo – živi zdravo!“ je prvi društveno odgovorni projekat Lidla Srbija, pokrenut početkom 2018. godine na temu prevencije i očuvanja zdravlja zaposlenih. Ovaj projekat, iz domena brige za zaposlene, pokrenut je tokom priprema za veliko otvaranje prodavnica u Srbiji. Uz angažovanje relevantnih eksperata, dr Duška Spasovskog i Marije Savić Srećković, izvršena je analiza radnog okruženja i osmišljen edukativni sadržaj na temu pravilnog kretanja za sve tri grupe zaposlenih koji rade u Lidlu, u zavisnosti od prirode posla - u prodavnicama, Logističkom centru i Upravnoj zgradi. Angažovani stručnjaci prepoznali su značaj ove teme i svojim znanjem doprineli stvaranju svesti među Lidl timom o tome koliko je briga o zdravlju važna za uspeh u svim segmentima života. Praktične obuke u okviru projekta prošli su zaposleni u svim prodavnicama u Srbiji, Logističkom centru i Upravnoj zgradi u Novoj Pazovi; edukativni video-materijali i brošure dostupni su u bazi znanja internih kanala komunikacije, dok posteri u socijalnim prostorijama svakodnevno podsećaju da zaposleni i sami mogu da utiču na kvalitet svog zdravlja i da ga svakodnevno pospešuju.EKOLOŠKA GRADNJAUpravna zgrada Lidla Srbija u Novoj Pazovi prva je zgrada u Srbiji sa LEED Platinum sertifikatom, priznanjem koje se dodeljuje objektima građenim u skladu sa najvišim standardima industrije i uz poštovanje ključnih principa održivosti. Lista razloga zbog kojih se ova zgrada našla na poziciji predvodnika održive gradnje u zemlji uključuje i implementiranu tehnologiju za efikasnu uštedu vode i toplotnu izolaciju, kao i instalaciju osvetljenja koje štedi električnu energiju. Posebna pažnja u izgradnji posvećena je dobrobiti zaposlenih, tako što se u velikoj meri vodilo računa o kvalitetu vazduha unutar objekta. LEED sertifikati uklju- čuju nezavisnu procenu zelenih elemenata gradnje određenog objekta, a LEED Platinum je, u ovoj sistematizaciji, najviša ocena koja se može dobiti. Lidl Srbija ima još jedno LEED odličje na svojim policama – i to zlatno. Naime, Logistički centar građen je na lokaciji na kojoj se, prilikom odvijanja radova, najmanje vršio uticaj na ekosistem i vodene tokove; implementirane su tehnologije kojima se štedi voda; postavljena je efikasna toplotna izolacija i LED rasveta koje štede energiju; korišćeni su reciklirani i održivi građevinski materijali koji imaju smanjen štetan uticaj na okolinu; velika pa- žnja je usmerena na kvalitet vazduha u zatvorenom prostoru; za hlađenje su upotrebljavani fluidi koji nisu štetni po okolinu i rashladni sistemi koji omogućavaju ponovnu upotrebu. Ni prodavnice ne zaostaju. Lako su dostupne, ne samo okruženju u kome se nalaze, već postaju centar okupljanja šire zone zahvaljujući pristupu linijama GSP-a, ili automobilom, za koji ima obezbeđen parking. Koncepti Lidlovih prodavnica se stalno usavršavaju, sa ciljem da uvek izgledaju moderno - tome doprinosi i velika staklena površina, koja omogućava prodor dnevnog svetla za prijatniju kupovinu i rad, ujedno smanjujući potrošnju energije na svetla. Lidlove prodavnice poseduju „energetski pasoš“ koji pokazuje koliko objekat troši i štedi energiju, tako da je moguće optimizovati njenu potrošnju i na taj način čuvati prirodne resurse.PRIVATNO ZDRAVSTVENO OSIGURANJE SVIM ZAPOSLENIMALidl tim Srbija čini više od 1.800 zaposlenih, a da se njihov trud ceni, kompanija pokazuje dodatnim benefitima. Privatno zdravstveno osiguranje postalo je dostupno svim zaposlenima u martu 2019. godine. Ono obezbeđuje zdravstvenu zaštitu i mogućnost da zaposleni koriste usluge privatnih ordinacija i laboratorija, kao i da pod povoljnijim uslovima osiguraju članove svoje porodice. Benefiti na polju zdravstvene zaštite su samo jedan segment koncepta brige za zaposlene u Lidlu zahvaljujući kome je ova kompanija nagrađena priznanjem „Top employer” na nivou cele Evrope.ZA KOMŠIJE I LEPŠE OKRUŽENJEU znak zahvalnosti za toplu dobrodošlicu, pokrenut je program lokalnih donacija u određenim opštinama i gradovima u kojima su otvorene Lidlove prodavnice. Tokom godinu dana, kompanija je pomogla više od 15 ustanova i zajednica. U Smederevu i Subotici su otvorene senzorne sobe zahvaljujući kojima su osobe sa smetnjama u razvoju dobile mogućnost da unaprede kvalitet svoje svakodnevice; dečije igralište u Somboru ulepšano je jednom ljuljaškom; renoviranjem dela Centra za majku i dete u Užicu, dat je doprinos unapređenju usluge u ovoj ustanovi; tokom leta, otvoreno je igralište u Lidlovim bojama u saradnji sa Gradom Borom; Opšta bolnica „Vršac“ je zahvaljujući Lidlovoj donaciji podigla bezbednost operacija. Lidl Srbija nastavlja da deluje lokalno!EKO-TORBEPovodom Svetskog dana zaštite prava potrošača koji se obeležava 15. marta svake godine, nagrađeni su Lidlovi potrošači. Naime, od bilborda koji su korišćeni u kampanji otvaranja, kreirane su ekološke torbe i novčanici i time je ostvaren doprinos očuvanju životne sredine. Takođe, ove torbe i novčanike kreiralo je udruženje „Eko bag“ koje upošljava žene preko 50 godina, pa je kompanija ujedno dala podršku i razvoju socijalnog preduzetništva.DOBROVOLJNO DAVANJE KRVI U saradnji sa Crvenim krstom Srbije, organizovana je akcija dobrovoljnog davanja krvi na parkinzima Lidlovih prodavnica u Beogradu i Novom Sadu. Tokom  letnjeg perioda, kada vlada nestašica, kao odgovor na apel Crvenog krsta i Instituta za transfuziju Srbije i Vojvodine , pozvani su zainteresovani građani da  budu dobrovoljni davaoci tokom avgusta i septembra. Zahvaljujući akciji, prikupljeno je oko 170 jedinica krvi.PODRŠKA CRVENOM KRSTU SRBIJE I SIGURNIM KUĆAMADonacijom sedam tona hrane Crvenom krstu Srbije, obuhvaćeno je oko 7.000 pojedinaca koje pripadaju socijalno ugroženim grupama. Kroz mrežu lokalnih organizacija Crvenog krsta, hrana je podeljena u osam lokalnih zajednica - Beogradu, Vršcu, Kovinu, Paraćinu, Nišu, Gadžinom Hanu, Leskovcu i Bujanovcu. Imajući u vidu stanje ugroženih grupa u ovim sredinama, Crveni krst je donaciju najvećim delom usmerio na ustanove koje unapređuju kvalitet života osoba sa smetnjama u razvoju i korisnike programa narodnih kuhinja. Takođe, uz podršku Fonda B92, usmerene su četiri tone hrane i ka „tihim heroinama“ – korisnicama Sigurnih kuća u Beogradu, Pančevu, Vranju, Somboru, Sremskoj Mitrovici i Zrenjaninu.IZJAVE O NAMERAMAPreuzimamo odgovornost za sigurnost, kvalitet i zaštitu životne sredine. U poslednje vreme, potrošači sve češće traže proizvode koji odgovaraju njihovim prehrambenim zahtevima i njihovim vrednostima. U Lidlu mogu da pronađu kakao, čaj i kafu iz održive proizvodnje, koja podrazumeva fer trgovinu, očuvanje biodiverziteta, ekološki prihvatljivu upotrebu zemljišta, kao i ribu i morske plodove koji potiču od održivog ribarstva. Nameru da se odgovorno odnosimo prema sirovinama i svim učesnicima u lancu proizvodnje dokumentujemo uz jasno definisane ciljeve.

