Lifestyle

Lifestyle

Smatraju je čudotvornom: Biljka koja i daje snagu i opušta

Ašvaganda je svakako jedna od najzastupljenijih biljaka u Ajurvedi. Veruje se da je čudesna jer istovremeno opušta, umiruje i daje energiju. Na latinskom "Withania somnifera" odnosno "ona koja donosi san" poznata je još i kao "zimski san".Preporučuje se sportistima, ljudima koji obavljaju fizički zahtevne poslove i svima koji su skloni upotrebi prirodnih dodataka ishrani. U ovom slučaju napitaka jer je dovoljno, preporuka je stručnjaka, jednu kašičicu razmutiti u sveže ceđeni sok ili toplo mleko naročito uveče, pred spavanje. Ašvaganda sadrži cink, kalcijum, gvožđe, proteine, alkaloide, magnezijum, kobalt i druge minerale i nutritijente. Ašvaganda je prva na listi biljaka po primeni u ajurvedskoj, tradicionalnoj poreklom iz Indije, medicini. Koncept ovog učenja zasniva se na životu "u skladu sa prirodom", a pored ašvagande, koristi se i kumin, gorka dinja (bitter melon) i druge.Ovaj cvet donosi sreću i bere se samo danas Pre konzumiranja, neophodno je konsultovati stručno lice.  

Lifestyle

Dominacija se nastavlja: Ova aplikacija najpopularnija je i u maju 2021.

Najpopularnija aplikacija u maju ove godine, po broju preuzimanja sa Google play i App store bila je TikTok. Spavaš li mirno, Instagrame? Stiže nova aplikacija za fotkeKako se navodi na sajtu world-technews.com, TikTok je najpreuzimanija non-game aplikacija sa 81 milionom preuzimanja tokom maja meseca ove godine. Takođe, najviše korisnika ove društvene mreže dobili su iz Brazila, čak 16 odsto. Na drugom mestu našao se Facebook sa nešto više od 50 miliona instalacija. U prvih pet, prema podacima oba app marketa, još su i Instagram, WhatsApp, Messenger, dok je na App store-u drugo mesto zauzeo Youtube. TikTok je kineska društvena mreža za video hostovanje, iza koje stoji pekinška firma ByteDance osnovana 2012. godine. Kompanija aplikaciju pušta u jesen 2016, a godinu dana kasnije, beleži zaradu od milijardu dolara samo od TikToka. Inicijalna ideja je bila da aplikaciju skidaju tinejdžeri iz Amerike i da na taj način, uz muziku, zabeleže pomoću telefona nezaboravne momente iz života. Aplikacija je ubrzo osvojila svet.Ne progovara, a zasmejava ljude širom svetaPrema podacima DataReportal iz ove godine, mesečno TikTok koristi 689 miliona korisnika širom sveta. Snapchat počeo da svlači i oblači

Lifestyle

Ne progovara, a zasmejava ljude širom sveta

Dvadesetjednogodišnji Italijan poreklom iz Senegala Kebi Lejm, postao je poznat širom Italije snimajući ironične video klipove. Kako bi se našalio sa novim trendovima na mrežama, drugačijim, ali često nepraktičnim savetima koje dobijamo od raznih vlogera, Lejm je odlučio da, bez ijedne izgovorene reči, ukaže da su ti saveti ipak nepraktični.Krastavac možete guliti zubima, pokazuje u svom video jedna vlogerka. Lejm uzima nož i guli krastavac kao što to čine svi ljudi na ovom svetu. Jednostavno, zar ne? Погледајте ову објаву у апликацији InstagramОбјава коју дели Khaby Lame (@khaby00)Možete pokušati da bacite peškir u bazen i da na njega zatim legnete, ali Lejm nudi bolje rešenje - dušek za vodu. Nije revolucionarno otkriće, na šta i Kebi pokušava da ukaže.Погледајте ову објаву у апликацији InstagramОбјава коју дели Khaby Lame (@khaby00)Uzalud se jedan kineski vloger trudi da cepanje papira prikaže kao posebnu veštinu.Погледајте ову објаву у апликацији InstagramОбјава коју дели Khaby Lame (@khaby00)Inače, Kebi Lejm je za samo godinu dana stekao preko 74 miliona pratilaca na društvenoj mreži TikTok, a skoro 25 miliona njih ga prate na Instagramu i to yahvaljuju'i ovim ironi;nim videima. Vlogovanjem je počeo da se bavi iz dosade, tokom pandemije, a ovim hobijem spojio je prvu ljubav glumu i društvene mreže.

