Grad Barselona počeo je da spaja svoje poznate kvartove u zelene „superblokove“, u okviru urbane transformacije koja će trajati do kraja tekuće decenije. U gradu će biti manje automobila, zagađenja, buke, a više zelenila i pešačenja.
Ma koliko ova metropola prijala očima, ušima i nepcu, u Barseloni se takođe beleži i najveća gustina automobila u Evropskoj uniji – 6.000 po kvadratnom kilometru.
Transport, uključujući i lučki, među je dominantnim činiocima gradskog aerozagađenja, prenosi Klima 101.
Kako prenose nacionalni mediji, oslanjajući se na podatke Agencije za javno zdravlje iz Barselone, prošle godine vazduh se pogoršao u poređenju sa 2020. i 2021. Dugotrajna izloženost lošem kvalitetu vazduha iz 2022. prouzrokovala bi, na godišnjem nivou, 1.500 smrti, 900 novih slučajeva dečje astme i 120 novih slučajeva raka pluća.
Međutim, vlasti imaju keca u rukavu pomoću kojeg nastoje da smanje hegemoniju četvorotočkaša i posledične štetne uticaje. Reč je o tzv. superblokovima.
Po čemu se ovi blokovi razlikuju od onih koje viđamo po npr. Novom Beogradu, i šta ih čini toliko dobrim da su ništa manje nego „super”?
Iza pojma superblok krije se radikalna zelena transformacija katalonskog grada u cilju prijatnijeg života i borbe protiv klimatskih promena, sa održivom mobilnošću i zelenilom kao okosnicama.
Štaviše, ovako drastične promene ne zahtevaju rušenje trenutne infrastrukture i podizanje objekata od nule.
Temelji su postavljeni još sredinom 19. veka kada se Barselona gradila na osnovu master-plana arhitekte Ildefonsa Serde. Tekovina tog doba je karakterističan mrežasti gradski sistem. Da bi nastali savremeni superblokovi, neophodno je samo udružiti već postojeće blokove zgrada u jednu celinu i promeniti važeća pravila.
Drugim rečima, superblokovi su zapravo mini-naselja kvadratne forme dimenzija 400×400 metara, koja nastaju spajanjem devet „običnih” urbanih blokova, uključujući njihove spoljne i unutrašnje saobraćajnice. Njihova ključna specifičnost leži u smanjenom protoku saobraćaja.
KAKO SE SVE TO POSTIŽE?
U ulicama koje se nalaze unutar superblokova prioritet se daje pešacima i biciklistima, dok se za vožnju automobila izdaju posebne dozvole sa izuzetkom policije, hitne pomoći i drugih službi kojima je omogućen nesmetan pristup. Povrh toga, brzina kretanja vozila ograničena je na 10 km/h.
Preusmeravanje automobila izvan superblokova rezultuje čistijim vazduhom i unapređenjem javnog zdravlja.
Dodatno, saobraćajnice koje su nekada pripadale četvorotočkašima se ozelenjavaju i bivaju prenamenjene za zajedničko korišćenje lokalaca – tako se na primer u superblokovima postavljaju klupe ili oslikavaju staze za trčanje za decu.
Barselona planira ukupno 503 superbloka širom grada do 2030. To bi produžilo životni vek stanovnika, u proseku, i do dvesta dana.
Prema pisanju medija, zamisao o ovakvim zelenim oazama u Barseloni pojavila se još tridesetih godina prošlog veka. Njeni rodonačelnici bili su arhitekte Hoze Luis Sert i proslavljeni Le Korbizije.
Korbizijea je, inače, fascinirala priroda Srbije, ali je o Beogradu imao znatno drugačije mišljenje: on je još 1908. u svom dnevniku opisao naš glavni grad kao „nečasan, prljav i neogranizovan“.
Danas, 115 godina posle Korbizijeovih kritika, reklo bi se da one i dalje važe, makar u određenim delovima prestonice, u kojima gradimo urbanističke projekte nauštrb drveća.
Preteča superblokova, kao i 15-minutnih gradova, jeste ideja o „komšijskim jedinicama”, odnosno modelima stanovanja koji se sastoje od nekoliko blokova, obično zatvorenih za prolazni saobraćaj. U srcu ovih naseobina, sa 5-9 hiljada ljudi, nalaze se škole, religijski objekti i centri za rekreaciju.
Uprkos tome što koncept superblokova provejava planiranjem Barselone decenijama unazad, prvi barselonski superblok završen je 1993. u istorijskom naselju El Born, u blizini katedrale Santa Maria del Mar.
Od tada je širom grada niklo nekoliko ovakvih neobičnih urbanih sklopova – i superblokovi danas više nisu tek apstraktni misaoni konstrukt koji bi mogao da na različite načine obogati svakodnevicu Barselonaca, već imaju konkretne i merljive rezultate utemeljene u analizi Agencije za javno zdravlje.
Otkako se Sant Antoni, pre pet godina, od klasičnog komšiluka transformisao u superblok (koji možete videti na fotografijama ispod), poboljšao se kvalitet vazduha – koncentracije azot-oksida smanjile su se za 25%, a finih zagađujućih čestica PM 10 za 17%.