Već nekoliko godina je primetno da je online kupovina u Srbiji stalno u porastu. Iako naši građani još uvek pretežno kupuju u domaćim prodavnicama, sigurno ste primetili da je trenutno Temu apsolutni hit, a ima još nekoliko velikih brendova koje Srbi obožavaju kada je u pitanju kupovina klikom.
Spremili smo za vas detaljan izveštaj o onlajn šoping sceni kod nas, kao i nekoliko neophodnih saveta kako biste se zaštitili od sveprisutnih prevara.
Odlične cene i raznovrsna ponuda – online kupovina u Srbiji je u stalnom porastu
U 2023. godini, u Srbiji je zabeleženo 59,2 miliona onlajn plaćanja, što je porast od 37 odsto u poređenju sa 2022. godinom, kažu podaci Narodne banke Srbije (NBS). Na stranicama domaćih trgovaca zabeleženo je 37,8 miliona kupovina, a njihova vrednost je dostigla vrtoglavih 109,2 milijarde dinara. Broj transakcija u evrima i američkim dolarima je takođe porastao u 2023.
Ne čudi što se ovaj trend nastavio u 2024. godini, pa su građani Srbije u drugom tromesečju 2024. na internetu potrošili više od 540 miliona evra (na transakcije u dinarima, evrima, i dolarima ukupno). Ovaj podatak čak ne obuhvata kupovine plaćene pouzećem robe jer NBS ne raspolaže tim podacima, pa je stvarna cifra još veća.
Koje prednosti nam donosi ovaj vid šopinga?
Jasno je da je osnovna prednost onlajn kupovine to što ne morate napustiti udobnost svog doma kako biste došli do željenog artikla. Ipak, veliki broj ljudi bi se složio da ušteda vremena nije jedino što ih vuče ka ovoj vrsti šopinga. Odlični popusti i česte akcije na stranim sajtovima nam omogućavaju da znatno uštedimo, a izbor je uglavnom mnogo bolji nego u fizičkim prodavnicama, čak i kada govorimo o najboljim tržnim centrima. Ako nešto ne možete da nađete uživo, uvek je tu online kupovina – Srbija to već odlično zna.
Građani Srbije onlajn najviše kupuju odeću, obuću, i modne dodatke
Iako je skoro sve dostupno na internetu, najveća potražnja je za odećom i modnim dodacima. Na drugom mestu je obuća, a na trećem elektronika, pokazuju rezultati istraživačke kompanije Ti Dži Em Risrč (TGM Research). Oni kažu da na potrošačke navike Srba najviše utiču faktori poput brze isporuke, besplatne poštarine, i više dostupnih opcija za plaćanje.
Kada su u pitanju strani brendovi i sajtovi na kojima građani Srbije kupuju, najpopularniji su Zara, H&M, Ikea, ASOS, eBay, AliExpress, Alibaba, i Amazon. Od domaćih, vodeći su KupujemProdajem, Tehnomanija, Planeta Sport, Gigatron, Đak Sport, i Sport Vision.
Temu je ovih dana hit
Ako ste mislili da smo bili opsednuti AliEkspresom, to nije bilo ništa u poređenju sa Temuom. Za svega nekoliko meseci, ova kineska aplikacija je postala do sad neviđeni fenomen – verujemo da Temu objašnjava izuzetno visoku cifru koju su građani Srbije potrošili u drugom tromesečju ove godine.
U čemu je čar? Ne samo da su u pitanju veoma niske cene za razne kategorije proizvoda, već su ionako jeftini proizvodi često na akcijama. Princip aplikacije da je kod kupaca stvori osećaj hitnosti – po principu ugrabite ovaj proizvod pre nego što se vrati njegova regularna cena. Zvuči kao i svaki drugi sajt za onlajn šoping, ali Temu je uspeo da zgrabi pažnju kupaca zahvaljujući ekstremno dobrim sniženjima.