Lifestyle

Ove mirise koristite leti i ovako ih nanosite

Leto je stiglo, a sa njim i mirisi. Ako želite lepo da mirišete, a ne biste koristili sintetičke parfeme, onda su eterična ulja pravo rešenje. Pitali smo kliničkog aromatologa koje mirise i gde da stavljamo. "Miris je moćan čarobnjak koji nas prevozi hiljadama kilometara i godina koje smo živeli. Miris se uspešno koristi za pojačavanje i stvaranje pozitivnih emocija. Takođe može očistiti emocionalnu negativnost i blokade koja su možda stvorila prošla iskustva i ostala u sećanju", kaže klinički aromatolog Lejla Ljubenković.Osim što je centar receptora za miris, limbički sistem je i skladište za sve naše prethodne emocionalne odgovore. Nalazi se duboko u medijalnom temporalnom režnju mozga i uključuje hipokampus, amigdalu, talamus, hipotalamus, epitalamus, i od kojih su mnogi od posebne važnosti za obradu memorije. Zato se, kad osetimo neki miris, prisetimo i nekog događaja koji za taj miris vezujemo. A koje nam mirise aromaterapeut preporučuje leti da koristimo?"Mislim da je to danas postalo individualno, zavisi od karaktera osobe koja bira miris. Moja preporuka je da su to lagani i lepršavi  mirisi (bergamot, mandarina, limun,grejp,pomorandža,litsea,ružino drvo,geranij,) i osvežavajući herbalni mirisi (nana,bosiljak,ruzmarin,eukaliptus limunski,limun trava,kamilica)."Da bi naši mirisi bili što duže postojani, treba birati topla mesta na telu za nanošenje. Na kožu nanositi u vidu raspršivača, koristiti neke fiksatore ili, kako u svetu parfema kažu, donje note. Neophodno je i redovno hidrirati kožu, a pre svega voditi računa o delovima tela na koje nanosimo mirise. Koje tačke su najbolje za nanošenje parfema?"U principu kada biramo mesta koja vibriraju mirisno onda su to sigurno pulsne tačke na našem telu. Pulsne tačke su područja na površini tela na kojima možete osetiti kako vam arterije ispumpavaju i pronalazite vaš otkucaj srca. Vaše pulsne tačke su tamo gde su vam arterije najbliže vašoj koži. Znamo da kada lokalno nanesemo na kožu neki lek, on se može apsorbovati u krvotok. Kada nanesemo esencijalna ulja na kožu, njihova lekovita svojstva se apsorbuju u naš krvotok."Iza nas je težak period pandemije, a aromatolog Lejla Ljubenković preporučuje prvo čišćenje od emotivnih infekcija, pa tek onda opuštanje. "Za to su idealne u ovim letnjim danima kupke sa morskom solju. Eterična ulja za oslobađanje od emotivnie infekcije su timijan, ruzmarin, bergamot i cimet list. Ova ulja pomažu u povećanju sposobnosti tela da se prilagodi stresu i održi zdravu funkciju nadbubrežne žlezde", dodaje Ljubenković.

Lifestyle

Koraci koji zahtevaju spremnost i odvažnost

Životni tokovi donose različite periode – nekada lakše, a nekada i znatno teže. Sve generacija osoba, kao i oba pola, susreću se sa različitim izazovima, na koje je potrebno odgovoriti odvažno i imati ambiciju uvek ka ostvarenju većih i značajnijih ciljeva.Veliki je broj koraka koji se sa nestrpljenjem očekuju, a istovremeno mogu izazvati osećaj treme. Postoji veći broj odluka koje se tiču ulepšavanja posebno dama i koje zahtevaju spremnost, kao što je mezoterapija lica. Pored toga, kod mališana je veliki korak kada se biraju rančevi za školu i priprema za polazak u prvi razred, ali i trenutak kada je na redu dečija stomatologija i odlazak kod zubara. To su samo neki od događaja koji će izazvati osećaj radosti, ali i treme i nelagodnosti, posebno kada su u pitanju deca. Mezoterapija lica – susret sa koktelom vitaminaUlepšavanje je nešto čemu žene teže, bez obzira na godine, izgled kože i navike. Danas je razvijen veliki broj tehnika i metoda koje omogućavaju efikasnu prevenciju starenju, kroz unošenje vitamina, hijalurona, aminokiselina, kolagena i mnogih drugih korisnih materija. Jedna od njih je mezoterapija lica, koja se tradicionalno vrši injektiranjem pripremljenog koktela, mada danas postoje i metode koje izuzimaju ubod igle, kada se koriste specijalni aparati. Mezoterapija lica podrazumeva podmlađvanje kože, uz preporučenu kombinaciju i količinu unosa pripremljenog sadržaja. Dajući blistavost, svežinu i čistoću licu, ova metoda je jedna od najpopularnijih kada je u pitanju nega kože. Kada se vrši injektiranjem, žene se pripremaju za ubod igle, ali uglavnom sa nestrpljenjem čekaju rezultate. Rančevi za školu – korak ka „odraslom“ dobuVažan korak ka budućnosti, koji zahteva spremnost ne samo deteta, već mnogo više samih roditelja, jeste polazak u prvi razred. Već i kada se biraju rančevi za školu, pribor i druge sitnice, može srce da „zatreperi“ od uzbuđenja. Ovo je jedan od najznačajnijih događaja za mališane i njihove roditelje, i zahteva mnogo pripreme, hrabrosti, odvažnosti i ambicija. Rančevi za školu simbolišu novi početak, a često ih biraju sama dečica. Naime, oni u „moru“ ponude boja, dizajnova, dezena, šara i raspoloživih simbola omiljenih junaka, biraju prema svojim, pojedinačnim željama. To je jedna od značajnih odluka u kojima se prepoznaje uloga „odraslog“ deteta, kada vođeno sopstvenim željama bira svoj neizostavni deo buduće svakodnevnice. Dečija stomatologija – odluka da se istrpi bol za najlepši osmehOdlazak kod zubara može izazvati dosta nelagodnosti i stresa, posebno kada se radi o deci i objašnjavanju da je važno da budu hrabri i istrpe bol. Dečija stomatologija veoma je značajna oblast, jer je negovanje higijene zuba od najranijeg detinjstva kvalitetna i pouzdana preventiva mnogim kasnijim mogućim pojavama i problemima. Kako deca ne vole da trpe bol, samim tim je nekada teško pružiti odgovarajuće objašnjenje zašto je potrebno da odu kod zubara. Dečija stomatologija neizostavan je deo zdravlja dece, i važno je da roditelji budu spremni na korak ubeđivanja, kako bi dete svojevoljno donelo odluku da istrpi da malo boli, radi dobijanja blistavog osmeha. Nekada nije loše obezbediti detetu poklon – igračku, odlazak u bioskop, u igraonicu, ili drugi vid nagrade za odlazak kod zubara. Mnogo je različitih krupnih koraka u životu koji zahtevaju spremnost i odvažnost, kako dece, tako i roditelja, i generalno osoba svih generacija. Nekada su razlozi sopstvene želje za ulepšavanjem kao što je to mezoterapija lica, a nekada prirode stvari redovnih životnih okolnosti – polazak u prvi razred kada se biraju rančevi za školu. Sa druge strane, bol u desnima i problemi sa zubima mališana, nameću potrebu da se obezbedi kvalitetna dečija stomatologija kod sjajnih zubara, što su sve stvari svakodnevne prirode i tokova. 