2019

IMLEK

BRIGA O PORODICI – TRADICIJA KOJU NEGUJEMO Kao istaknuti lider na domaćem i regionalnom tržištu, kompanija Imlek posvećena je društveno odgovornom poslovanju u svim sferama svog delovanja i nastoji da ovaj segment svoje poslovne strategije kontinuirano sprovodi i unapređuje, kako bi opravdala dugogodišnje poverenje svojih potrošača.  Jedna od vodećih misija kompanije Imlek jeste obezbeđivanje zdravih, ukusnih i hranljivih proizvoda u cilju podizanja nivoa svesti o neophodnosti zdravog i izbalansiranog načina ishrane. Imlek otkupljuje mleko od više hiljada farmera-kooperanata iz celog regiona sa kojima ostvaruje evropske standarde i kriterijume kvaliteta, a paleta proizvoda koje Imlek plasira svojim potrošačima izuzetno je bogata, pa se na tržištu može pronaći više od 200 različitih mlečnih proizvoda, među kojima se posebno izdvaja brend Moja Kravica.  Kao kompanija koja je čvrsto pozicionirana kao lider u oblasti mlekarske industrije, Imlek nastoji da konstantno radi na unapređenju sistema upravljanja kvalitetom i boljem i zdravijem savremenom životu stanovnika Srbije. Tradicija duža od šest decenija, stručni kadrovi, savremena tehnologija, mnogobrojne nagrade i priznanja za kvalitet čine Imlek liderom na tržištu, kako u Srbiji, tako i u regionu, tačnije u Crnoj Gori, Makedoniji i Bosni i Hercegovini. Kao kompanija koja shvata značaj potrošača i njihovog mišljenja, Imlek kontinuirano radi na održavanju visokog nivoa kvaliteta i bezbednosti proizvoda, kao i na uvođenju inovativnih rešenja i unapređenju poslovanja i tehnologije. Pored toga, svojim kupcima obezbeđuje usluge visokog kvaliteta stalnim preispitivanjem njihovih zahteva i pobolj- šanjem usluga koje im pruža. U cilju održavanja svoje pozicije lidera na tržištu, Imlek neprekidno unapređuje sisteme kontrole kvaliteta, bezbednosti hrane, zaštite životne sredine, zaštite zdravlja i bezbednosti na radu.FARMERI SU NAŠI PARTNERINa ovaj način, obuhvaćeni su svi značajni segmenti poslovanja jedne kompanije. Takođe, Imlek prati i usaglašava svoje aktivnosti sa važećom zakonskom regulativom i drugim zahtevima relevantnim za kvalitet i bezbednost svih proizvoda i proizvodnih procesa. U nastojanju da obezbedi sirovine i ostale materijale i usluge koje su najvišeg kvaliteta i sa najmanjim negativnim uticajem na životnu sredinu, kompanija Imlek radi i na razvijanju partnerskih odnosa sa svojim isporučiocima. Pored toga, unapređuje i razvija farme podsticanjem znanja kod farmera, u cilju obezbeđenja dovoljnih količina sirovog mleka, čiji kvalitet i bezbednost treba da zadovolji najviše standarde. Imlek kontinuirano planira i upravlja svim procesima na način koji omogu- ćava ispunjenje ciljeva, optimalnim korišćenjem prirodnih resursa i minimalnim negativnim uticajem na životnu sredinu, zdravlje i bezbednost zaposlenih, na čijem osposobljavanju, povećanju svesti o odgovornosti, značaju i uticaju njihovih aktivnosti na bezbednost proizvoda i životnu sredinu, konstantno radi. Nije zapostavljen ni deo poslovanja koji identifikuje i primenjuje postupke u cilju unapređenja efikasnosti u pogledu upotrebe materijala i prirodnih resursa, smanjenja ili eliminisanja upotrebe štetnih materija, sprečavanja zagađenja i kontrolisanog postupanja sa otpadom.ZDRAVO ODRASTANJEKompanija Imlek svoje društveno važne projekte usmerava ka ugroženim kategorijama stanovništva, promociji zdravog načina života, očuvanju životne sredine, razvoju lokalne zajednice, ali zasigurno prednjače aktivnosti koje za cilj imaju da najmlađima obezbede sigurno okruženje i zdravije odrastanje. Tako je kroz socijalna pitanja kojima se bavi, Imlek odlučio da najveću pažnju posveti deci i socijalno ugroženim strukturama društva. Brojna ulaganja i kontinuiran rad na održavanju pozitivnog imidža u javnosti samo su deo društveno odgovorne politike kompanije Imlek koju ona sprovodi i na kojoj kontinuirano radi, a svoje projekte neretko realizuje uz pomoć brojnih vladinih i nevladinih organizacija i institucija. Na ovaj način Imlek doprinosi boljem i kvalitetnijem životu stanovnika Srbije, sistematično ulažući u društveno odgovorne akcije. S obzirom na činjenicu da kompanija Imlek poseduje širok dijapazon proizvoda i veliki broj brendova, ona pokriva skoro sve ciljne grupe na tržištu. Brend koji se ističe i koji je najprepoznatljiviji jeste Moja Kravica, koji je fokusiran na najmlađe, ali i na porodice i porodične vrednosti o kojima vodi računa kroz brojne društveno odgovorne aktivnosti. Pored ove, pokrivene su i ostale ciljne grupe, pa je tako npr. Balans+ namenjen ljudima koji vode računa o ishrani i fizički su aktivni, Jogood tinejdžerima, dok je Bello, kao premium brend namenjen ljudima koji ne samo da vode računa o ishrani, već vode takav stil života u koji se Bello uklapa.MLEČNI PAKETIĆI ZA BROJNU DECUKako bi najmlađima obezbedio zdravije odrastanje, Imlek je 2016. započeo veliku društveno odgovornu akciju „Moja Kravica - Rasti srećno“, u sklopu koje je mališanima u Nišu, Kruševcu, Novom Sadu i Beogradu poklonio nova igrališta. Izgradnjom ovih igrališta, Imlek se potrudio da najmlađim stanovnicima obezbedi što lepše okruženje za igru, ali i edukaciju, jer su „Moja Kravica“ igrališta opremljena da odgovore na različite potrebe dece svih uzrasta. Sada već tradicionalno, povodom Svetskog dana mleka, Imlek svake godine mlečnim paketićima obraduje veliki broj mališana iz ustanova za bolesnu i nezbrinutu decu iz gradova širom Srbije. I Dan majki obeležen je 2016. godine na Cvetnom trgu, u skladu sa tradicijom koju kompanija Imlek neguje. Tokom ove manifestacije mališani su u mnogobrojnim radionicama pripremali unikatne poklone za svoje mame, kako bi im na taj način iskazali ljubav i zahvalnost. U želji da roditelje i decu podseti na porodič- ne vrednosti i značaj zajedničkih trenutaka provedenih u krugu porodice, Imlek je 2016. i 2017. godine organizovao manifestaciju „Moja Kravica Dan porodice“, koja je okupila veliki broj dece i roditelja. Imlek tradicionalno obeležava Svetski dan deteta i tom prilikom mlečnim paketićima uspeva da izmami osmeh velikom broju mališana u vrtićima širom zemlje, kao i Svetski dan školskog mleka, u sklopu kojeg mlečnim paketićima obraduje veliki broj đaka prvaka iz gradova širom Srbije.IGRAJMO SE, VEŽBAJMO, ALI ČUVAJMO PRIRODUJoš jedan značajan segment društveno odgovornog poslovanja kompanije Imlek jeste i unapređenje lokalne zajednice, pa je tako 2018. godine sa brendom Flert restauracijom klupa u Studentskom gradu odlučio da studentima ulepša boravak i obezbedi mesto za predah od svakodnevnih obaveza. Pored toga, naglašavajući značaj bavljena fizičkom aktivnošću, Imlek je sa brendom Balans+ 2018. godine započeo postavku samouslužnih stanica za bicikle u gradovima širom Srbije. Imlek je 2018. godine obradovao decu koja borave u vrtiću „Lastavica“, u Padinskoj Skeli, sagradivši im edukativni paviljon za učenje na otvorenom i mini zabavni park. Kompanija vodi računa i o svojim farmerima kooperantima kojih ima skoro 4.000 širom zemlje, i u čiju čast već tradicionalno organizuje „Dan farmera rekordera“ na kojem se nagrađuju najuspešniji farmeri. Redovnim donacijama i posetama različitim centrima i ustanovama za bolesnu i nezbrinutu decu, poput Centra za zaštitu odojčadi, dece i omladine u Zvečanskoj i Centru za integraciju mladih Svratište, Imlek je ostao dosledan svojoj tradiciji da inicira i pomaže razli- čite humanitarne aktivnosti. Kompanija Imlek još od 1957. godine sarađuje i sa Unicefom, svetskom humanitarnom organizacijom, putem brojnih uspešno realizovanih projekata i društveno korisnih akcija, kao što su „Škola bez nasilja”, priručnici za roditeljstvo „Pametne knjige za mame i tate” i mnoge druge. Kada je reč o zaštiti životne sredine, Imlek u svom poslovanju veliku pažnju posvećuje istoj. Odgovorno ponašanje prema životnoj sredini jedan je od elemenata politike ove kompanije i sprovodi se primenom načela održivog razvoja i čistije proizvodnje. U cilju poboljšanja učinaka procesa u zaštiti životne sredine, kao i usaglašavanjem sa zahtevima zakonske regulative, konstantno planira nove projekte, mere i aktivnosti i radi na njihovoj realizaciji. Timski rad, uključenost, osećaj vlasništva nad procesima i podrška od strane svih zaposlenih, obezbeđuju ostvarenje ciljeva i politike kompanije Imlek koja meri i preispituje ostvarenje postavljenih ciljeva, ali i realizaciju novih kako bi imala kontinuirano poboljšanje.

2019

HEINEKEN SRBIJA

ZAJEDNO STVARAMO BOLJU SRBIJUKroz globalnu strategiju „Stvaramo bolji svet“, kompanija HEINEKEN Srbija posvećena je održivom poslovanju, a stvaranje boljeg sveta za zajednicu i sredinu u kojoj živimo i radimo podstičemo pre svega ličnim primerom. Brojnim inicijativama i programima želimo da kroz naše brendove doprinesemo rešavanju ekoloških i društvenih izazova, i da zajedno stvorimo bolju SrbijuHEINEKEN Srbija deo je kompanije HEINEKEN, najrasprostranjenijeg proizvođača piva na svetu. U Srbiji, naše pivo se proizvodi u pivari u Novom Sadu, tehnološki jednoj od najrazvijenijih pivara u regionu, i u Zaječaru, u pivari koja 2020. godine obeležava 125 godina tradicije i bogatog pivarskog umeća. Iskustvo i savremena tehnologija omogućavaju nam da kvalitetnim brendovima razvijamo i širimo naš portfolio, zadovoljavajući različite ukuse i potrebe naših potrošača. Našu pokretačku snagu čini strast prema kvalitetu i poslu koji radimo. Upravo ta strast za kvalitetom i uživanjem u životu ide ruku pod ruku sa poštovanjem prema zajednici u kojoj radimo i prema ljudima sa kojima radimo. Verujemo da radno okruženje ne podrazumeva samo uslove u kojima će zaposleni doprineti uspešnijim poslovnim rezultatima kompanije, već i u kojem će kompanija doprineti ličnom zadovoljstvu pojedinca.Zato kompanija HEINEKEN Srbija konstantno ulaže u obrazovanje svojih zaposlenih, unapređenje uslova rada, povećanje radne efikasnosti, te bezbednost i zdravlje na radu kroz stalno podizanje održivog poslovanja na novi, viši nivo. Održivost je u osnovi našeg poslovanja. Smanjenje uticaja društvenih i ekoloških izazova koje naše poslovanje ima u celokupnom lancu vrednosti – od zrna ječma do poslužene pune čaše piva, shvatamo veoma ozbiljno i predstavlja naš poslovni imperativ. Kroz dugoročnu globalnu strategiju „Stvaramo bolji svet“, posvećeni smo i usredsređeni na šest ključnih oblasti, na koje možemo najviše da utičemo: zaštita izvora pitke vode, smanjenje emisije ugljendioksida, održiva nabavka, promovisanje odgovorne konzumacije alkohola, promovisanje zaštite zdravlja i sigurnosti na radu, kao i saradnja s lokalnom zajednicom. Naš fokus, kao jednog od vodećih proizvođača piva i odgovornog korporativnog građanina, ostaje na promovisanju odgovorne konzumacije, jer želimo da umereno konzumiranje učinimo poželjnim oblikom ponašanja. Kao ambasadori odgovorne konzumacije, zajedno sa našim partnerima kroz različite inicijative i edukativne kampanje podstičemo odgovornu konzumaciju, zdrav i izbalansiran način života, vođeni željom da pokrenemo i doprinesemo društvenim i ekološkim promenama u zajednici čiji smo deo. Održivost nikada nije bila važnija u našem poslu, ali pred nama je još izazova. Ciljevi koje smo odredili da dostignemo u narednom periodu ostaju ambiciozni kao i do sada, a kompanija HEINEKEN Srbija nastaviće da podržava globalne napore da postane „najzeleniji“ proizvođač piva.

