U trenutku pisanja ovog teksta, predizborna kampanja ulazi u sam finiš. Politika je odavno došla na društvene mreže a, s obzirom na to da pratimo trendove i vesti sa mreža, da vidimo kako su ih iskoristili političari.
Pre svega, kako je potencijal u pronalaženju novih glasača, takozvanih apstinenata, iskoristila najpre opozicija. Vlast godinama obilato koristi televizije s nacionalnom pokrivenošću i ima mnogo više resursa neophodnih u kampanji.
TikTok je najbrže rastuća društvena mreža na svetu i mesecima je u samom vrhu po broju instalacija. Poznato je, a i pisali smo već o tome, da se tamo nalazi uglavnom mlađa populacija.
Za razliku od Fejsbuka, Instagrama, Tvitera, gde je društvo poprilično raznoliko, na TikToku su (uglavnom) mladi i po nepisanom pravilu – apstinenti. Način izražavanja je isključivo kroz video, od nekoliko sekundi do čak 10 minuta.
Naime, ova kineska društvena mreža najavila je krajem februara ove godine da produžava trajanje jednog videa na rekordnih 10 minuta. To je sasvim dovoljno vremena da se čovek iskaže. Dakle, prečica za dolazak do mladih glasača za kojima žude skoro sve izborne liste.
ŠTA NA TIKTOK-U NAJBOLJE PROLAZI?
Recept za kako napraviti viralan video za TikTok ne postoji. Ipak, postoje neke „fore” koje mogu da utiču na popularnost videa. Recimo, još uvek se bolje kotiraju kratki videi. Viralne koreografije praćene uz jednu te istu pesmu, naravno od svega nekoliko sekundi, gledaju se i lajkuju na ovoj društvenoj mreži. Propratni tekst je poželjan ukoliko na brzinu morate da objasnite poentu videa. Oštri „rezovi” prave se jednostavno pomoću TikTok alata, a pružaju dinamiku sadržaja.
Takođe, još uvek vlada pravilo „manje je više” da bi se postigao momenat ponovnog puštanja. Jer, TikTok tajmlajn automatski pušta sledeći video kada se jedan završi. Ukratko, ako, recimo, političari prate nove fore i trendove, šalju kratke lične poruke bez komplikovanih termina i napamet nabubanih tačaka programa, uz to budu još i simpatični, raspoloženi i autentični, može se reći da su na putu da osvoje TikTok.
VESIĆ KAO TIKTOK FENOMEN
Sve te „cake” za osvajanje TikTok-a pokupio je aktuelni zamenik gradonačelnika Grada Beograda Goran Vesić. Nadimak @sicve011 verovatno je preuzeo od Tviter korisnika koji mu nisu baš previše naklonjeni, ali je činjenica da sluša one koji su mu i rekli da instalira TikTok. Tako da je, za objavljenih pedesetak videa od juna 2021, Vesić prikupio preko 600.000 lajkova. Ova mreža ne broji objavljene videe, već broj pratilaca i ukupnih lajkova na svim objavama. U proseku blizu 11.000 po videu. Odličan rezultat za početak.
Foto: Tik Tok printscreen
A šta on tamo radi? Vesić snima tiktokičan sadržaj. Snima isključivo za tu društvenu mrežu, za razliku od skoro svih ostalih političara koji jedan te isti video puštaju na sve kanale, pa čak i na TV. Snima kratke videe u kojima sebe želi da prikaže na drugačiji, neviđeni način. Uspeva da bude i simpatičan u koreografijama s rukama, kada doslovno skakuće iz kadra u kadar dok rešava problem s divljom deponijom.
Šali se na svoj račun, koketira sa „prozivkama” koje stižu sa drugih društvenih mreža. Verovatno postiže i efekat ponovnog gledanja jer njegovi videi, poput onog sa časa baleta, postaju viralni i na drugim društvenim mrežama. Komentari su raznoliki, a ima i onih koji dolaze iz redova glasača opozicije i na Tviteru pišu da „Sićve kida”.
Dakle, zamenik prvog čoveka prestonice pametno koristi potencijal TikTok-a, a da li će dobiti glasove mladih ubuduće, videćemo.
Za razliku od njega, dugogodišnji ministar omladine i sporta Vanja Udovičić nema nalog na TikTok-u, a trebalo bi.
OPOZICIJA BOJKOTUJE TIKTOK
Mada ima izuzetaka, opozicione stranke i pokreti zanemarili su ovu društvenu mrežu ili nisu ukapirali njen duh. Svakako, dođe na isto s obzirom na to da TikTok publiku niste uspeli da privolite da glasa za vas. Ako pokrenete korisnike ove mreže, nagradiće vas lajkovima, a poznato je da je lajk prilično skup i ljudi ga ne daju tek tako.
Nalogom na TikTok-u mogu da se pohvale Boško Obradović, Zavetnici iz Aranđelovca i Beograda, pokret Živim za Srbiju Ruma, pokret 1 od 5 miliona, zatim njihov aktivista iz Majdanpeka Martin Bezinarević, Radikali u Skupštini, PSG i Suverenisti.
Izuzev aktiviste Pokreta 1 od 5 miliona Bezinarevića koji na svom nalogu ima preko osam hiljada lajkova, ostali recikliraju postojeće spotove osmišljene prvenstveno za TV, Instagram ili Fejsbuk. To je pogrešno, jer svaka mreža ima svoj način komunikacije. Besomučno rabljenje jednog te istog sadržaja, naročito ne tiktokičnog, nije dobro ukoliko ste na ovoj društvenoj mreži.
Najvažnije je da se političari obrate na jeziku prepoznatljivom većinskim korisnicima ove mreže. Publiku ne zanimaju scene iz Skupštine, spotovi za politički marketing televizija. Samo jednostavan i zanimljiv jezik.
Recimo, Boško Obradović na svom nalogu ima preko 170.000 lajkova i skoro osam hiljada pratilaca. On snima posebno za TikTok, ali najpopularniji su videi u kojima priča o svom intervjuu sa patrijarhom Pavlom ili kada odgovara na pitanje gde i sa kim je bio na dočeku Nove godine. Takođe, među najpopularnije spada i onaj gde na koncertu Van Goga đuska uz „Ludo luda“.
Foto: Tik Tok printscreen
Dosta lajkova ima i nalog Pokreta slobodnih građana, a prisutni su na ovoj mreži od februara 2022.
Foto: Tik Tok printscreen
Ostatak opozicije ili nema uopšte zvanične naloge svojih organizacija, a ni lične, ili samo objavljuje zvanične spotove sa drugih mreža. Mali broj pregleda sve govori.
Do izbora, u trenutku pisanja ovog teksta, ostalo je još dve nedelje. To je dovoljno vremena da političari bar pokušaju da poberu simpatije mlađih glasača, ali definitivno neće ako budu zanemarivali TikTok.