Lifestyle

Buba zaslužna za pomor stoke u Srbiji nije opasna po čoveka

Klintonka nije opasna, ali njen ujed prati bolan otok i neophodno je javiti se lekaru.Verovatno ste čuli za bubu "Klintonku", iz grupe insekata bliskih komarcima iz familije simulida (black fly, na engleskom), za koju se tvrdi da se pojavila na ovim prostorima nakon bombardovanja 1999. godine. U to vreme, građani su prijavljivali ujede i otok, tipičan za ujed Klintonke, pa su njihovu pojavu povezivali sa bombardovanjem. Iako je bio reč o ujedima buva, izraz se odomaćio za grupu insekata bliskim komarcima (simulida). Međutim, one su oduvek bile prisutne na ovim prostorima."Oduvek su prisutne na ovim prostorima. Najpoznatija vrsta je takozvana golubačka mušica (Simulium colombaschense) koja je izazivala u prošlosti pomor stoke na našim prostorima i prate je brojne legende i uzrok je nekih verovanja i mitova stanovništva u Istočnoj Srbiji. Poslednja takva epidemija je bila pedesetih godina prošlog veka. Izgradnjom Đerdapa, uništena su njena staništa i ova vrsta više ne predstavlja problem, kao što je to bio slučaj u prošlosti", objašnjava za Novu ekonomiju profesor Biološkog fakulteta u Beogradu dr Željko Tomanović.Crna mušica jaja polaže u slatkim vodama u kojima žive njihove larve, nakon čega dolazi do rojenja odraslih insekata. Samo se ženke hrane krvlju, a ubod, prema rečima prof. dr Željka Tomanovića, nije opasan. U našoj zemlji ne prenose na ljude nikakve bolesti. Preventiva u zaštiti postoji."Sve što koristimo u zaštiti protiv komaraca, deluje i na ovu vrstu. Ubod obično prođe bez posledica, ali se kod osetljivijih osoba može javiti burnija reakcija i otok. U tom slučaju se treba obratiti lekaru", objašnjava prof. dr Tomanović.Možda se pitate čemu služe ovakve jedinke, ali entomolog Željko Tomanović kaže da svaka organska vrsta ima svoju ulogu u prirodi, te da su važne za stabilnost ekosistema u kojima žive.

Lifestyle

U Hrvatskoj smišljena aplikacija za sparivanje vina i jela

Vivino - aplikacija koja pomaže pri otkrivanju ukusnih vinaAplikacije koje se specijaliziraju za skeniranje etikete na vinima kamerom na pametnim telefonija nisu ništa novo, a ovo je definitivno jedna od najpopularnijih. Osim, što prepoznavanja vina, pomaže i upariti vrste vina s određenima jelima, a nudi i čitav niz drugih informacija.Mnogi će tvrditi kako je vino sam dar bogova koje su nam dali kao naknadu za sve boli i tegobe, a premda će jednako tako mnogi povremeno uživati u čašici nekoga ukusnoga vina, ne treba posebno isticati kako je ipak riječ o alkoholnom piću i kako je kod toga vrlo važna umjerenost i ustručavanje od vožnje automobila ako se popije koja čaša previše.S time na umu, vrijedi i pametni telefon opremiti aplikacijom kao što je Vivino, a ona će od koristi biti već i pravim vinskim znalcima, kao i onima koji samo žele provjeriti koje vino odabrati za neku svečanu priliku ili za serviranje uz večeru.Naime, Vivino ne samo da omogućava prepoznavanje o kojem je vinu riječ tako da se slika naljepnica koja se nalazi na butelji, a onda se vrlo lako može doznati je li to vino na dobrom glasu ili ga je bolje izbjegavati, nego nudi i čitav niz drugih informacija kao i mogućnosti.Tako je moguće čitati recenzije vina drugih korisnika aplikacije, tu je i pomoćnik koji će sparivanje vina iz jela učiniti vrlo jednostavnim, a posebno je zanimljivo to što je vina moguće i kupovati (aplikacija će preporučiti trgovine ako nije moguće kupovanje izravno putem aplikacije). Osim toga, putem aplikacije se mogu otkrivati i domaća vina (u bazi ih ima nešto više od 150), ali većina vina kojima aplikacija vlada su ona inozemna pa to valja imati na umu.Vina je moguće i brzo uspoređivati, otkrivati ključne karakteristika vina i okusa te prema tome izabrati najbolje, a zgodna je i mogućnost stvaranja profila zahvaljujući kojem je lakše pronaći vino prema vlastitom ukusu. Bilo kako bilo, ovo je idealna aplikacija za sve ljubitelje vina i one koji će to tek postati.