2019

GSK – GLAXOSMITHKLINE

TRADICIJA NARANDŽASTOG DANAZa našu kompaniju, korporativna društvena odgovornost podrazumeva poslovanje zasnovano na našoj misiji - da pomognemo ljudima da rade više, osećaju se bolje i žive duže. Ove stavke se nalaze u centru svake odluke koju donose naši zaposleniKao inovativna globalna farmaceutska kompanija posvećena unapređenju kvaliteta ljudskog života kroz istraživanje i razvoj, proizvodnju i unapređenje dostupnosti lekova, vakcina i proizvoda za široku upotrebu, svoju inovativnost GSK takođe potvrđuje i na polju društvene odgovornosti. „Za stvaranje uspešnog i održivog poslovanja potrebno je više od finansijskih rezultata. To podrazumeva brigu o uticaju koji imamo na ljude i mesta u kojima sprovodimo svoju misiju kako bismo unapredili zdravstvenu zaštitu i sveukupno društveno okruženje“, kaže Marija Krstić, generalna direktorka kompanije GSK za Srbiju, Crnu Goru, Hrvatsku, Makedoniju, Albaniju, Bosnu i Hercegovinu. Društvena odgovornost stoga nije izolovani deo poslovanja, već je u osnovi strategije kompanije GSK i zasniva se na četiri strateška stuba:- „Zdravlje za sve“, odslikava težnju kompanije da unapredi dostupnost zdravstvene zaštite za sve ljude, bez obzira na mesto i uslove života. To činimo kroz ulaganje u istraživanje i razvoj proiZa našu kompaniju, korporativna društvena odgovornost podrazumeva poslovanje zasnovano na našoj misiji - da pomognemo ljudima da rade više, osećaju se bolje i žive duže. Ove stavke se nalaze u centru svake odluke koju donose naši zaposleni zvoda, u infrastrukturu, kao i kroz uspostavljanje saradnje. Imamo inovativni pristup u pronalaženju rešenja kako bismo odgovorili na sve zdravstvene potrebe. Radimo na tome da omogućimo kontrolu ili da iskorenimo bolesti koje ugrožavaju živote ljudi širom sveta.- „Naše ponašanje“, oblast kroz koju postavljamo najviše etičke standarde poslovanja. Vrednosti po kojima poslujemo su fokus na pacijenta, integritet, po- štovanje prema ljudima i transparentnost. Naša posvećenost odgovornom poslovanju zasnovanom na tim vrednostima osnova je svemu što radimo.- „Naši ljudi“, gde težimo da obezbedimo zaposlenima podsticajno radno okruženje i da istovremeno odgovorimo na potrebe lokalne zajednice. Uz stalne prilike za razvoj, osluškivanje kritika i reakcija zaposlenih, i globalnih programa za volontiranje, zaposleni se podstiču da učestvuju u kreiranju svog radnog okruženja.- „Naša planeta“, koji podrazumeva smanjenje uticaja koje poslovanje naše kompanije ima na životnu sredinu, kao i očuvanje prirodnih resursa neophodnih za obezbeđenje visokokvalitetnih proizvoda koji dolaze do pacijenata i korisnika. Posvećeni smo rukovo- đenju i smanjenju štetnih uticaja na životnu sredinu koje naše poslovanje i naši proizvodi mogu imati tokom njihovog životnog ciklusa.Veliko je zadovoljstvo i satisfakcija kada možete svojim znanjem i veštinama da pomognete zajednici u kojoj živite. U dinamičnom vremenu u kojem živimo, često većini promiču stvari i ljudi kojima je naše malo ogromno. Zbog toga smo mi iz GSK odlučni u održavanju naše tradicije Narandžastog dana da pomažemo drugima i da budemo tamo gde smo najpotrebniji“, kaže Zorana Stanojevski, menadžer za spoljne poslove kompanije GSK. U saradnji sa partnerima iz zajednice, GSK tradicionalno pruža podršku programima koji podižu svest o prevenciji i kontroli različitih bolesti i aktivno učestvuje u velikom broju humanitarnih akcija. Za održivu podr- šku društvu ova kompanija je u Srbiji prepoznata sa preko 10 nacionalnih priznanja u oblasti korporativne odgovornosti.NARANDŽASTI DAN - DECENIJA ODRŽAVANJAU okviru tradicionalnog volonterskog projekta, po kome je GSK postao prepoznatljiv, Narandžasti dan omogućava svim svojim zaposlenima da jedan radni dan u toku godine iskoriste u svrhu aktivnog učešća u pomoći lokalnoj zajednici. Ove godine, Narandžasti dan slavi svoj jubilej - deceniju održavanja u Srbiji. Dosad su podržane 22 ustanove i organizacije u različitim gradovima širom zemlje. Samo u vrednosti volonterskog rada u Srbiji, Narandžasti dan predstavlja investiciju koja premašuje 5,5 miliona dinara. Program je jedinstven jer odluku o tome kome će pomoć biti usmerena ne donosi rukovodstvo kompanije: svi zaposleni imaju mogućnost da se kandiduju za vođenje akcije, bez obzira na njihovu poziciju ili sektor u kompaniji, predlaganjem ciljne grupe kojoj je pomoć neophodna, mesta volontiranja i aktivnosti koje smatraju prioritetnim za svoju zajednicu. Zaposleni čiji je predlog izabran formiraju „Narandžasti tim“, te kroz akciju Narandžastog dana, pored rešavanja konkretnih problema iz okruženja, rade i na svom ličnom i profesionalnom razvoju. Kroz organizovanje volonterskih aktivnosti, pored snažnog osećaja ličnog doprinosa, zaposleni imaju mogućnost i da razvijaju veštine i znanja koja ina- če nisu u prilici da steknu u svom svakodnevnom poslu. Iz ovakvih aktivnosti benefite osećaju svi: lokalna zajednica i naši sugrađani kojima je potrebna podrška, kompanija - u izgradnji partnerstava i poverenja u okruženju i povećanju motivacije zaposlenih, zaposleni - u mogućnosti da daju lični doprinos okru- ženju u kome žive i rade. Ipak, pokretač svega nisu donacije, niti unapređen nivo reputacije kompanije, niti za jedan dan zaista možemo rešiti sve probleme u zajednici. Slušajući doživljaje volontera i onih kojima smo pomogli - pokretač svega je lično iskustvo, unutrašnji osećaj i povezanost koja se ostvaruje sa ljudima kojima su pomoć i podrška potrebni. „Narandžasti dan je nazvan prema boji logotipa GSK-a, što simbolično odslikava inicijativu da jedan radni dan sve kompanijske resurse usmerimo na potrebe zajednice. U desetoj, jubilarnoj godini za Narandžasti dan, rezultati istraživanja među zaposlenima pokazuju da 100% ispitanika smatra da kroz volontiranje pokazujemo na delu osnovne vrednosti našeg poslovanja - poštovanje prema ljudima, fokusiranost na pacijenta, integritet i transparentnost. Ponosna sam na činjenicu da smo jedna od retkih kompanija u kojoj se svi zaposleni sa zadovoljstvom i velikom radošću odazovu pozivu da kroz svoje volontiranje doprinesu zajednici. Ovaj projekat nam omogućava da izađemo iz svog svakodnevnog poslovnog okruženja i damo lični doprinos rešavanju problema u okruženju u kom živimo i radimo“, rekla je Bojana Jovanović, koordinator za korporativne komunikacije kompanije GSK. Dosadašnje praćenje godišnjih razvojnih planova pokazalo je da su upravo zaposleni koji su bili angažovani u organizaciji volonterskih aktivnosti postizali bolje rezultate u svakodnevnom radu i bili posebno motivisani da postignu najbolje rezultate. Stoga, osim što GSK nastoji da pomogne lokalnoj zajednici, dodajući vrednost i praveći razliku, takođe nastoji da kroz svaki volonterski projekat podstakne, ohrabri i dodatno razvija vrhunske kvalitete humanosti i filantropije, kao i da usmeri zaposlene ka jačanju timskog duha, ličnom razvoju i napretku. Narandžasti dan je u Srbiji prepoznat sa četiri nagrade za društvenu odgovornost.„PULS“U okviru „Pulsa“, volonterskog programa zasnovanog na veštinama, GSK omogućava zaposlenima da napuste svoje radno mesto na pola godine i puno radno vreme posvete volontiranju u BELhospice centru, koristeći svoje poslovne veštine i ekspertizu za pomoć ovoj organizaciji u strateškom usmerenju i unapređenju operativne efikasnosti. Do sada su u BELhospice centru volontirali zaposleni iz GSK Španija i GSK Oman. Za program „Puls“, GSK je prepoznat Virtus nagradom za najbolje strateško partnerstvo između profitnog i civilnog sektora, kao i nagradom CSR foruma za pro bono podršku civilnom sektoru.PARTNERSTVO SA UNICEFOM: „ZAJEDNO ZA BOLJE ZDRAVLJE“Kroz trogodišnje partnerstvo između GSK-a i Unicefa, pokrenut je program „Zajedno za bolje zdravlje“, u cilju da se doprinese unapređenju zdravlja romske dece u Srbiji. Radi se o prvom filantropskom partnerstvu koje je ikada uspostavljeno između GSK-a i Unicefa. Pokrenuto je upravo u Srbiji, uz mogućnost da se u buduć- nosti proširi i na druge zemlje u svetu. Ovaj projekat je 2019. godine prepoznat kao jedan od pet najboljih projekata u okviru „Nacionalne nagrade za društveno odgovorno poslovanje“ Privredne komore Srbije.STRATEŠKO PARTNERSTVO SA „SAVE THE CHILDREN“U okviru partnerstva sa organizacijom „Save the Children“, GSK od 2013. godine do danas u kontinuitetu teži da pomogne deci čiji je život ugrožen. Ovo partnerstvo je prepoznato i u široj javnosti „Nacionalnom nagradom za društvenu odgovornost“ koju dodeljuje Privredna komora Srbije za program usmeren na zbrinjavanje beba, dece i majki iz izbegličkih porodica u Srbiji.PROGRAMI ZA UNAPREĐENJE JAVNOG ZDRAVLJAZnačaj međusektorske saradnje za unapređenje zdravlja u Srbiji ogleda se kroz brojne programe za unapređenje javnog zdravlja, koje kompanija GSK sprovodi u partnerstvu sa državom, zdravstvenim ustanovama i civilnim sektorom. GSK učestvuje u kampanjama koje za cilj imaju širenje svesti javnosti o značaju zdravih životnih stilova, prevencije, rane dijagnostike i pravovremenog lečenja bolesti koje pogađaju stanovništvo našeg područja, poput prevencije astme na Beogradskom maratonu, mobilnog testiranja za sve građane u tramvaju u „krugu dvojke“ tokom Evropske nedelje testiranja na HIV, preko kampanja „Tvoja pluća u tvojim rukama“ za borbu protiv hronične opstruktivne bolesti pluća, kao i program „Pozitivno partnerstvo“ čiji je cilj da se zajedničkim delovanjem unapredi kvalitet života osoba koje žive sa HIV-om u Srbiji, pa sve do kontinuiranog podizanja svesti o plućnoj hipertenziji kroz uče- šće u humanitarnoj „Trci nade“ u organizaciji Udruženja pacijenata Plućna hipertenzija Srbije i pružanjem podrške udruženju na drugim maratonima. Za kampanje širenja svesti o prevenciji bolesti u Srbiji GSK je prepoznat evropskom Red Ribon nagradom i Zlatnom nagradom UEPS.

