NE MOŽETE SE IGRATI CENAMA
„Najbolja cena“ je akcija napravljena tako da odgovara svima. Vladi Srbije donosi političke poene, velike trgovce ne pogađa previše, a siromašnim građanima daje mogućnost da tokom dva meseca, koliko će traja...
Autorka teksta je Lana Engel, MSc psiholog, ACT terapeut, www.diaid.nl
Među kolegama postoji solidno slaganje oko dijagnoze našeg društvenog problema i oko uzročnika „epidemije“ nasilja. Naime, većina se slaže da je glavni izvor „klica“ u samom vrhu države, a da su glavni kanali širenja „zaraze“ mediji. To je dijagnoza i ona je, čini se, utemeljena. Ali dijagnoza je samo prvi korak. Sada je glavno pitanje koja je terapija poželjna i moguća?
Od kada su se u maju u Srbiji desila masovna ubistva, javnost se napokon, opravdano, fokusirala na problem ogromnog nasilja u raznovrsnim oblicima i na praktično svim nivoima društvenog funkcionisanja. A gde je nasilje, tu je logično i strah. I to strah koji je realan. Strah da mi sami ili naši najbliži i najdraži, kao na primer naša deca, ne postanemo žrtve nasilja.
Ipak, simptomatično, manje se govori i verovatno nas manje brine činjenica da su neki ljudi uzeli na sebe ulogu nasilnika. A to nas ne navodi da se pozabavimo fenomenom postajanja nasilnikom.
Po sebi je razumljivo da ako postoje žrtve, onda postoje i neki nasilnici. Čini se ipak da je i sama pomisao da svaka osoba (pa, dakle i svako od nas lično) u principu može postati nasilnik, ako se aktivno ne suprotstavi tom „nagonu zveri“ u sebi, tabu tema u našem društvu i „slepa mrlja“ u našem javnom diskursu.
Kao i po skoro svim ostalim pitanjima, mi smo se podelili u tabore: na nas „normalne“ i njih nasilnike, umesto da se pozabavimo razumevanjem (NB, razumevanje nije opravdavanje ili odobravanje) dinamike porasta nasilja u društvu. Jer najpre moramo da razumemo, da bismo nakon toga mogli da delujemo u smislu suzbijanja nasilja.
Do sada su se brojne kolege bavile analizom stanja u društvu i uzrocima porasta nasilja. Može se reći da je sada postavljena dosta dobra „dijagnoza poremećaja“ tj. problema. Javnost sada sve češće nama psiholozima i kolegama iz drugih relevantnih struka postavlja sledeće logično i krucijalno pitanje, a to je: „doktore, ima li leka za nas?“ ili „doktore, koji je lek za našu boljku?“.
Inspirisani iskustvima psihoterapije, ponudićemo neke moguće pravce razmišljanja o rešenjima problema rastućeg društvenog nasilja.
Najčešći laički pristup psihološkim problemima je davanje saveta i ubeđivanje. Tako ćemo, na primer, depresivnu osobu koja pati od negativnih misli o sebi i svojoj budućnosti, po automatizmu pokušati da ubedimo da nije bezvredna i da „svetla budućnost“ za nju postoji.
Međutim, kada bi ubeđivanje bilo uspešan terapijski postupak, mi psihoterapeuti ne bismo imali „`leba da jedemo“, jer bi psihološki problemi mogli očas posla da se razreše prostim iznošenjem argumenata protiv nečijih (nelogičnih) uverenja. Nažalost, rešenja nisu tako jednostavna i pravolinijska kada se radi o psihopatologiji (i, usudićemo se reći, sociopatologiji).
Savremeni bugarski sociolog Ivan Krastev analizira korene polarizacije i sukoba u našim savremenim društvima. Za razliku od hladnoratovskog perioda, u današnjem svetu problemi se vrte oko teme i problema identiteta, konkretno oko napora da druge ubedimo da nas vide onako kako mi vidimo sebe. Identitet je naša sopstvena definicija ko smo i šta smo, odnosno sa kime ili čime se identifikujemo ili poistovećujemo. Pošto se slika o sebi formira u detinjstvu, a o naciji ili zajednici u nekoj prethodnoj istorijskoj fazi, svako pitanje identiteta i problemi u vezi sa identitetom vuku korene u prošlosti. Otud preokupiranost prošlošću u današnjim posthladnoratovskim gubitnicima tranzicije.