Lifestyle

Najbolji startap u Sloveniji, tvorac pametne hranilice za ptice

Najbolji startap godine u Sloveniji je Bird Buddy, kompanija koja je osmislila istoimenu pametnu hranilicu za ptice. Među ostalim kompanijama koje su se plasirale u finale su Bevo, Maestro Amadeus, RingoX i SeaVision, saopštili su organizatori takmičenja, a preneo SEEbiz.Pobijediti u tako žestokoj konkurenciji sjajnih startupa sa probojnim idejama i rešenjima nije bilo nimalo lako, no očito je stručno povjerenstvo najviše uvjerio koncept kojim se želi gamificirati vrt."Naši domovi danas moraju da budu pametniji, a mi kažemo da on mora da bude i zabavan", kaže jedan od suosnivača Bird Buddy, Žiga Vrtačič.On je došao do ideje za rešenje problema kako da se identifikuju ptice, pomoću veštačke inteligencije.Finalisti su bili Bevo s inovativnim postupkom i mašinom za izradu zamene za meso, Maestro Amadeus sa softverskim rešenjem za digitalizaciju i upravljanje muzičkim notama,.RingoX je osmislio uređaj koji vlasnicima smeštaja omogućuje daljinsko upravljanje, dok je SeaVision sa svojim VisionAnchor uklanja problem nepravilno sidrenje u nautici.Svi timovi, njihove ideje i rješenja impresionirali su i Maju Mikek, suosnivačicu i financijsku direktoricu izuzetno uspješne tvrtke Celtra, koja je u srce poduzetnika stavila važnost zdravog razuma u donošenju poslovnih odluka."Sviđaju mi se vaše ideje jer ste ih razvili iz logike. Zato nemojte očajavati kad se suočite s više menadžerskih problema. Čak i tada, držite se vrlo usko seljačke logike", rekla je Mikek dodajući važnost ustrajnosti koja nije mjereno u poduzetništvu u godinu dana, već u desetljeću.Slovensku nagradu Start: Up of the Year dodjeljuje platforma Start: up Slovenia u suradnji s Ministarstvom ekonomskog razvoja i tehnologije (MGRT) i Slovenskim poduzetničkim fondom. Državni tajnik na MGRT-u Andrej Čuš nije zaboravio spomenuti da su uspjeli osigurati 492 miliona bespovratnih sredstava dostupnih tvrtkama u sklopu plana oporavka i elastičnosti.

Lifestyle

Ona pravi najbolje vanilice u Srbiji

U prostorijama Turističke organizacije održano je završno degustiranje i žiriranje za izbor najboljeg recepta za vanilice. Po glasovima žirija, recept za najukusnije vanilice predstavila je Milica Živanović iz Bele Crkve.Postoje ukusi koje pamtimo i  želimo da ih  se uvek sećamo. Postoje vanilice, koje su uvek više od ukusa. Baš zato Turistička organizacija Srbije bila je deo završnice izbora za najbolji recept za vanilice koji je organizovao poznati kulinarski portal “Recepti i kuvar onlajn”.Direktorka Turističke organizacije Srbije Marija Labović naglasila je važnost očuvanja tradicionalnih recepata. “Ukusi, gastronomija su ono što upotpunjuje ponudu jedne turističke destinacije”. Kako je rekla direktorka Labović, ukus  lokalnih specijaliteta jedan je od tri utiska koji turisti ponesu sa sobom posle  putovanja. Predsednica žirija Dr Biljana Đorđević, muzejski savetnik u  Narodnom muzeju, podsetila je da vanilice nisu originalno srpski recept. Ipak, od momenta kad su stigle na naše prostore, one su se odomaćile. Domaćice su ih usavršavale tako da su s pravom zaslužile epitet najpopularnijeg slavskog ili prazničnog  kolača koji se danas priprema gotovo u svakom domaćinstvu.Da su vanilice najpopularniji praznični kolač na svetu potvrdio je još pre šest godina priznati gastronomski portal "Food5".

Lifestyle

Sa Uniqa osiguranjem – i putuješ i osvajaš nagrade!

