E-biznis

03.07.2020. 15:45

Naša mreža

Autor: Nova Ekonomija

E komerc u Srbiji za vreme i nakon vanrednog stanja – šta smo naučili?

Jasno je da je pandemija koronavirusa u Srbiji osvetlila sve prednosti onlajn prodaje, te da je sposobnost kompanija da brzo transformišu svoje kanale prodaje i fokusiraju se na eKomerc, za mnoge bila pitanje opstanka. Brz rast evidentiran ...

E-biznis

03.07.2020. 15:45

Jasno je da je pandemija koronavirusa u Srbiji osvetlila sve prednosti onlajn prodaje, te da je sposobnost kompanija da brzo transformišu svoje kanale prodaje i fokusiraju se na eKomerc, za mnoge bila pitanje opstanka.

Brz rast evidentiran je kroz dvocifrene procente- trgovaci koji do tada nisu bili na internetu potrudili su se da se tamo i nađu, dok je struka nastojala da ih usmeri i pomogne im, kako bi iskoristili sjajan trenutak za razvoj eKomerca u Srbiji.

O ovoj temi razgovarali smo sa Markom Ilićem, suosnivačem eCommerce Asocijacije Srbije, koja će u narednom periodu kroz svoju prvu online eCommerce Akademiju pokušati da odgovori na sva pitanja trgovaca prilikom pokretanja i prvih koraka u internet prodaji.

Kako je Covid-19 uticao na e-trgovinu u Srbiji?

Evidentno je da se sa pojavom pandemije, u situaciji koju niko nije mogao predvideti biznis planom, čitav eko sistem onlajn trgovine u Srbiji našao pred velikim izazovom, U prvom trenutku, nakon uvođenja vanrednog stanja, zabeležio je blagi pad, da bi potom „eksplodirao“. Internet prodavnice, koje su ostale operativne, nekim danima su beležile rast i do 300 odsto, dok su one tradicionalne počele da pronalaze rešenja da svoje proizvode ponude i putem tog vida prodaje.

Koliko novih onlajn prodavnica je otovoreno u protekla dva meseca i koje su delatnosti procvetale u ovom periodu?

U eCommerce Asocijaciji Srbije smo na dnevnom nivou dobijali desetine upita od kompanija o načinima na koje mogu da se uključe u prodaju putem interneta. Prodavci su se snalazili koristeći sve moguće kanale komunikacije da bi došli do svojih kupaca, najviše Facebook i Google. Najveći skok u internet prodaji su ostvarili portali iz FMCG industrije koji su već pozicionirani igrači u Internet trgovini, poput Maxi online, E-lakolije i drugih. U jednom trenutku rast je bio toliki da je pretio potpuni logistički kolaps. Procenjuje se i da su mali registrovani trgovci u ovom periodu otvorili više stotina novih prodavnica.

Najveci izazovi sa kojima se susreću mala i srednja preduzeća u procesu pokretanja online trgovine?

Najveći izazov je najpre nedostatak edukacije – kako trgovaca, tako i kupaca. Sama Asocijacija pokrenuta je sa ciljem da internet trgovci dobiju profesionalno udruženje koje može da im ponudi odgovore ili savete vezane za ecommerce. U narednih dva meseca, pokušaćemo da kroz našu prvu online eCommerce Akademiju damo odgovore na sva osnovna pitanja koje trgovci imaju prilikom pokretanja i prvih koraka u prodaji putem interneta. Potrudićemo se da im damo prave odgovore i usmerimo ih sa pravljenjem biznis i marketing plana, odabirom platforme za web shop, procesima koji se dešavaju na sajtu i van njega, digitalnog oglašavanja, povezivanja sa svim eksternim softverima i alatima. Naravno, uputićemo ih I u sve pravne procese koje potrebno uraditi pre i tokom poslovanja.

Koje su prednosti e-trgovine i šta je presudno da se zadrže kupci?

Ako izuzmemo veliki izbor i povoljne cene, prednost je i sjajno korisničko iskustvo. Pod tim podrazumevam celokupan proces – od poručivanja i isporuke, pa sve do eventualne reklamacije. Sigurnost i poverenje kupca na internetu su najveća prednost koju možete imati i zato se isplati graditi ih tokom dužeg vremenskog perioda.

Da li imamo dovoljno uslova da logistički održimo ovaj način prodaje? Gde su potrebna unapređenja?

Za vreme pandemije ali i pre nje zaključili smo da postoji mnogo prostora za unapređenje kurirskih službi u Srbiji. Potrebe su prerasle lokalnu ponudu. Čak i sa pojavom novih kurirskih službi i novih načina isporuke, i dalje su neophodni dodatni resursi u vidu dostavnih vozila i logističkih centara. Ovaj nedostatak deo trgovaca je nadomestio kupovinom vlastitih vozila i otvaranjem pick up points-a, a kurirske službe novim načinima isporuke, poput paketomata.

Koje su predikcije za nastavak razvoja onlajn tgovine u poslednja 2 kvartala godine?

Nakon pandemije sigurni smo da je eKomerc najsigurnijih kanal, i da će ubuduće ostati jedan od najznačajnijih načina prodaje i komunikacije sa krajnjim korisnicima. Izvesno je i da iskustvo kupovine i prodaje na internetu nikada više neće biti isto kao pre pandemije. Očekujemo sigurni rast, pa je najbolji savet koji mogu da dam: „Ukoliko već niste online, sa svojom najboljom ponudom, nemate više šta da čekate“.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.