2019 Erste bank

ERSTE BANKA

#ERSTEZNALI – ZA DOBRE FINANSIJSKE ODLUKEKorisna finansijska znanja, bolje razumevanje upravljanja ličnim finansijama i lakše donošenje dobrih finansijskih odluka od ove godine imaju novu adresu i polazište – ErsteZnali.rs. Erste Banka od marta sprovodi sveobuhvatan program finansijske edukacije „ErsteZnali“, a onlajn platforma je samo početak.Na šta sve jednu finansijsku instituciju podstiče društvena odgovornost? Kad je reč o Erste Banci, ona uvek inspiriše na razmišljanje o potrebama zajednice u kojoj posluje i o tome kako i na koje od njih Banka može da u skladu sa svojom strategijom odgovori na inovativan način, i time doprinese dobrobiti društva. Kao finansijska institucija, Erste Banka povećanje finansijske pismenosti u društvu i finansijsku edukaciju smatra svojom primarnom odgovornošću. Zbog toga već niz godina kroz različite programe finansijske teme približava ne samo svojim klijentima, već i čitavoj zajednici. Na osnovu tog iskustva, prepoznata je i potreba da Banka pokrene sveobuhvatan i besplatan program finansijske edukacije, koji će uključiti mnoge važne teme i aktivnosti i stvoriti interesovanje u javnosti za korisna i „životna“ finansijska znanja, tako što će ih učiniti dostupnim, na zanimljiv i primenljiv način. Glavni cilj – da građanke i građani naše zemlje donose bolje finansijske odluke. Recept za „ErsteZnali“ je pažljivo osmišljavan, i to tako da sadrži dovoljnu količinu korisnih informacija i preporuka, a da ne sadrži ni „prstohvat“ promocije proizvoda ili usluga Banke.#ERSTEZNALI ZAŠTO JE UOPŠTE FINANSIJSKA PISMENOST VAŽNA?Čime god da se bavimo i gde god da živimo, način na koji se svakodnevno ophodimo prema ličnim finansijama značajno utiče na naš život. Donošenje dobrih i odgovornih finansijskih odluka, koje su zasnovane na odgovarajućim znanjima, zaista može da promeni budućnost svakog od nas. Dobro upravljanje finansijama je značajno i za svaki poslovni poduhvat i njegovu održivost. Počev od svakog od nas pojedinačno, finansijska pismenost doprinosi prosperitetu čitavog društva, ekonomskom rastu i manjem riziku od siromaštva, društvenoj inkluziji i stabilnosti. ERSTE BANKA Međutim, ako se izuzmu ekonomisti, većina ljudi nije imala prilike da o finansijama uči u toku redovnog obrazovanja. To je pokazalo i istraživanje koje je Banka sprovela među klijentima – čak 90 odsto njih nikada nije imalo obuku iz oblasti upravljanja ličnim finansijama, 60 procenata se za savete obraća bližnjima, a tek šest odsto banci.FINANSIJSKA ZNANJA: KORISNA, PRIMENLJIVA I – ZABAVNAZbog svega navedenog, Erste Banka je htela da pita građane „ErsteZnali?“, podstakne ih da se zainteresuju za važne finansijske teme i podeli znanja i iskustva. Prva u nizu aktivnosti u okviru programa je onlajn platforma za finansijsku edukaciju, koja je od sredine marta 2019. dostupna na ErsteZnali.rs. Na njoj se mogu naći edukativni i zabavni tekstovi o finansijskim pojmovima i instrumentima, testovi znanja i brojne zanimljivosti i informacije koje su korisne za svakodnevno upravljanje finansijama. Šta jeste, a šta u stvari nije štednja? Kako odrediti njen cilj i iznos i na najbolji način voditi evidenciju ličnih prihoda i rashoda? Koje sve vrste zaduživanja i platnih kartica postoje? Kako efikasno registrovati svoju firmu? Prvih pet oblasti koje su detaljno predstavljene su upravljanje ličnim finansijama i štednja, zaduživanje, kartice i kupovina nekretnina, a ErsteZnali.rs nudi i korisne informacije u okviru preduzetničkog kursa. Stalno se dopunjuje i inovira, uz postepeno uključivanje tema i partnera. Da je potreba dobro prepoznata, a recept odgovarajući, pokazali su i rezultati – platforma je brzo privukla pažnju javnosti i trenutno ima oko 140.000 jedinstvenih poseta. Posetioci su testirali svoje finansijsko znanje više od 11.000 puta. Platforma je samo prvi korak programa – nedavno je započet i ciklus radionica pod nazivom „Sedam koraka dobrih finansija“, u okviru kojih eksperti Banke volonterski sa građanima dele savete i preporuke o vođenju ličnog budžeta i upravljanju finansijama. Radionice će biti organizovane širom Srbije. Program je namenjen i najmlađima – ove godine objavljena je knjiga „Čuvari zmajevog blaga“, koja uči decu kako da brinu o novcu i otkriva im znanja koja su osnova buduće finansijske pismenosti. Autorka knjige je Dragica Mujković, direktorka Direkcije komunikacija Erste Banke, a izdao ju je Kreativni centar, uz podršku Banke. Ukoliko i vi želite da poboljšate svoja finansijska znanja, kao i da na vreme saznate sve o narednim aktivnostima u okviru „ErsteZnali“, pratite sadržaje na ErsteZnali.rs i društvenim mrežama Erste Banke.#ERSTEZNALI U BROJKAMA, 2019. GODINE:• Jedna osoba zaposlena, za koordinaciju programa finansijske edukacije• 25 eksperata iz različitih sektora Banke uključeno u pripremu sadržaja platforme• Šest edukativnih kurseva na platformi• 140.000 jedinstvenih poseta platformi• Više od 11.000 urađenih testova znanja• 20 eksperata iz različitih sektora Banke uključeno u pripremu radionica

2019

ELEKTROPRIVREDA SRBIJE

Energija za sigurnu budućnostElektroprivreda Srbije je ključna kompanija za stabilnost energetskog sistema Srbije. Zahvaljujući investicionom ciklusu EPS-a omogućeni su modernizacija kapaciteta za proizvodnju i napredak u svim segmentima poslovanja kompanije. Opštem boljitku zajednice EPS doprinosi i svojom društvenom odgovornošću, čime stvara osnovu za bolju i sigurnu budućnost ne samo energetskog sektora države već i svih njenih građanaUvećanje dobrobiti zajednice, odgovoran odnos prema društvu, podrška projektima koji doprinose poboljšanju zdravlja, razvoju nauke, obrazovanja, kulture i sporta – odrednice su društveno odgovornog poslovanja EPS-a. Najveća energetska kompanija u Srbiji je jedan od ključnih faktora korporativne društvene odgovornosti u Srbiji.  Podrškom čitavom nizu projekata i aktivnosti, nekim već više godina, EPS pokazuje da je jedan od stubova dobrobiti i prosperiteta u Srbiji. Boljitak društva usko je povezan sa Elektroprivredom Srbije – ne samo kroz sigurno snabdevanje električnom energijom, već i kroz pomoć koju EPS nesebično pruža celoj zajednici. Biti human Spremnost da podrži ugrožene grupe društva EPS je pokazao kroz podršku čitavom nizu humanitarnih projekata. Tako je EPS pružio pomoć Centru za smeštaj i dnevni boravak dece i omladine ometene u razvoju u Šekspirovoj ulici u Beogradu. U toj ustanovi socijalnog karaktera dnevno se zbrinjava oko 150 korisnika različitog stepena ometenosti. Za njih su u boravku omogućene aktivnosti kroz radionice za umetnost, fizičku aktivnost i rad u kompjuterskoj radionici.Humanitarni projekat „SOS Dečije selo Kraljevo“ već godinama ima prijatelja u Elektroprivredi Srbije. U Dečijem selu nalazi se centar za smeštaj dece bez roditeljskog staranja sa mrežom hraniteljskih porodica. Fondacija pomaže mladima da završe školovanje, izgrade samopouzdanje i veštine potrebne za samostalni život. Elektroprivreda Srbije je i ove godine podržala Savetovalište protiv nasilja u porodici. To je humanitarna organizacija koja pomaže ženama i deci – žrtvama porodičnog nasilja. Savetovalište ima tri Sigurne kuće u Beogradu koje primaju žrtve nasilja iz cele Srbije. Već godinama EPS podržava Dečji romski humanitarni centar „Vlaški Romi“, koji pomaže romskoj deci da steknu osnovno obrazovanje i da se asimiluju. Na taj način rešava se socio-ekonomski problem romske zajednice. Jedna od aktivnosti centra je projekat „Obrazovanje romske dece i zapošljavanje Roma“, koncipiran tako da se tokom radne nedelje mladi Romi okupljaju u centru za edukaciju, gde su im na raspolaganju računari koje koriste za pronalaženje posla. Tokom vikenda, organizuje se nastava iz srpskog, matematike i engleskog jezika.EPS nastavlja sa podrškom Nacionalnom udruženju roditelja dece obolele od raka NURDOR, čiji je cilj da se emotivno, praktično i materijalno pomogne porodicama koje se bore za izlečenje svoje dece od opake bolesti.EPS je podržao projekat „Igre bez granica za decu sa posebnim potrebama“, koji se sprovodi već 15 godina. Obuhvaćena su deca sa smetnjama u razvoju, i ona koja su smeštena u domove za decu bez roditeljskog staranja. Cilj manifestacije je da se ovoj deci omogući da učestvuju u raznim sportskim takmičenjima prilagođenim njihovim mogućnostima, uzrastu i stepenu ometenosti, da se podstakne takmičarski duh i da se na kvalitetan način provede vreme sa vršnjacima.Za zdravlje svih nas Ginekološko-akušerska klinika „Narodni front“ već šest decenija predstavlja ustanovu od posebnog društvenog interesa sa najdelikatnijim zadatkom zaštite majke i deteta. Iz tog razloga proizlazi potreba da klinika konstantno unapređuje uslove za zbrinjavanje i negu pacijenata. Elektroprivreda Srbije je obezbedila donaciju za nabavku nedostajuće opreme neophodne za poboljšanje kvaliteta zdravstvene usluge koja se pruža pacijentima.Elektroprivreda Srbije podržala je bolnice i druge zdravstvene ustanove u njihovom nastojanju da se obezbede što bolji uslovi za lečenje pacijenata i rad zdravstvenih poslenika. EPS je pomogao i u održavanju važnih skupova iz oblasti zdravstvene zaštite, kao i fizičkim licima u lečenju i nabavci lekova. Vitezovi našeg dobaPeti međunarodni viteški turnir „Despot Stefan Lazarević“ – Just Out Manasija 2019, održan je povodom obeležavanja 600 godina postojanja manastira Manasija, a prevashodno sa ciljem promovisanja srpske kulturne baštine. Na festivalu, podržanom i od strane EPS-a, učestvovali su brojni umetnici i viteške trupe iz Evrope i sveta. Posetioci su mogli da vide demonstraciju viteškog umeća, srednjovekovnih zanata, srednjovekovne hrane i pića, kao i bogat kulturno-umetnički program. Obrazovanjem i naukom do bržeg napretkaElektroprivreda Srbija je finansijski podržala na desetine osnovnih škola širom Srbije. Pomoć je pružena da bi se poboljšali uslovi rada, opremile učionice nastavnim učilima i kompjuterima. Prosperitet svakog društva počiva na obrazovanju, i EPS je zbog toga podržao škole da bi i u malim sredinama, selima i varošicama svaki đak imao dobre uslove za rad i sticanje znanja. Dostignuća svetskog velikana srpskog porekla Nikole Tesle, predstavljena u jedinstvenoj formi u godišnjaku Teslianum Almanah, još jedan je projekat koji se realizuje uz pomoć EPS-a. Almanah se izdaje u dva izdanja, na srpskom i engleskom jeziku, a distribuira se osnovnim i srednjim školama, kao i posebnim ustanovama za obrazovanje dece i mladih na teritoriji Srbije. Zastupljeni su raznovrsni tekstovi iz oblasti razvoja planete Zemlje, energetike i održivog razvoja, a razna naučna dostignuća predstavljena su na način da mladi što više konstruktivno razmišljaju. Tradicionalna je i podrška EPS-a Regionalnom centru talenata „Mihajlo Pupin“ u Pančevu, koji radi sa darovitim učenicima, višestrukim prvacima države i osvajačima nagrada sa raznih takmičenja iz oblasti fizike, matematike i programiranja. Centar organizuje kamp u kome borave učenici koji se pripremaju za takmičenja, smotre i konkurse. Stručna nastavna lica sa posebnom pažnjom usmeravaju učenike koji se ističu u intelektualnom kvalitetu i kreativnosti i čija potreba za saznanjem prevazilazi sadržaje koji im se nude u školama.U godini u kojoj je proslavljeno 140 godina od rođenja Milutina Milankovića i 110 godina od njegovog dolaska na Beogradski univerzitet, Elektroprivreda Srbije je podržala udruženje sa imenom čuvenog naučnika. Osnovano je kao naučno-stručno udruženje sa ciljem da afirmiše život i naučni doprinos Milutina Milankovića. Promovisanje naučnog stvaralaštva, pedagoškog, književnog i inženjerskog delovanja velikana srpske i svetske nauke, kao i nizom raznih programskih aktivnosti, udruženje je ispunilo dug srpskog naroda prema velikom čoveku, naučniku i rodoljubu kakav je bio Milutin Milanković.Putevima kultureElektroprivreda Srbije je prepoznala značaj dokumentarnog filma „Teslin narod“, čiji je jedan od osnovnih ciljeva prikazivanje srpskog naroda kroz priče zaslužnih pojedinaca u pozitivnom svetlu. U filmu su predstavljeni istaknuti Srbi koji su svojim životom i radom u Sjedinjenim Američkim Državama gradili istoriju te zemlje, ali i ostavili značajan trag u nasleđu Srbije. Na čelu sa Nikolom Teslom i Mihajlom Pupinom, u filmu su predstavljeni Volt Bogdanić, trostruki dobitnik Pulicerove nagrade, Gordana Vunjak Novaković, jedina žena članica Njujorške akademije nauka, zatim srpski inženjeri tvorci Apolo programa, kao i znameniti Srbi dobitnici Oskara Američke filmske akademije. Film je već uvršten u arhive vodećih svetskih biblioteka u Vašingtonu, Sankt Peterburgu, Britanskoj biblioteci, Aleksandrijskoj biblioteci u Egiptu, na Harvardu, Kolumbiji, Jejlu, Oksfordu. Akademsko kulturno-umetničko društvo „Španac“ obeležilo je 65 godina rada, i EPS je pružio podršku čuvenom udruženju koje neguje i propagira srpske i balkanske tradicionalne i umetničke vrednosti. Kroz folklorno-umetničku igru, horsku muziku, pozorišnu umetnost i koncertnu izvornu narodnu muziku, AKUD „Španac“ je širom sveta afirmisao autentičnu kulturu našeg podneblja. „Španac“ je dobitnik Uneskovog priznanje za očuvanje svetske kulturne baštine. Efikasna energija očima mladihKao društveno odgovorna kompanija, Elektroprivreda Srbije nastoji da što više promoviše energetsku efikasnost i racionalno korišćenje električne energije. Stoga je EPS podržao udruženje „Ambasadori održivog razvoja i životne sredine“ u realizaciji projekta „Energetska efikasnost u eko-školama“. Cilj je podizanje svesti učenika i studenata, a posredno i građana, o potrebi očuvanja energije i energetskih resursa. Kroz mrežu eko-škola u Srbiji realizovane su radionice na temu energetske efikasnosti, a u okviru programa „Mladi eko-reporteri“ održano je nacionalno takmičenje na temu „Energetska efikasnost očima mladih eko-reportera“. Mladi su pravili radove u formi videa, članka i fotografije i prikazivali energetsku efikasnost svojim očima. Timski do uspehaŠesti put zaredom, popularna manifestacija „Veslam za svoju školu“ promovisala je sport, zdravi život, druženje i timski rad. Elektroprivreda Srbije podržala je ovu sportsku manifestaciju, inspirisanu maturantima i trenutkom mature, kada oni prestaju da budu deca i ulaze u odraslo doba. Takmičenje se održalo na Adi Ciganliji, a u kvalifikacijama je učestvovalo više od 200 takmičara iz dvadesetak beogradskih gimnazija. Ovogodišnji pobednici su maturanti Sportske gimnazije. 