Kroz brojne pogodnosti za korisnike putnog osiguranja, UNIQA je i ovog leta svojim klijentima omogućila da ponovo iskuse radost bezbrižnog putovanja širom sveta. Kupovinom individualnog ili porodičnog putnog osiguranja sa COVID pokrićem ili bez njega do 30. septembra, UNIQA svim klijentima osigurava dom dok su van Srbije - za samo 1 dinar. I to nije sve. Korisnicima putnog osiguranja, UNIQA je osigurala i vredne nagrade za bezbrižno putovanje! Uz obilje novčanih nagrada, glavna nagrada iznosi 100.000 dinara. Da bi učestvovali u nagradnom takmičenju, klijenti treba da od 15. juna do 31. avgusta kupe putno osiguranje u ukupnom iznosu od najmanje 5.000 dinara. Iako svi priželjkujemo bezbrižan odmor i radujemo se svakom putovanju u inostranstvo, nezgode se dešavaju onda kad se najmanje nadamo. Zato je jedino što je potrebno za odmor bez briga - polisa UNIQA putnog osiguranja! Putno osiguranje sa COVID-19 pokrićem, uz sva standardna zdravstvena pokrića za iznenadne bolesti ili nezgode u inostranstvu do iznosa od 30.000 evra, pruža i dodatnu zaštitu i lečenje od korona virusa do 5.000 evra. Za aktiviranje polise usled nezgode ili iznenadne bolesti u inostranstvu, na raspolaganju je UNIQA Centar za pomoć (na fiksni broj telefona +381 11 36 36 955 ili Viber broj +381 63 36 75 99). Operateri, dostupni 24/7, po prijemu poziva upućuju klijente u najbližu zdravstvenu ustanovu, a troškove zdravstvenoj ustanovi direktno plaća UNIQA. Ove sezone, sve pogodnosti vezane za sigurno putovanje, građani mogu iskoristiti kupovinom putnog osiguranja u poslovnicama UNIQA osiguranja, putem veb šopa, u ekspoziturama Raiffeisen i Addiko banke, kod zastupnika UNIQA osiguranja i u partnerskim turističkim agencijama.Zagarantovana zaštita, ažurnost u isplati šteta i jednostavnost korišćenja, čine UNIQA putno osiguranje sigurnim izborom za sve destinacije širom planete. Korisnicima ostaje samo da se otisnu na željeno putovanje i zasluže nagradu za svoj bezbrižan odmor. Sve dodatne informacije u vezi putnog osiguranja mogu se dobiti putem besplatnog info broja 0800 201 301 i na www.uniqa.rs.

Lifestyle

Doneseš praznu limenku, dobiješ kartu za koncert

U okviru "Art link" festivala koji počinje 15. juna, građani imaju prilike da za jednu limenku koju donesu na Kalemegdan, dobiju ulaznicu za koncert u Kolarčevoj zadužbini. Ideja ovogodišnjeg festivala je da se naglasi važnost recikliranja, ali i da se promoviše umetnost.ArtLink festival će se ove godine održati u svom novom izdanju, kao deo evropske inicijative Gradovi festivali, na različitim lokacijama u periodu od 15. juna do 11. septembra. Pod sloganom “Umetnici za prirodu”, programi će se odvijati na Beogradskoj tvrđavi i Kalemegdanu, u velikoj dvorani Kolarčeve zadužbine, Kući porodice Veljković i na tvrđavama u Golupcu, Pirotu i Novom Sadu.Kampanja “Umetnici za prirodu” počinje 15. juna u 17 časova na Kalemegdanu (kod Muzičkog paviljona), gde će se održati eko radionice za najmlađe Beograđane, na temu reciklaže.Tom prilikom, svi koji donesu praznu limenku za reciklažu, dobiće gratis ulaznicu za koncert u dvorani Kolarčeve zadužbine. Tokom celog leta ArtLink festival se pobrinuo da bude postavljen specijalni kontejner za reciklažu.Festival će svečano otvoriti Simfonijski orkestar RTS-a sa maestrom Bojanom Suđićem i violinistkinjom Unom Stanić, kao solistom, koncertom u velikoj dvorani Kolarčeve zadužbine.Detaljnije o programu ovogodišnjeg Art link festivala pogledajte ovde.

Lifestyle

Snapchat počeo da svlači i oblači

Borba za korisnike ne prestaje, a Snapcaht pored velikog Instagrama, za konkurenciju ima i Tik Tok. Zato je odlučio da uvede sasvim novu opciju za svoje korisnike.U trci da privuče što više korisnika i izbaci dnevno što više kratkih zabavnih klipova, Snapchat ima novi update: kupovina ispred kamere.Sve što treba da uradite jeste da uključite kameru i krenete sa isprobavanjem  garderobe. Ovom opcijom uspeli su da spoje do sada nespojivo - isprobavanje pre online kupovine. Takođe, korisnici mogu i da skeniraju neki tuđi komad garderobe, a zatim pronađu i kupe, ali i vide kako im stoji. Podsećanja radi, Snapchat-u je poretio nestanak u trenutku kada je popularnost TikTok-a počela enromno da raste, pa su krajem prošle godine delili milion dolara dnevno kreatorima sadržaja. Da je kampanja bila uspešna, govori i podatak da su dnevno beležili skoro 200 hiljada objavljenih videa, a broj korisnika ove aplikacije danas preti da premaši cifru od čak 300 miliona. 

