Francuska kompanija Guerlain zaštitila je žig za 3D oblik svog karmina, na osnovu toga što oblik značajno odudara od normi i običaja u toj oblasti, piše globalna advokatska kompanija za korporativno pravo CMS.
U svom njuzleteru Low-Now, kompanija podseća da registrovati oblik kao žig nije ni malo lak posao. Potrošači nemaju naviku da poreklo nekog proizvoda identifikuju samo na osnovu njegovog izgleda, bez grafičkih i verbalnih elemenata.
Međutim, Guerlain je nedavno uspeo da preokrene taj trend.
Kompanija luksuzne kozmetike je 2018. godine podnela prijavu za registraciju oblika jednog od svojih karmina.
Organizacija za zaštitu intelektualne svojine Evropske unije, sektor za kontrolu, odbila je prijavu navodeći da oblik ne odlikuje različitost, a odluku je potvrdio i odbor za žalbe.
Osnovno stanovište bilo je da oblik karmina Guerlain nije značajno odudarao od uobičajenih oblika karmina na tržištu, pa samim tim ga potrošači neće percipirati kao oznaku porekla.
Zabranjuje se dodavanje plastike u kozmetičke proizvode u EUGuerlain je nakon toga podneo žalbu Opštem sudu EU, tvrdeći da se njihov proizvod vizuelno razlikuje od standardnih oblika karmina.
U prilog toj tvrdnji naveli su sledeće:
– karmin nema ravnih površina, pa ne može da stoji vertikalno,
– sastoji se od jedinstvenog izgleda, sličnog čamcu, dasci, ili naopako okrenutoj zlatnoj poluzi, ima okrugle ivice i ispupčen gornji deo,
– sadrži pravougaoni deo kojim se otvara karmin i duplo ogledalo,
– ima utisnut ovalni oblik na futroli u kojoj se nalazi karmin.
Guerlain je ocenio da se svaka ova odlika razlikuje od uobičajenih normi za ruževe, i da je ovo odudaranje od standarda još veće kada se sve ove odlike posmatraju zajedno.
Zaštitne maske smanjile prodaju karminaŠta je sud odlučio?
Sud je prvo odbacio to što se kompanija poziva na izveštavanje štampe i komentare potrošača o obliku, jer, kako je naveo, analiza različitosti oblika mora biti ograničena na ono što je navedeno u prijavi.
Takođe je zanemario i navodni inovativni i estetski dopadljiv karakter oblika karmina, navodeći da je jedini relevantan kriterijum za odluku to da li se oblik odudara od normi i običaja u relevantnom sektoru.
Estetski kvaliteti karmina se ipak mogu uzeti u obzir dokle god se ne ocenjuju subjektivno, i samo ako služe da pokažu da dizajn karmina objektivno izaziva neobične vizuelne efekte u očima potrošača, naveo je Sud.
Dalje je navedeno da analiza normi i običaja u konretnoj delatnosti ne može da bude ograničena na statistički najzastupljeniji oblik, već bi trebalo da uključi svaki oblik, u ovom slučaju karmina, na koji je javnost navikla da nailazi na tržištu.
Takođe, ukoliko je za ovu oblast karakterističan širok spektar oblika, novom obliku se ne može odbiti registracija na osnovu stava da je taj novi oblik samo još jedna varijanta na tržištu.
Opšti sud je zauzeo stav da se karmini pojavljuju u različitim oblicima i veličinama, i uporedio Guerlain karmin sa najuobičajenijim cilnindričnim karminima i karminima sa paralelepipednim oblikom za koje se takođe smatra da su uobičajeni na tržištu.
Na kraju, sud je potvrdio da bi relevantni potrošač bio iznenađen nezaboravnim izgledom proizvoda kompanije Guerlain, i da bi primetio da značajno odudara od normi i običaja u sektoru karmina.
Zaključeno je da bi žig mogao da deluje kao znak za prepoznavanje porekla i kompaniji je odobrena prijava.