2019

DIRECT MEDIA United Solutions

Inovativne komunikacije za dobrobit društvaDIRECT MEDIA United Solutions je i u 2019. godini nastavila tradiciju društveno odgovornog poslovanja. Kroz kreiranje marketinških i komunikacijskih projekata koji na inovativan način podržavaju ciljne grupe kojima se obraćaju, ostajemo dosledni našoj misiji da u svetu komunikacija, koji se neprestano menja, iznova nalazimo optimalna rešenja i pomeramo granice izuzetnosti, doprinoseći rastu poslovanja naših partnera, a na dobrobit industrije i društva u celini. Nastavljamo da principe odgovornosti integrišemo u svakodnevno poslovanje. Iniciramo i podržavamo važne društvene akcije i osnažujemo naše partnere i zaposlene da zajedno budemo još odgovorniji Koristeći komunikacijske veštine i znanja zaposlenih za opšte dobro, DIRECT MEDIA United Solutions nastoji da pomogne organizacijama i udruženjima da podignu svest javnosti o važnim društvenim problemima. U pitanju je volonterski angažman naših zaposlenih u mnogobrojnim projektima, gde dobrovoljno ulažu vreme i energiju na pružanje pro bono servisa. Među kampanjama koje smo na taj način podržali, izdvajamo samo neke od onih koje su ostvarile svoje ciljeve, inspirisale na akciju i osvojile prestižne nagrade. To je na prvom mestu „Bitka za bebe“, zatim višegodišnja saradnja sa Udruženjem roditelja dece obolele od raka NURDOR, a poslednja u nizu je kampanja „Čuvaj se“, realizovana u saradnji sa Savezom paraplegičara i kvadriplegičara Srbije i Ministarstvom unutrašnjih poslova Republike Srbije. Mi osmišljavamo inovativne načine društvene odgovornosti kreiranjem potpuno novih i drugačijih koncepata podrške, koji uključuju medije i kontent kao glavni alat. Prenosimo znanja koje imamo kroz učešće na svim relevantnim strukovnim konferencijama u regionu i posebne radionice na temu marketinga. Direct Media Academy za NURDORIako je četvrta industrijska revolucija donela uverenje da će tehnologije prevladati, fokus i dalje ostaje na ljudima, njihovim emocijama i vrednostima, dok tehnološka rešenja ubrzano menjaju svet – ali po meri čoveka.  Ovo je poruka desete po redu Direct Media Akademije koja je održana ove godine maju u Madlenijanumu i okupila više od 500 najuticajnijih marketinških i medijskih eksperata iz regije. Marketinški događaj sezone ugostio je predavače svetskog renomea i domaće eksperte iz oblasti brendinga i komunikacija, inovacija i implementacije najnovijih tehnologija u medijima, menadžmenta novog doba i filmske industrije. Svake godine prihod od prodaje kotizacija sa Direct Medija Akademije bude upotrebljen u humanitarne svrhe, a to je bila praksa i ove godine. DIRECT MEDIA United Solutions donirala je, zajedno sa Nacionalnim udruženjem roditelja dece obolele od raka (NURDOR), dijagnostički aparat u vrednosti od preko milion dinara Institutu za zdravstvenu zaštitu majke i deteta Srbije "Dr Vukan Čupić" u Beogradu. Savremeni dijagnostički aparat, koji se nalazi na Odeljenju za patologiju, značajno će unaprediti i ubrzati dijagnostičku proceduru za mališane obolele od raka. Od svog osnivanja do danas, DIRECT MEDIA United Solutions pomogla je na desetine humanitarnih udruženja, ali i pojedinaca, porodica, đaka i studenata, kao i mladih sportista koji su bili na počecima karijera, a danas su osvajači zlatnih odličja. MarTech Challenge MarTech Challenge je inicijativa koju je pokrenula DIRECT MEDIA United Solutions u 2019. godini u cilju povezivanja marketinške industrije i inovativnih preduzetnika i osnaživanja startap scene u regionu, a zajedno sa partnerima ICT HUB, Netokracija i Marketing mreža. Kroz mesečna okupljanja startapa iz oblasti marketinga i predstavljanja najboljih primera iz prakse, kako u Srbiji, tako i u svetu, DIRECT MEDIA United Solutions želi pozitivno da utiče na razvoj čitave MarTech zajednice u regiji. U 2019. godini je održano i prvo regionalno takmičenje za sve tehnološke startape osnovane u poslednje dve godine, a koji se bave primenom novih tehnologija u marketingu i komunikacijama (oglašavanje, podaci, veštačka inteligencija, mašinsko učenje, mediji, društvene mreže). Na takmičenje su mogli da se prijave i timovi koji još uvek nisu osnovali startape, a imaju ili razvijaju ideje ili rešenja u oblasti marketinga. Tri prvoplasirana tima takmičenja MarTech Challenge imala su priliku da se na petom nacionalnom festivalu integrisanih komunikacija KAKTUS 2019 predstave članovima žirija i publici, kada je Emitto startap proglašen za najbolji mladi startap u oblasti marketinga. Pobednički tim osvojio je nagradni put na jednu od najatraktivnijih konferencija u oblasti marketinških tehnologija MarTech Conference u Kaliforniji i mentorski program od strane DIRECT MEDIA United Solutions. Očistimo obale! Zaposleni DIRECT MEDIA United Solutions u Podgorici priključili su se obeležavanju Međunarodnog dana čišćenja obala koji je bio održan 21. septembra u Crnoj Gori. Zajedno sa predstavnicima više nevladinih organizacija, Delegacije Evropske unije i drugim ljubiteljima prirode pokupili su oko stotinu kilograma sitnog otpada u topolama pored nikšićkog jezera Krupac. U akciji, koju je organizovala NVO Zero Waste Montenegro u saradnji sa NVO „Naša akcija“ i pod pokroviteljstvom Delegacije EU i EU info centra, učestvovali su predstavnici Ozona, Koalicije za održivi razvoj, čuvari Bukovice, Zete. Ovo nije prva ekološka volonterska aktivnost zaposlenih u DIRECT MEDIA United Solutions u Podgorici. U godini obeležavanja petnaest godina uspešnog poslovanja sistema DIRECT MEDIA United Solutions, zaposleni iz Crne Gore dali su svoj doprinos zajednici kroz doniranje i sadnju 100 sadnica na brdu Gorica. Tada su na omiljenom izletištu Podgoričana nikle nove sadnice čempresa, hrasta crnika, hrasta medunac i crnog jasena koje su posadili naši zaposleni, uz pomoć JU „Zelenilo“ i „Udruženja ljubitelja Gorice“, inače aktivnih učesnika brojnih akcija u cilju očuvanja prirode ovog parka.Prva agencija u regionu sa Family Friendly sertifikatomDIRECT MEDIA United Solutions zvanično je postala Family Friendly kompanija i prva agencija u regionu koja je ispunila sve uslove za prestižni sertifikat Family Friendly Enterprise. Uspešno smo dokazali da je poslovna politika sistema snažno fokusirana na usklađivanje poslovnog i privatnog života naših zaposlenih, a zvanična potvrda odgovornog poslovanja prema zaposlenima podrazumeva i aktivno učešće kompanije u naporima da se, paralelno sa procesom rada, pozitivno utiče i na čitavo društvo. Cilj ovih napora i inicijative je da pre svega ozvaničimo sve ono što godinama radimo na planu brige o ljudima i ulaganja u zadovoljstvo zaposlenih. Dobijanje sertifikata je još jedna potvrda odgovornog poslovanja i korporativne kulture DIRECT MEDIA United Solutions u kojoj se od samog osnivanja neguje porodično – prijateljsko okruženje i u fokus stavlja briga o zaposlenima. Iza uspeha kompanije stoje zaposleni – njihovo zadovoljstvo i lojalnost su od suštinskog značaja za uspešan razvoj i dalji rast kompanije. Doslednom poslovnom politikom i praksom prema zaposlenima, DIRECT MEDIA United Solutions je već dokazala zbog čega je jedan od najpoželjnijih poslodavaca, a uspešno završena Family Friendly sertifikacija je potvrda postojeće politike i njena nadogradnja. Sertifikat predstavlja dugoročnu savetodavnu proceduru, u kojoj se kroz postavljanje i uvođenje posebnih ciljeva i mera fokusiranih na ljude, obezbeđuju bolji uslovi za rad i mogućnost lakšeg i kvalitetnijeg usklađivanja posla i privatnog života zaposlenih.Pro bono podrška organizaciji SOS Dečija sela Srbija Organizacija SOS Dečja sela Srbija je u 2019. godini pokrenula akciju prikupljanja redovnih, mesečnih donacija od građana putem trajnih naloga i/ili direktnih zaduženja tekućeg računa. DIRECT MEDIA United Solutions bila je pro bono komunikacijski partner na ovoj kampanji. Akcija pod nazivom „Koje je boje srce tvoje?“ omogućila je svim pojedincima koji su to želeli, da kontinuirano pomažu deci iz Srbije bez roditeljskog staranja i postaju članovi Kluba zlatno srce. To podrazumeva redovne mesečne donacije uz mogućnost promene iznosa ili prekida članstva, kao i mesečno izveštavanje o aktivnostima SOS Dečijeg sela putem imejla. Povodom Međunarodnog dana SOS Dečijih sela, 25. juna, SOS Dečija sela Srbija organizovala su konferenciju na kojoj su bili predstavljeni rezultati SOS Dečijih sela Srbija, kao i rezultati karijernog Centra „Jaki mladi“, koji je u protekle tri godine pomogao više od 350 mladih koji  su odrasli bez roditeljskog staranja. Pored toga, predstavljen je i projekat YouthCan!, novi program SOS Dečijih sela Srbija, namenjen podršci mladima koji izlaze iz socijalne zaštite.Saradnja sa Fondacijom Novaka ĐokovićaDIRECT MEDIA United Solutions je već četvrtu godinu zaredom strateški partner Fondacije Novaka Đokovića na projektu „Original“, jedinom magazinu namenjenom mladim ljudima u Srbiji. O mladima i njihovoj budućnosti moramo da brinemo na duge staze i verujemo da su kvalitetni sadržaji u medijima važan faktor za ostvarenje tog cilja, razvoja mladih ljudi, njihovih talenata i interesovanja.  To je vrednost koju delimo sa Fondacijom Novaka Đokovića. Magazin „Original“ pokrenut je sa željom da mlade zainteresuje za teme iz oblasti kulture, obrazovanja, umetnosti, sporta i nauke. Ovaj mesečnik osmišljen je i kao kvalitetan priručnik za uspešno studiranje, ali i za buduće poslovne izazove. On promoviše vrednosti jednog kvalitetnog mladog čoveka koji brine o svojoj budućnosti i budućnosti svoje zemlje, koji je proaktivan – ne čeka da se prilike dogode, već ih sam stvara. U saradnji sa magazinom „Original“ do sada smo učestvovali u nekoliko projekata među kojima je konferencija „Originalni razgovori - HR simulacija“ na kojoj je više od 100 mladih učesnika dobilo jedinstvenu priliku da razgovara sa HR menadžerima 20 vodećih kompanija u zemlji i regionu i sve to sa ciljem da se učesnicima verno dočara proces apliciranja, selekcije i zapošljavanja. Mi stvaramo promene koje želimo da vidimo, angažmanom u našoj industriji i široj zajednici, a kroz upotrebu resursa kojima raspolažemo. 