Lifestyle

Zasadite ovo cveće i pomozite opstanku pčela

Pčele se hrane nektarom i polenom iz cvetova, ali ne svih. Sigurno ste primetili, ako ste nekada posmatrali pčelin proces prikupljanja hrane, da na neki cvet staju, na neki ne. Recimo, belu radu, kojih ima gotovo na svakoj travnatoj površini, pčele izbegavaju. S druge strane, lavanda im je omiljena hrana. Monokultura definitivno pčelama ne odgovara jer se na velikim, ogromnim površinama sadi jedna kultura, pa su pčele primorane da prelaze velike distance u potrazi za hranom. Kako to nije moguće, jer pčela neće leteti 6 kilometara do cveta, njihov opstanak se dovodi u pitanje.U poslednjih nekoliko godina slušamo kako su pčele ugrožene. Međutim, to nije slučaj sa medonosnim pčelama (Apis mellifera) o kojima brine čovek, već drugim vrstama koje ne daju med, ali su veoma neophodne za oprašivanje. Njima zbilja preti nestanak jer ih potiskuju medonosne pčele o kojima brine čovek. Glavni grad nastanjuje preko 200 vrsta pčela, a Srbiju oko 850. Samo je jedna vrsta medonosna. Biolozi i ekolozi upozoravaju da se pažnja mora posvetiti i pčelama koje ne daju med jer je njihova funkcija u prirodi veoma značajna. Zato svima savetuju, bez obzira da li žive u gradu ili na selu, da sade cveće čijim polenom se one hrane. Zasadite ih na terasi, a ako imate neki stari panj, šuplji komad drveta, omogućite im i sklonište. Ne brinite, nemedonosne pčele vas neće ujesti, ujedaju medonosne i to samo ako se približite košnici. Recimo, "judino drvo" i "vrba Iva" prepuni su i polena i nektara. Tu su i klen, javor, trešnja, višnja, jabuka, šljiva, bagrem, jorgovan. Ako, pak, živite u stanu, dovoljno je da u saksiji posadite lavandu, beli slez, nanu, ruzmarin ili žalfiju. Neven, suncokret, valerijana takođe se nalaze na pčelinjem meniju. Uzgajanjem ovih biljaka, kako se navodi u priručniku "Beeconnected" objavljenom na sajtu econaut.org, pomažete očuvanju pčelinjeg biodiverziteta i to je, prema mišljenju stručnjaka, sasvim dovoljan doprinos opstanku ovih korisnih insekata. 