Za razliku od ere hladnog rata, kada su dominirale ideologije (komunizma, antikolonijalizma, liberalnog kapitalizma itd.), a koje su kao sve ideologije logično okrenute budućnosti, to jest, nekom cilju ili idealu ka kojem težimo, posthladnoratovska društva karakteriše „kopanje“ po nekoj idealizovanoj prošlosti u nadi da ćemo tamo otkriti sliku o sebi (identitet) koji nam se sviđa i da će to drugi prihvatiti i ispoštovati. Jer, nakon što su naše ideologije propale (komunizam) i naše države i naši nacionalni identiteti nestali (npr. sovjetski ili jugoslovenski), mi sada opet moramo da se redefinišemo, da shvatimo ko smo i da se odbranimo od „spoljnih neprijatelja“ koji bi da nam nametnu svoj identitet (npr. „potrošački“, „zapadnjački“ i sl.).
U hladnoratovskom periodu postojali su jasni narativi o tome ko smo, odnosno sa kojom ideologijom i grupom se identifikujemo. U današnjem posthladnoratovskom periodu mi više ne znamo ko smo, zbunjeni smo, patimo od krize identiteta (psihološki rečeno) i zato nam je bitno da dokažemo svoj identitet i da nas drugi kao takve priznaju. To je osnova za sukobe, počevši od raspada SSSR-a i bivše Jugoslavije, to jest, od završetka hladnoratovske ere. Za hladni rat su bili tipični sukobi među državama, a za današnji svet sukobi su se atomizovali i postali unutrašnji, pa imamo polarizacije među društvenim grupama različitih identiteta i sukobe oko toga da im se prizna postojanje i primat.
U psihologiji problemi identiteta i ličnosti se obično leče tzv. schema terapijom. Možda bi zato neke od metoda koje se koriste u schema terapiji bile korisne i u „lečenju“ našeg „obolelog“ društva. Možda bi pomoglo da se kolektivno naučimo i istreniramo kako da odbacimo neke destruktivne identitete koje sada galimo, kao na primer identitet mačo nasilnika ili identitet žene koja je svedena na telo kao objekt seksualnosti i/ili materice koja će davati potomstvo za neke buduće sukobe i brojčano stanje nacije.
Kako se praktično sprovodi schema terapija? U grubim crtama, najpre postepenim otkrivanjem, shvatanjem u kojoj vrsti tzv. scheme (tj ponavljane matrice doživljavanja i ponašanja) funkcionišemo, odnosno, uslovno, koji identitet pripisujemo sebi. Zatim, po čemu je to u skladu sa realnošću i funkcionalno, a u kojim aspektima nije.
Nakon toga se u praktičnim, tzv. ponašajnim eksperimentima menjaju sheme tako što ih uporno i ponavljano testiramo i svedočimo u praksi i u iskustvu da su falične, da ne odgovaraju realnosti i da nam štete. Takođe, paralelno na taj način učimo neka nova ponašanja koja nam koriste i uvežbavamo ih. Kada tako u dužem vremenu praktikujemo nova, adaptivnija ponašanja, postepeno to „korigujuće iskustvo“ počinje da menja i naš doživljaj sebe, popravlja naš identitet, čineći ga adaptiranijim, funkcionalnijim i zdravijim.
Kao što je rečeno, među kolegama postoji solidno slaganje oko dijagnoze našeg društvenog problema i oko uzročnika „epidemije“ nasilja. Naime, većina se slaže da je glavni izvor „klica“ u samom vrhu države, a da su glavni kanali širenja „zaraze“ mediji. To je dijagnoza i ona je, čini se, utemeljena.
Ali dijagnoza je samo prvi korak. Sada je glavno pitanje koja je terapija poželjna i moguća?