2019

DELHAIZE SERBIA

KAKO OSTATI LIDER DRUŠTVENE ODGOVORNOSTINaš pristup je vrlo jednostavan. Želimo da budemo dobar komšija, da doprinesemo zajednici u kojoj živimo i poslujemo, kao i kvalitetnijem životu naših zaposlenih. Naš cilj je da pokrenemo zajednicu, ali je to posao koji prati i velika odgovornost da u godinama koje su pred nama ostanemo lideri u promenama  Sve su češće priče o budućnosti, o očuvanju planete Zemlje, zabrani upotrebe plastike, ali i o tome šta je potrebno da menjamo kako bismo postali održivo društvo. Tek kada počnemo da reagujemo danas, ne odlažući za sutra, veće su šanse da će suštinske promene stići na vreme. U svemu tome, važno je da prihvatimo da pojedinac bez obzira na bezgraničnu brigu, želju i volju ne može da postigne previše sam. Zato su se kompanije poslednjih godina opredelile da nastupaju udru- ženo sa privatnim inicijativama, pa je borba protiv gladi i siromaštva, klimatskih promena, i za smanjenje nejednakosti sada postala izvesniji cilj ka kojem koračamo. Kompanija Delez Srbija, kao društveno odgovorna kompanija, rukovodi se strategijom utemeljenom na ciljevima održivog razvoja Ujedinjenih nacija, u cilju Naš pristup je vrlo jednostavan. Želimo da budemo dobar komšija, da doprinesemo zajednici u kojoj živimo i poslujemo, kao i kvalitetnijem životu naših zaposlenih. Naš cilj je da pokrenemo zajednicu, ali je to posao koji prati i velika odgovornost da u godinama koje su pred nama ostanemo lideri u promenama prevazilaženja ovih izazova i stvaranja novih i boljih vrednosti za potrošače, zaposlene i zajednicu u kojoj posluje. „Naš pristup je vrlo jednostavan. Želimo da budemo dobar komšija, da doprinesemo zajednici u kojoj živimo i poslujemo, kao i kvalitetnijem životu naših zaposlenih. Naš cilj je da pokrenemo zajednicu, ali je to posao koji prati i velika odgovornost da u godinama koje su pred nama ostanemo lideri u promenama“, kaže Milica Popović, menadžer korporativnih komunikacija kompanije Delez Srbija. Kao svaki dobar komšija, Delez Srbija već četiri godine svakog dana donira voće i povrće koje posredstvom Banke hrane Beograd stiže do SOS Dečijih sela, Centra za integraciju mladih, Udruženja „Plava školjka“, Narodne kuhinje Slanci i još 70 organizacija.PRIZNANJE KUPACAPOTROŠAČI SU I OVE, KAO I PRETHODNE DVE GODINE, ODABRALI MAXI SUPERMARKETE KAO PREPORUKU ZA KUPOVINU. U OKVIRU AKCIJE „MOJ IZBOR 2019“, KOJU ORGANIZUJU UDRUŽENJE „MOJА SRBIJА“ I PRIVREDNA KOMORA BEOGRАDА, MAXI JE DOBITNIK NAGRADE U KATEGORIJI „TRGOVINA“, PA PRIZNANJE NIJE IZOSTALO NI OD VERNIH POTROŠAČA.Putem ovog programa godišnje se donira više od 1.000 tona hrane za 9.000 korisnika. Nedavno je ovaj projekat dobio novu formu - princip donacija podignut je na nivo digitalne platforme kojom će se upravljati viškovima hrane i koja će pomoći korisnicima da lakše dođu do neophodnih namirnica. Ovaj princip donacija počeće da funkcioniše u drugom kvartalu 2020. godine, što je pokazatelj sistemskog rešavanja pitanja gladi. Digitalnu platformu kompanija će realizovati zajedno sa Programom Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP) i na ovaj način biće nadograđen projekat „Pomažemo da imaju i oni koji nemaju“. Takođe, jedinstven pristup kompanija Delez ima i u uključivanju svojih potrošača u gotovo sve humanitarne akcije, što je samo još jedna u nizu interakcija kompanije i kupaca. Kroz saradnju sa Crvenim krstom Beograd, već četiri godine se prikupljaju sredstva kroz kasice u Maxi i Shop&Go prodavnicama, kao i hrana za one kojima je najpotrebnija. Zahvaljujući akciji „Napravi razliku, pruži priliku“ kupci su u prilici da zaokruže račun i na taj način novac odvoje u humanitarne svrhe. U prvoj fazi prikupljeni novac je doniran Institutu za onkologiju i radiologiju Srbije i zahvaljujući njemu kupljena je oprema neophodna za funkcionisanje laboratorije za medicinska istraživanja Instituta.OBELEŽAVANJE PROIZVODA I ČITANJE DEKLARACIJAKOMPANIJA DELEZ SRBIJA VEOMA AKTIVNO UČESTVUJE I ORGANIZUJE RAZLIČITE AKTIVNOSTI U OBLASTI PREVENCIJE, NA POLICAMA SUPERMARKETA KUPCIMA NUDI ZDRAVIJE IZBORE NAMIRNICA, A STRATEŠKI JE PRISTUPILA I TEMI TRANSPARENTNOSTI I DODATNOG NUTRITIVNOG OBELEŽAVANJA PROIZVODA TAKO JE U NEDAVNOM ISTRAŽIVANJU, KOJE JE SPROVELA KOMPANIJA, DOKAZANO DA GRAĐANI SRBIJE SVE VIŠE ČITAJU DEKLARACIJE I DA PETNAEST ODSTO NJIH REDOVNO OBRAĆA PAŽNJU NA SASTAV PROIZVODA.OVI REZULTATI PREDSTAVLJAJU ZNAČAJAN NAPREDAK U ODNOSU NA ISTRAŽIVANJE IZ 2017. GODINE, KADA JE SAMO PET ODSTO POTROŠAČA OBRAĆALO PAŽNJU NA SASTAV PROIZVODA.U CILJU UNAPREĐENJA I ŠTO JEDNOSTAVNIJEG ČITANJA DEKLARACIJA KOMPANIJA DELEZ SRBIJA ĆE U 2020. GODINI UVESTI NUTRI SCORE SISTEM OBELEŽAVANJA NAMIRNICA NA PROIZVODIMA PRIVATNE ROBNE MARKE PREMIA. U PITANJU JE PRINCIP „SEMAFORA“, GDE SE UZ POMOĆ BOJA I SLOVA LAKO PRAVI BALANS U DNEVNOM UNOSU HRANE I KOMBINACIJI PROIZVODA.Naime, i samo doniranje hrane omogućava da se deluje u skladu sa ciljevima održivog razvoja, posebno Cilja 2 – svet bez gladi i Cilja 12 – Odgovorna potrošnja i proizvodnja, čime se istovremeno utiče i na smanjenje emisija štetnih gasova sa efektom staklene bašte (GHG) koje proizvodi organski otpad. Istovremeno, u pojedinim Maxi i Tempo radnjama potrošači i zaposleni mogu da odlože istrošene baterije u specijalno dizajnirane kutije za ovu vrstu otpada, koje se zatim šalje na reciklažu. U pravcu brige o sredini u kojoj svi živimo jeste i otvaranje prve ekološke prodavnice – Maxi supermarketa na Novom Beogradu. Do sada su otvorene ukupno četiri ekološke radnje. Ovi supermarketi, osim što imaju ekološki sistem komercijalnog hlađenja, opremljeni su i modernom, funkcionalnom i ekonomičnom opremom po najvišim ekološkim standardima za čuvanje i izlaganje robe. Kao lider u oblasti društveno odgovornog poslovanja, kompanija je jedan od najaktivnijih boraca protiv jednokratne plastike. Sa ciljem smanjenja upotrebe, kao i podizanja svesti ljudi o štetnosti koje plastična ambalaža ima na životnu sredinu, kompanija je na globalnom nivou potpisnik sporazuma New Plastic Economy Global Commitment, koji obavezuje da će do 2025. godine sva plastika u okviru privatne robne marke u potpunosti biti reciklabilna, kompostabilna ili ponovo upotrebljiva. Tako će u narednom periodu poslovanje kompanije globalno, ali i lokalnih članica, biti prilagođeno ciljevima naučne zajednice za klimatske promene, a sve sa ciljem da se pruži odgovarajući doprinos tome da prosečna temperatura na Zemlji ne poraste preko 1,5 stepeni C.ZNAČAJNI REZULTATIPREMA REZULTATIMA ODRŽIVOG POSLOVANJA ZA PRETHODNU GODINU, NA NIVOU KOMPANIJE JE UKUPNA EMISIJA UGLJEN-DIOKSIDA SMANJENA ZA 8 ODSTO, A ČAK 60 ODSTO UKUPNO GENERISANOG OTPADA JE RECIKLIRANO.