Lifestyle

Jovan Jelisavčić: Bašta fest je podvig koji traje i brend Bajine Bašte

Kada su organizatori nedavno najavili osmi "Bašta fest", stekao se utisak da se sve polako vraća u normalu. Šta o ovogodišnjoj "Bašti", koja se održava od 1. do 4. jula, ima da kaže osnivač tog festivala, glumac i producent Jovan Jelisavčić i šta može da nas očekuje ove godine u Bajinoj Bašti, neka su od pitanja koja smo mu prvo postavili.1. Šta se i da li se išta promenilo za ove dve godine, od pretposlednje "regularne" Bašte?"Bašta Fest je festival koji je od samog početka zamišljen da se ceo održava na otvorenom, pa u tom smislu nismo morali da mislimo o nekakvim promenama, već samo da u odnosu na okolnosti budemo odgovorni prema zdravlju ljudi, ali i samom festivalu. Prošle godine smo dozvolili sebi prilagođavanje radi kontinuiteta održavanja festivala, što je ujedno bila i divna prilika da pogledamo debitantske filmove ljudi koji su imali svoje kratke filmove na Bašti, dok se ove godine totalno vraćamo u naš standardni koncept. Mnogi festivali se nisu održali, neki su prešli na online prikazivanje, mi smo iz trećeg pokušaja uspeli da se održimo pred publikom. Naravno, svaka od ovih odluka je legitimna u situaciji koja je iščašila čitavo čovečanstvo. Tu smo, spremni za staro normalno, offline - i idemo dalje."2. Kako će izgledati ovogodišnja Bašta u tom kontekstu, hoće li ličiti na Baštu pre pandemije i da li pandemija utiče na festivale na otvorenom uopšte?"Izgledaće još lepše nego pre pandemije. Apsolutno se vraćamo ideji festivala koja stoji na decentralizaciji kulture, kvalitetnom filmskom programu, prirodi kakve nema nadaleko. Ja sam jedan od onih koji ne prihvata trenutno stanje kao „novo normalno“. Razumem ga kao ozbiljnu situaciju koja nas je dobro poremetila, ali strpljivo čekamo da se sve ovo smiri i da ponovo životu priuštimo one ljudske prirodne reakcije, da se zagrlimo, poljubimo, smejemo, ali tako što će nam se svima videti lica, a ne različito dizajnirane maske. Što se tiče festivala na otvorenom, sigurno da imaju tu prednost, ali svakako da svi pokušavaju da se održe i da u odnosu na trenutne mere urade sve kako bi zaštitili ljude. Mi smo filmski festival, ljudi sede mirno i gledaju film, a i prostor gde se održavaju projekcije je dovoljno veliki da svako moze uzeti svoju stolicu i sesti tamo gde se oseća najbezbednije. Verujem da je tako i sa drugim filmskim festivalima na otvorenom koji su gotovo svi redom najavili svoje održavanje."3. S obzirom da ste glumac i producent, da li je pandemija, po Vašem mišljenju, promenila nešto u filmskoj industriji?"Pre bih rekao da je dosta toga poremetila, namučila mnoge ekipe, projekti su počinjali, pa se zaustavljali što nikad nije dobro, ali rekao bih da su se ljudi iz sveta filma dosta hrabro borili sa tim. Različita su iskustva, neko nije prestajao da radi, a opet ima slučajeva gde su ljudi zbog virusa gubili uloge/poslove, što definitivno nije prijatno i ljude izbaci iz nekog koloseka za koji su bili spremni. Ipak, ako pogledamo da smo na Festu imali nekoliko domaćih premijera i da nas na jesen čeka još filmova koji su zakazali svoje prvo pojavljivanje pred publikom moglo bi se reći da je film opet pobednik. Najvažnije je da FCS (Filmski centar Srbije) nije prestajao sa konkursima, jer to bi zapravo bio ozbiljan potres za domaću kinematografiju."4. Film "Lihvar" Nemanje Ćeranića zatvoriće ovogodišnji festival. Saopštili ste da je prema mišljenju Bašta Fest tima ovaj film obeležio proteklu godinu. Na koji način?"Po pravilu festival zatvara neko domaće debitantsko ostvarenje, a ovaj put ce to biti film „Lihvar“. Ovaj film je nastao u Inđiji, a snimljen je tokom korone za samo 15 dana. Ta ideja odlaska u manje sredine ili tačnije vraćanja u svoj grad radi snimanja filma je nešto što će se u budućnosti mnogo više dešavati, na prvom mestu mnogo je jeftinije i po mnogim segmentima lakše. Takođe, ideja da jedna Inđija može biti buduća meta filmskih skauta jeste ideja i Bašta Festa. Naš festival jeste nastao iz potrebe da se u Bajinoj Bašti napravi festival velikih dometa, ma koliko dug put do toga bio. Odmah uz to Bašta je i veliki filmski studio na otvorenom. Broj filmova koji je tu sniman je uveliko u dvocifrenom broju."„Lihvara“ su izneli neki mladi ljudi puni entuzijazma i sa malo para, ali ipak uspeli da završe posao do kraja i uzmu Politikinu nagradu „Milutin Čolić“ za najbolji srpski film na ovogodišnjem Festu. Siguran sam da ce Bašta biti dobar domaćin Inđiji, objašnjava Jovan Jelisavčić.5. Koja tri filma sa ovogodišnje Bašte biste preporučili prijateljima da obavezno pogledaju?Dozvoli mi da odgovor bude malo drugačiji. Daću malu prednost domaćim filmovima (tu naravno ubrajam i region) jer znam da svi sa mnogo manje novca i opreme na kraju naprave sjajne filmove sa kojima se ponosimo.Tako da pozivam publiku da se upoznaju sa nadolazećim snagama regionalne kinematografije. Jer zapravo je fenomenalno pratiti ih kako se razvijaju i osvajaju svetske festivale. Ove godine tu su filmovi Nikole Stojanovića, Gvozdena Ilića, Luke Mihailovića, Nikole Polića, Momira Miloševića i Stefana Đorđevića. Imamo po jedan film iz Bosne, Crne Gore i Slovenije, kao i četiri iz Hrvatske.6. Ove godine selekcija nije bila jednostavna jer ste morali da izbor sa 1200 svedete na 30 filmova. Da li je taj zadatak koji vaš kreativni tim ima svake godine sve teži kako Bašta postaje poznatija?Nas su zapravo sačekali filmovi pristigli i ove i prošle godine. Taj veliki posao uvek fantastično urade naši selektori, ali ove godine uz moju veliku podršku naša umetnička direktora Maja Šuša je ovaj posao po prvi put uradila sama i mi svi iz festivala smo jako ponosni na nju. Maja je neko ko je zasigurno pogledao mnogo kratkih filmova u svojoj dosadašnjoj karijeri i nakon 8. godina festivala čiji je i jedan od osnivača je vrlo kompetentna da napravi selekciju koja ce sigurno biti uzbudljiva i izazovna za publiku u Bajinoj Bašti.Festival raste sa godinama, ali smo i mi iskusniji za toliko. Mnoge stvari smo u međuvremenu bolje razumeli, neke viškove odbacili, opet neke unapredili.Trudimo se da svake godine nešto dodamo u segmentima filmskog, edukativnog programa. Tim oduzimanjem i dodavanjem pravimo balans koji nam je potreban kako bi festival držali u našim rukama i mi njime upravljali, a ne on nama. Opet nije sve ni do nas, postoje i stvari koje su do opštine, recimo infrastruktura i logistika su mesta u kojima može da dođe do ozbiljnih pomaka i čemu se iskreno nadamo. Ovo je vec 8. godina kako postojimo i mi računamo da će opština još ozbiljnije razmatrati ovaj festival kao jednu od važnijih manifestacija u budućnosti.7. Zašto je važno da na festivalu učestvuju i srednjoškolci i da li je zbog Bašta Festa film u tom kontekstu sve popularniji u Bajinoj Bašti među mladima? Koliko je doprinos ovog festivala na lokalu?"Meni će zauvek biti dovoljno to što kad smo počinjali festival, ja sam bio jedini iz tog grada koji je dolazio sa neke od Akademija, dok je danas situacija znatno drugačija. U međuvremenu dosta mladih ljudi je započelo školovanje na pozicijama gluma, produkcija, dramaturgija, kamera i veliki deo njih nastavlja da se interesuje za umetničke akademije. Stvaraju se novi kapaciteti, u vidu nekih mladih ljudi na koje će Bašta moci da se oslanja u budućnosti. Ne tvrdim da je Bašta Fest bio presudan za svakoga od njih, ali sam siguran da je dosta pomogao u odluci. Srednjoškolci jesu neki budući polaznici Akademija i jako nam je bitno da ih uključujemo u radionice, u Žiri mladih, u volontere, jer im to iskustvo zapravo može probuditi interesovanje ka umetničkim fakultetima.Morate uvek uzeti u obzir da se u malim gradovima u unutrašnosti Srbije ne dešava ništa revolucionarno u polju kulture. Sve se svodi na delovanja kulturnih ustanova, koje po pravilu imaju jako male budžete i samim tim se mladima ne daje nikakva šansa ka nečemu saznajnom dok zapravo ne odu do Beograda ili nekog drugog većeg grada koji ipak nude izobilje sadržaja. U tom smislu Bašta Fest jeste podvig koji traje i koji neminovno postaje jedan od prepoznatljivih brendova Bajine Bašte."