Kao što nas sistemska terapija uči, uzročnik problema, nije nužno onaj član sistema koji najviše pati, kao ni onaj koji je najsvesniji, najvoljniji ili najmotivisaniji i najsposobniji da uvede promenu u sistem. Zato oni koji bi želeli da se uhvate ukoštac sa „lečenjem“ našeg društva (npr. opozicioni političari) treba dobro da smisle strategiju i metodologiju delovanja i da odgovore na par pitanja kao što su: odakle potiče problem, od kog člana/članova sistema? Ko su sve učesnici u toj patološkoj interakciji i koje su im uloge i pozicije u strukturi sistema? Na koji način se patologija uspostavlja i održava, kakvim vidovima društvene interakcije i dinamike? Ko je nosilac simptoma tj. patologije? Ko je tzv. ulazna karika, odnosno preko kog člana sistema „terapeut“ može da se priključi sistemu, uđe u njega, postane član/učesnik/delatnik unutar sistema i tako uvede lekovite promene u bolesnu dinamiku sistema?
Ranije smo spomenuli da deljenje na tabore, na nas „normalne“ i „nas žrtve“, sa jedne strane i na njih bolesne i nasilne, sa druge, neće dovesti do rešavanja problema, već naprotiv do još veće polarizacije u društvu.
Zato, treba da se zapitamo šta da radimo sa mladima (i malo starijima), koji su svim srcem prigrlili destruktivne vrednosti i identitet nasilnika? Šta da radimo sa onima koji se uopšte ne stide što vole i cene nasilnike i kriminalce, i gledaju na njih kao na idole?
Takođe, šta sa onima koji tome svemu možda ne aplaudiraju, ali zato nasilništvo ćutke prihvataju, kao neminovnu realnost? Nažalost, takvih je mnogo u našem društvu, posebno u poslednje vreme.
U savremenoj kognitivno-bihevioralnoj terapiji, a posebno u ACT-u, centralni značaj pridaje se otkrivanju i konkretizovanju ličnih vrednosti osobe – odgovoru na pitanje šta nam je suštinski bitno u životu i šta nam daje osećaj smislenosti našeg postojanja i duboke ispunjenosti, tzv. komitmenta (engleski commitment, u prevodu: posvećenost). Konkretnije, kakva osoba želim da budem i šta želim da bude moj životni doprinos? Da parafraziramo Njegoša, da možemo da kažemo: Imao sam se/imala sam se rašta i roditi.
Lične vrednosti ne mogu da se otkriju, pojasne i konkretizuju bilo kakvim ubeđivanjem ili držanjem lekcija o „vrednostima“ tipa etike ili domaćinstva, slikanja, fizičkog vaspitanja i slično, nego stručnim razgovorom koji pomaže u samoosvešćivanju mlade osobe. Treba im pomoći da pre svega sebi razjasne šta ih inspiriše da budu nasilni? Šta dobijaju time? Kao i razmotriti hipotetičko pitanje: da zamisle budućnost u kojoj bi se ostvario njihov san o opštem primatu nasilja – kako bi izgledao taj svet i da li to zaista žele ili pak žele nešto drugo? A to drugo treba da otkriju sami (uz našu stručnu pomoć), a ne da im mi namećemo neke svoje vrednosti i ideale ili „popujemo“. Jer, setimo se kako su nama „naši stari“ „drvili“ o NOB-u i bratstvu i jedinstvu. Svedoci smo gde nas je nametanje tog narativa „odozgo“ dovelo 90-ih godina prošlog veka. Zapitajmo se da li je to bila uspešna vaspitna metoda. Ako nije, onda daj da probamo nešto novo, umesto što stalno ponavljamo dokazano neuspešne, stare i već „izlizane“ recepte.
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs
„Najbolja cena“ je akcija napravljena tako da odgovara svima. Vladi Srbije donosi političke poene, velike trgovce ne pogađa previše, a siromašnim građanima daje mogućnost da tokom dva meseca, koliko će traja...
U proteklih desetak godina država je određenim reformama znatno olakšala položaj preduzetnika i posebno preduzetnika paušalaca. Međutim, i pored primetnog napretka, postoji čitav niz problema koji dovode pau...
Mešanje države u određivanje cena generalno nije poželjno, to je antitržišna mera koja ne može da da velike rezultate, a može da nanese i određene štete. Mi ne znamo ko i na koji način odlučuje u p...
Održivost Vesti iz izdanja građevinarstvo
Od septembra ove godine, funkcionišemo po principu dualnog brenda, gde je wienerberger krovni brend svim proizvodnim brendovima, na globalnom tržištu ali i u Srbiji, što predstavlja prvi korak u pripremi dal...
PREMIUM sadržaji na platformi NovaEkonomija.rs Inforamcije koje imaju dodatnu vrednost
POGLEDAJ SVE