2019

BALL PACKAGING SRBIJA

PROMENA ŽIVOTNIH NAVIKA ZAHTEVA PROMENU PRISTUPA RECIKLAŽIKupci ocenjuju da je na brendovima da budu održivi i očekuju da kompanije unaprede okruženje. Čak njih 78% očekuje da brendovi utiču na promenu i budu ekološki orijentisani, da proizvođači pića i napitaka svoje proizvode plasiraju u ambalaži koja je „prijatelj“ prirode i budućnosti  Još davne 1883. godine vlasti u severnoj Francuskoj su preduzele konkretne mere kako bi očistile prljave ulice svoga grada. Odlučeno je da svi zemljoposednici moraju snabdeti svoje žitelje sa tri kontejnera u koje će bacati otpad sortiran prema njegovom tipu. I tako je rođena reciklaža! Širom sveta vlade i potrošači su prigrlili ideju o reciklaži. Vudberi u Nju Džersiju je postao prvi grad u SAD-u koji je uveo obavezno sortiranje otpada u domovima, još 1981. godine. Ali, savremeni način života, i sve više vremena koje provodimo van svojih kuća, promenio je i koncept reciklaže i selekcije otpada. Reciklaža “u pokretu” je stupila na snagu. Javna okupljana poput muzičkih festivala i fudbalskih utakmica postala su mesta stvaranja velike količine otpada koji ne bi smeo da završi u prirodi. Da bi se istrajalo u ideji održivosti, u skladu sa savremenim stilom rada i života, jedini način je da reciklaža bude dostupna na svakom mestu i u svako vreme. Transformacija ekonomije i odnosa prema okruženju nam je neophodna i moramo napraviti korak ka potrošačima koji su najbolji saveznici u toj transformaciji. Zato verujemo da je rešenje upravljanja ambalažnim otpadom upravo u Kupci ocenjuju da je na brendovima da budu održivi i očekuju da kompanije unaprede okruženje. Čak njih 78% očekuje da brendovi utiču na promenu i budu ekološki orijentisani, da proizvođači pića i napitaka svoje proizvode plasiraju u ambalaži koja je „prijatelj“ prirode i budućnosti “prikupljanju ambalažnog otpada u pokretu”. Ovako priču o reciklaži počinje Jelena Kiš, menadžer za održivost i regulatorne poslove Jugoistočne Evrope u kompaniji Ball Packaging Europe, lideru u industriji pakovanja u svetu i kompanije koja je od 2008. godine deo izveštavanja o održivosti i nalazi se na Dow Jones listi. Prioritet Ball-a je godinama da pakovanja koja proizvode učine maksimalno održivim. Zato uz pomoć tehnoloških procesa smanjuju upotrebu aluminijuma za proizvodnju limenki i dovode do lakog i bezbednog proizvoda. U odnosu na 1980. godinu, kada je proizvedena prva limenka za piće, danas je njena težina za 45% manja, a emisija ugljen dioksida je smanjena za 31%.OD LINEARNE KA CIRKULARNOJ EKONOMIJIDugo praktikovana linearna ekonomija, u kojoj dalji životni ciklus ambalaže nakon što dospe u ruke korisnika nije bio briga, više nije opcija. Aktuelna, cirkularna ekonomija podrazumeva da upotrebljeni proizvodi treba u što većem BALL PACKAGING SRBIJA procentu da se vrate u upotrebu. To je posebno važno za Evropu, koja uvozi mnoge resurse. „Ideja cirkularne ekonomije nije da podrži jeftinu ambalažu koja će završiti na deponiji. Zato je limenka ambalaža budućnosti, održivo pakovanje za potpunu cirkularnu ekonomiju. Limenka je potpuno ekološki proizvod, napravljen od jednog materijala, koji se može beskonačno reciklirati bez gubitka kvaliteta. Reciklažom 10 g limenke gubi se samo 0,4g aluminijuma, a nova limenka se zahvaljujući jednostavnom procesu reciklaže za samo 60 dana vraća u upotrebu. Ono što je značajno istaći, jeste da je reciklaža limenki samoodrživa zahvaljujući visokoj ceni sirovine. Sve to doprinelo je tome da je 75% ikada proizvedenog aluminijuma i dalje u upotrebi. Kada ovaj podatak uporedimo sa činjenicom da je 8.3 milijarde tona plastike i dalje u prirodi, ne čudi što se limenka smatra za ambalažu koja je najbolji odgovor na zagađenje ambalažnim otpadom“. U Evropi je procenat reciklaže aluminijumskih limenki 74%, staklenih flaša 73%, PETa 56%, kartonske ambalaže 48 %. Očekuje se da u narednim godinama procenat reciklaže limenki značajno poraste: „Za Evropu je posebno važno što se čitav životni ciklus limenke odigrava unutar nje. Stari kontinent ima 220 fabrika za reciklažu, zahvaljujući kojima je 6.000 ljudi direktno zaposleno, a još 25.000 indirektno. U proteklih 10 godina limenka je ambalaža koja ima najveći rast kao pakovanje za piće. Tržište beleži rastuće zahteve za održivim proizvodima za čak 72%. Zato je Ball zajedno sa ostalim vode- ćim kompanijama iz metalske industrije oformio inicijative koje će pratiti parametre da se što više smanji energetski zahtevan proces proizvodnje aluminijuma, od iskopavanja same rude boksita, do reciklaže gotovih proizvoda. 73% proizvođača se obavezalo na maksimalnu održivost u narednih 5 godina.“VAŽNO JE DA SVAKO OD NAS POKUŠA DA URADI SVE ŠTO MOŽEPotrošači su svakako nezaobilazni saveznici u borbi za ekološku budućnost. Rezultati istraživanja koje je Ball izneo potvrđuju da su konzumenti veoma okrenuti ka boljoj, održivoj budućnosti: „Kupci ocenjuju da je na brendovima da budu održivi i očekuju da kompanije unaprede okruženje. Čak njih 78% očekuje da brendovi utiču na promenu i budu ekološki orijentisani, da proizvođači pića i napitaka svoje proizvode plasiraju u ambalaži koja je „prijatelj“ prirode i budućnosti. Istraživanja u industriji pića pokazuju da bi 50% potrošača platilo više pakovanje koje je ekološko i koje vodi boljoj budućnosti. Zato i mi svakodnevno edukujemo i ohrabrujemo potrošače da se odluče za limenku. Važno je poslati jasnu poruku. U Velikoj Britaniji smo ispitivali kako potrošači reaguju na poruke o reciklaži na ambalaži i ponosni smo na to što je poverenje u znak „Metal recycles forever“ iskazalo 68% ispitanika, koji su istakli da im je poruka potpuno jasna kao i to da je u pitanju ekološki znak. Ball u 12 zemalja Evrope podstiče programe Every can counts putem kojih podseća najširu javnost da je limenka istinski ekološko pakovanje“.ALUMINIJUMSKE ČAŠE Ball korporacija je u Americi lansirala najnoviji proizvod – aluminijumske čaše. Čaše proizvedene od aluminijuma su idealne za točena pića, i najbolji su odgovor na plastične čaše koje nisu reciklabilne i ostaju dugo u prirodi kao njen zagađivač. Zahvaljujući konstantnoj posvećenosti inovacijama uz veliku pomoć nauke, Ball svojim potrošačima nudi najbolja rešenja i odgovor na njihove želje i potrebe.EDUKACIJA NA PRVOM MESTUBall u Srbiji kroz aktivnosti neprofitne organizacije Recan već godinama širi svest o neophodnosti reciklaže. Do sada su organizovali preko 150 događaja i reciklirali preko 60 tona limenki. „Recan se obraća najmlađima, mladima, njihovim porodicama, svakome od nas. Aktivni smo u vrtićima, u školama, na muzičkim festivalima. Promovišemo reciklažu u pokretu i ideju da uvek i na svakom mestu reciklaža bude dostupna. Brigu o životnoj sredini i odr- živi razvoj vidimo kao način razmišljanja, stil života koji želimo da prihvati što veći broj ljudi. Muzički festivali su značajno podigli vidljivost priče o reciklaži i istakli limenku kao ambalažu koja je najbolja za reciklažu“.SARADNJA JE PRIORITETIdeji cirkularne ekonomije neophodna je sveobuhvatna podrška, zbog čega Jelena Kiš ističe saradnju sa reciklažnim sektorom, ali i sa svojim kupcima, kao i unutar industrije. „Ideja cirkularne ekonomije se ne završava na recikla- ži, ona podrazumeva i nove biznis modele i drugačiji pristup dizajnu ambalaže kako bi se prilagodila lakom sakupljanju, sortiranju i reciklažnom procesu koji je moguć. Saradnja sa reciklažnim sektorom je svakako značajna podrška celoj priči za koju se Ball zalaže. Mi kontinuirano sarađujemo sa proizvođačima i stalno težimo da im ponudimo inovativna rešenja i sve ono što nove tehnologije donose i omogućavaju, posebno kada je reč o grafičkim rešenjima i raznim specijalnim efektima koji su u poslednje vreme sve popularniji na limenkama. Mogućnosti su brojne i danas limenka predstavlja potpuno novi reklamni koncept na kome možete prikazati sve što poželite. Pratimo i trendove u kategoriji pića i nudimo rešenja za napitke svih vrsta – od vode i sokova, do alkoholnih napitaka među kojima je pivo najzastupljenije. Sa našim kupcima radimo na tome da logo Metal Recycle Forever kao oznaku postave na svoje limenke, jer taj logo komunicira sa potro- šačima da se radi o pakovanju koje se beskonačan broj puta reciklira, a da ništa ne gubi na kvalitetu. Paralelno, izgradili smo sjajnu saradnju sa našim kupcima i po pitanju učešća na festivalima, u brojnim sampling aktivnostima, kao i na polju podizanja svesti o značaju reciklaže. Posvećeni smo i članstvu u SEPEN-u, organizaciji koja okuplja industrije iz lanca snabdevanja u oblasti ambalaže u Srbiji“.UPRAVLJANJE AMBALAŽNIM OTPADOM U SRBIJIU Srbiji se ove godine dosta govorilo o načinima upravljanja ambalažnim otpadom. O njemu se govorilo kroz prizmu unapređenja postojećeg sistema, kao i kroz priču o uvođenju depozita. „Dijalog i saradnja su jedini put ka rešenju upravljanja ambalažnim otpadom i povećanju procenta reciklaže u Srbiji. Ball je deo SEPEN-a, organizacije koja okuplja industrije iz lanca snabdevanja u oblasti ambalaže u Srbiji. Ove godine smo predstavili rezultate studije o ambalažnom otpadu koji predlažu unapređenje postojećeg sistema upravljanja ambalažnim otpadom i sugerišu uvođenje funkcionalnog sistema inspekcijskog nadzora, obezbeđivanje jednakih pravila za sve aktere, obavezu doma- ćinstava da razvrstavaju svoj otpad i uključivanje neformalnog sektora u postojeći sistem. Tokom dijaloga u Privrednoj komori Srbije je zaključeno da je neophodno unaprediti postojeći sistem upravljanja ambalažnim otpadom u Srbiji i to dodatnim ulaganjem u postojeći sistem produžene odgovornosti prozivođača od oko 200 miliona EUR u narednih 10 godina, što će obezbediti prikupljanje i reciklažu oko 64% ambalažnog otpada (trenutni cilj u EU 65%). Mnogo se diskutovalo i o alternativnoj mogućnosti u vidu sistema višematerijalnog depozita. Za njegovo uvođenje i funkcionisanje u Srbiji narednih 10 godina neophodno je izdvojiti preko 1 milijarde EUR. Udeo ambalažnog otpada u ukupnom otpadu koji se proizvede u Srbiji je oko 14%, od čega je samo jedan deo ambalaža koja bi bila obuhvaćena sistemom prikupljanja kroz depozit. Za prikupljanje i reciklažu ostalih tipova ambalaže potrebne su dodatne investicije. Efekti depozitnog sistema u pojedinim zemljama su bili i porast maloprodajnih cena od preko 30% za pojedine kategorije proizvoda. Zbog svih podataka, velikih ulaganja koja su neophodna i budućnosti koja je ulog, kompanije okupljene u udruženju SEPEN se zalažu za ozbiljan dijalog u okviru radne grupe za upravljanje ambalažnim otpadom pri Ministarstvu za zaštitu životne sredine, kako bi se došlo do najbolje opcije pre svega za građane naše zemlje.”