Lifestyle

Trener koji teretane šalje u istoriju

Zagušljiva teretana, gužva i čekanje u redu za sprave za vežbače je istorija jer Antonije Picajkić, trener iz Beograda, ljubiteljima zdravog života nudi vežbanje - na otvorenom.Za Novu ekonomiju kaže da je pandemija samo ubrzala njegovu odluku da ljudima ponudi adekvatnu zamenu za teretanu."Ljudi ne znaju da vežbanje u teretani mogu potpuno da zamene vežbanjem u prirodi. Benefita je mnogo: od svežeg vazduha, boravka u prirodi do motivisanja drugih ljudi da krenu da vežbaju", objašnjava Antonije.Vežbanje je zamišljeno kao druženje uz sport, pa se neretko trening u prirodi završava piknikom. Ceo razgovor pogledajte:"Trenutno vežbamo na tri lokacije u gradu, na Savskom keju, kod ušća i u Hajd parku na Senjaku. Mada je ta treća lokacija uvek promenljiva, može da bude i Ada, Avala… Najvažnije je da ovi treninzi “izvlače” ljude napolje, da nakon posla ne idu direktno kući opet da sede, već odlaze u prirodu."Leto je na pragu, pa nas je zanimalo i da li je i vežbanje i zdrava ishrana prava kombinacija za dobar izgled na plaži ili bar jedno od ova dva?"Zdrava ishrana je važna i ona daje potporu vežbanju, ali ništa bez fizičke aktivnosti. Na pojedincu je da odluči hoće li sat vremena dnevno hodati, vežbati, trčati ili sve to zajedno", kaže trener Antonije. Vežbanje na otvorenom uveliko je sadašnjost, a hoće li i nakon pandemije opstati u konkurenciji sa teretanama?"Definitivno je korona uticala da ljudi izađu i krenu da vežbaju napolju i mislim da se ljudi neće vratiti starom načinu života. Ovaj vid treniranja tek će se širiti ne samo u Beogradu već i u ostatku Srbije", objašnjava Picajkić.U programu koji je trener Antonije napravio, postoji i šest mesečnih izazova, da bi sve bilo još zanimljivije. "Recimo, piknik varijanta gde prvo odradimo trening u prirodi, pa se potom družimo. Učestvujemo i na ljubljanskom polumaratonu, a uveliko se i pripremamo za “X-waters” koji će prvi put ove godine biti održan na Adi Ciganliji. Da se prijavi može svako, a samo oni u formi moći će da preplivaju Adu. Tu su i trke sa preprekama koje su nama primarne", kaže Antonije.

Lifestyle

Spavaš li mirno, Instagrame? Stiže nova aplikacija za fotke

Ne brinemo mi za Instagram, ali nova aplikacija "Poparazzo" preti da postane nova dominantna platforma za kačenje fotografija. Naime, nedavno kreirana aplikacija od ponedeljka je prva na američkom App Store-u, a sva je prilika da će se njena popularnost proširiti i na Evropu.O čemu se radi? Aplikacija naizgled podseća na već poznati Instagram, ali ovde je poenta da neko drugi kači vaše (zajedničke) fotke. Dakle, na primarnoj strani vašeg profila pojaviće se samo fotografije na kojima ste tagovani. A tamo gde obično "bleje" vaše tagovane fotke, na ovoj novoj aplikaciji se nalaze fotke koje ste vi okačili.Čitava poenta je da se okrenemo ka prijateljima, ali i da se malo "oladi" sa selfijima jer su oni na ovoj mreži potpuno sekundarni. Iako na prvi pogled "Poparazzi" izgleda kao postojeće aplikacije, ideja tvoraca bila je da motiviše ljude da fotkaju i nešto drugo osim same sebe. Ako ste ljubitelj prženja fotki filterima, ovde toga nema, a nema ni uticaja u vidu broja pratilaca, nema komentara. Postoje samo već poznate reakcije i to je to.Koliko će ova aplikacija, čiji su kreatori braća Ostin i Aleks Ma, osnivači startapa "TTYL", biti popularna u Evropi, videćemo ovog leta.