Često ćete čuti od drugih da su nalazili proizvode za po 100 ili 200 dinara. Ipak, dodavanje proizvoda u korpu ume da postane opsesija, pa vam se lako može desiti da na kraju skrolovanja kroz aplikaciju vaš račun bude i više hiljada dinara iako je svaki pojedinačni proizvod bio prejeftin.
Uskoro nam stiže i Shein
Pošta Srbije je sredinom avgusta sklopila sporazum sa mađarskom poštom koji će omogućiti korišćenje Šejn (Shein) aplikacije na teritoriji Srbije. Ovo će omogućiti brzu i efikasnu isporuku paketa, te će nakon završetka postupka carinskog nadzora oni biti isporučivani na adrese u roku od 72 sata. Pošta Srbije je takođe najavila da će do kraja godine povećati broj paketomata sa sadašnjih 500 na čak 1.000 – verujemo da će oni biti i više nego potrebni kada počne poručivanje sa Šejna.
Ova kineska aplikacija je postala svetski poznata uglavnom zahvaljujući korisnicima koji pripadaju Generaciji Z. Kupovina na Šejnu uglavnom podrazumeva kupovinu odeće i to veoma jeftine, a uskoro ćemo moći da vidimo da li će popularnost aplikacije moći da premaši sadašnju pomamu za Temuom.
Sigurna kupovina online – na šta obratiti pažnju kako bismo se zaštitili?
Uvek je važno obraćati pažnju na bezbednost podataka, posebno ako ste početnik u onlajn kupovini. Kada otvorite neku stranicu, pogledajte da li adresa počinje sa „https://“ i da li se vidi ikonica katanca u adresnom polju. To vam govori da je veza enkriptovana i da slobodno možete uneti podatke svoje kartice u ovakav sajt.
Ipak, čak i kad je sajt pouzdan, to ne garantuje dobru uslugu i zadovoljne kupce, te vam savetujemo da uvek istražite stranicu pre kupovine na njoj. Pogledajte recenzije korisnika kako biste videli da li su česti problemi sa dostavom ili povratom paketa. Takođe vam savetujemo da pre same kupovine bacite pogled na povratnu politiku datog prodavca – možda nećete ništa vraćati, ali uvek je bolje znati da li imate tu opciju ili ne.
Kada vršite plaćanja onlajn, gledajte da to uvek bude putem pouzdanih metoda plaćanja – kreditne kartice i PayPal su okej, ali sve što podrazumeva neke nepoznate platne sisteme bi trebalo da bude crvena zastavica i znak za obustavu kupovine. Uvek sačuvajte račun i potvrdu o obavljenoj transakciji koji će vam stići na mejl. U slučaju problema sa dostavom ili samim proizvodom, moći ćete da se pozovete na ove dokumente.
Uračunajte i dodatne troškove pored osnovne cene proizvoda
Osnovna cena je ono što vidite ispod slike proizvoda, ali to često nije stvarna cifta koju ćete platiti. Uvek morate uračunati troškove dostave – ne mora da znači da će ih uvek biti (dostava je obično besplatna ako vaš račun premaši određeni iznos), ali je bitno pogledati da li plaćate dostavu pre nego što obavite transakciju.
Kada poručujete iz inostranstva, troškovi dostave mogu biti od nekoliko evra pa čak i do preko stotinu evra, zavisno odakle vaš proizvod stiže. Tu je i carina – za sve pošiljke u vrednosti većoj od 50 evra plaća se carina koja iznosi 10 odsto ukupne vrednosti pošiljke, a porez na dodatu vrednost u iznosu od 20 odsto se plaća za sve pošiljke iz inostranstva.
Koliko god kupovina preko interneta bila odlična razbibriga za sve nas, važno je informisati se o svim njenim aspektima kako bismo mogli da uživamo u sigurnoj i efikasnoj kupovini u samo nekoliko klikova.
Amazon lansirao konkurenciju za Temu i Shein s „neverovatno niskim“ cenama