2019

APATINSKA PIVARA

Pozitivan uticaj na budućnost zajednice je naš zadatakKada god proizvodimo, prodajemo i konzumiramo pivo, ostavljamo određeni trag u zajednicama u kojima poslujemo i to više od 260 godina. Lepota naše odgovornosti ogleda se u tome da svakodnevno brinemo o tome da taj uticaj bude pozitivan!Kompanija Molson Coors Brewing Company nedavno je objavila skup novih globalnih ciljeva za ambalažu u cilju smanjenja plastike u ambalaži, sa namerom da do 2025. godine što više ambalaže može da se koristi višekratno, da može da se reciklira ili bude biorazgradivo. Jedan od postavljenih ciljeva je i nastojanje da pivara konstantno ostvaru¬je pozitivan uticaj na poslovanje, zajednicu i okolinu u kojoj poslu¬je ostavljajući svojevrsni trag (Beer print). Stoga su zaposleni u Molson Coors-u posvećeni misiji da podižu svest o odgovornom konzu¬miranju alkohola, ekološkim standardima, po¬boljšanju zdravlja i doprinose zajednici u kojoj žive i rade. U 2018. godini, 4.000 zaposlenih širom sveta, zajedno sa 5.500 ljudi iz lokalnih zajednica, bili su uključeni u ostvarivanje pozi¬tivnog uticaja na poslovanje, okolinu i zajed¬nicu.Kao deo Molson Coors-a, Apatinska pivara uspešno prati i realizuje postavljenje ciljeve u oblasti održivosti do 2025. godine. Svoj pozitivan uticaj u Srbiji ostvaruje kroz odgovornu konzumaciju, održivu proizvodnju piva, doprinos zajednici i dobru kulturu poslovanja.Kad pijem, ne vozim!Do 2025. godine kompanija Molson Co¬ors-a se obavezala da će zajedno sa najve-ćim svetskim proizvođači¬ma alkoholnih pića i u sa¬radnji sa državama širom sveta, smanjiti neodgovor¬nu i neprimerenu konzu¬maciju alkohola za 10 od¬sto. Kroz kampanju „Kad pijem, ne vozim“ i saradnju sa Upravom saobraćajne policije MUP-a Srbije, Apa¬tinska pivara već 13 godina edukuje javnost o odgovornom konzumiranju i rizici¬ma vožnje pod dejstvom alkohola. Efikasna kontrola alkoholi-sanosti vozača koju spro¬vodi saobraćajna policija i preventivne akcije koje se sprovode sa ciljem podizanja svesti o posledicama upravljanja vozilom pod dejstvom alkohola, doprineli su da se procenat saobraćajnih nezgoda postepeno smanjuje, iz godine u godinu.  U okviru kampanje „Kad pijem, ne vozim“ Apatinska pivara je tradicionalno Upravi saobraćajne policije donirala alkometre najsavremenije generacije, kako bi podržala efikasniju kontrolu saobraćaja. I ove godine uručeno je deset najsavremenijih alkometara sa integrisanim GPS modulom. Do sada je pivara donirala 125 najsavremenijih alkometara Upravi saobraćajne policije nastojeći da udruženim snagama edukuju javnost o važnosti odgovorne konzumacije i rizicima vožnje pod dejstvom alkohola.MUP i Apatinska pivara nastavljaju obuke u NAVAK-uPartnerstvo Apatinske pivare sa NAVAK aka¬demijom omogućava da se svake godine organizuju obuke za mlade vozače. Treninzi bezbedne vožnje imaju za cilj da što više punoletnih srednjoškolaca iz Apatina i okolnih gradova, koji poseduju vozačku dozvolu, prođe kroz obuke i  nauči da prepozna i reaguje na opasnosti tokom vožnje i stekne realno vozačko iskustvo.  Prema  zvaničnoj statistici nijedan mladi vozač koji je u proteklih pet generacija prošao trening bezbedne vožnje u organizaciji Uprave saobraćajne policije i Apatinske pivare u Nacionalnoj vozačkoj akademiji (NAVAK), nije izazvao saobraćajnu nezgodu sa smrtnim ishodom, što pokazuju rezultati Uprave saobraćajne policije koje je iznela u duhu ovogodišnje Svetske nedelje bezbednosti na putevima. Istovremeno, polaznici ovih obuka su tokom prošle (2018) godine, kada se pratio nadzor na putevima, u proseku izazivali 36% manje nezgoda u saobraćaju od svojih vršnjaka. Reciklirajte i Vi!Održiva proizvodnja piva za kompaniju Molson Coors znači da do 2025. dostigne Zero waste to landfill, odnosno da ništa ne odlaže na deponije. Ostali otpad se ponovo koristi, reciklira ili zbrinjava na neki od zakonom propi¬sanih načina. U proizvod¬nji se slede svi ekološki zahtevi, racionalizuje potrošnja vode, ugljen-dioksida i struje, a ume¬sto sirove nafte, koristi se prirodni gas. Kroz kampanju „Reciklirajte i Vi“ efikasno se podsti¬če pravilno odlaganje ambalažnog otpada i širi svest o važnosti reciklaže.  Bazar reciklaže osmišljen je u saradnji sa Fakultetom primenjenih umetnosti i Visokom školom likovnih i primenjenih umetnosti strukovnih studija i na nesvakidašnji način pokazuje da je moguće kreirati upotrebne i umetničke predmete od recikliranog materijala poput PET boca i limenki Naš prvi bazar reciklažeKrajem maja 2019. godine Apatinska pivara organizovala je jedinstven Bazar reciklaže u okviru kampanje „Reciklirajte i Vi“ i na taj način ponovo podsetila građane na važnost recikliranja i pravilnog odlaganja ambalažnog otpada. Bazar reciklaže osmišljen je u saradnji sa Fakultetom primenjenih umetnosti i Visokom školom likovnih i primenjenih umetnosti strukovnih studija i na nesvakidašnji način pokazuje da je moguće kreirati upotrebne i umetničke predmete od recikliranog materijala poput PET boca i limenki. Ceo Bazar imao je prodajni karakter, a novac od prodaje ovih dela doniran je obrazovnim ustanovama koje su učestvovale u projektu.Udruženi u pomoći osobama sa invaliditetom - „Čep za hendikep“Nastavljena je i dobra tradicija prikupljanja čepova koju pivara organizuje tokom godine kako bi donirala Udruženju „Čep za hendikep“ i pomogla u nabavci ortopedskih pomagala osobama sa invaliditetom širom Srbije. U proteklom periodu prikupljeno je 1.400.000 čepova u distributivnim centrima širom Srbije. Do sada je prikupljeno oko pet tona čepova. Za čistiji spust na Drini!Apatinska pivara i SEKOPAK su tokom 26. Drinske regate, u okviru kampanje „Reciklirajte i Vi“, postavili reciklažne setove kutija za prikupljanje različitih vrsta otpada kako bi učesnici regate mogli pravilno da odlože otpad. Okupljeni volonteri su uz pomoć učesnika regate selektovali i sakupili 140 kg otpada, aluminijumskih limenki, ukazujući na početku Drinskog spusta svim ljubiteljima letnjih druženja na važnost reciklaže i pravilnog odlaganja ambalažnog otpada.  Reciklažni setovi bili su postavljeni na prostoru samog starta regate, a sav prikupljeni otpad bio je selektovan i odnet na reciklažu u saradnji sa JKP „12 septembar“ - Bajina Bašta.Podrška Supernatural festivaluZaposleni su se pridružili dugogodišnjoj inicijativi pošumljavanja na Adi Huji, u Dunavskom parku, u okviru Supernatural festivala. U akciji pod nazivom „Neka šuma bude s tobom“ posađeno je 30 sadnica platana, vrbe i jasena, kao i 300 hrastova lužnjaka. Supernatural je okupio prijatelje, ljubitelje prirode i Ade Huje, kao i sve one koji su želeli da doprinesu akciji pošumljavanja uz paprikaš i dobru muziku. Na ovaj način simbolično je obeležena prva etapa revitalizacije špica Ade Huje, a u okviru Dunavskog parka na Adi Huji zasađena je Jelen šuma.Učešće na BELhospice turnirimaTim Apatinske pivare pomaže zajednici kroz učešće u brojnim sportskim huma-nitarnim akcijama. Svake godine se na Beogradskom maratonu trči za BELhospi¬ce tim i učestvuje na sport¬skim turnirima i na taj način pomaže prvom hospisu za palijativno zbrinjavanje obolelih. I ove jeseni zaposleni u pi¬vari nastavljaju sa širenjem pozitivnog uticaja – kroz donacije lokalnoj zajedni¬ci, obeležavanje Svetskog dana odgovorne konzuma¬cije piva i učešćem u BEL¬hospice humanitarnom tur¬niru u tenisu. Biti uspešan i ostaviti tragGlobalizacija je nametnula način života uslovljen stalnim promenama i privikavanjem na njih. Biti uspešan danas i ostaviti trag u poslovanju iziskuje stalno praćenje trendova i reagovanje na mnoge izazove poput kretanja stanovništva, praćenja klimatskih promena, zagađenja plastikom i mnogih drugih. Dobru poziciju na svetskoj listi pivara kompanija Molson Coors, a Apatinska pivara lokalno održavaju upravo stalnim radom i postavljam novih ciljeva i rezultata koji doprinose ukupnom progresu zajednica u kojima ove organizacije posluju.