Troškovi prirodne gume u prvoj polovini 2021. bili su u proseku 57 odsto veći od prošlogodišnjih, podseća HAK revija. Očekuje se značajan skok cena guma za automobile i komercijalna vozila, jer je sada gotovo celom lancu proizvodnje i snabdevanja došlo do značajnog povećanja.
Cena sintetičke gume, kako se naglašava, u prvih šest meseci bila 66 odsto iznad proseka u 2020. godine. HAK revija naglašava i da će se poskupljenje osetiti i u Hrvatskoj.
Jedan od razloga je i cena električne energije koja je globalno porasla za 154 odsto u odnosu na prosečnu cenu od prošle godine. Kako se navodi, to je posebno važno za države u kojima se gume proizvode. Pored toga, porasla je i cena nafte.
Među državama u kojima se proizvode gume je i Srbija, u kojoj posluje nekoliko takvih kompanija, a najnoviji investitori dolaze iz Japani i iz Kine.
Jedan od važnih činilaca u očekivanom poskupljenju je i naknade za brodski transport u kontejnerima, koji je skočio 200 odsto.
Dodaje se da je veći rast cena automobilskih guma ublažen smanjenjem trgovačkih marži. Ipak, u Evropi su gume već poskupele, a u drugoj polovini 2021. se očekuje da će one biti značajnije skuplje.
Fabrika guma u Zrenjaninu: Fraze umesto odgovoraKako piše HAK revija, kod hrvatskih trgovaca pominje se rast cena automobilskih guma od 15 odsto.
Veliki broj vozača u Srbiji za svoje gume obično nabavlja polovne uvezene gume, koje najčešće dolaze iz zemalja Zapadne Evrope. Razlog je upravo cena guma, jer su polovne jeftinije.
Ipak, sigurnost novih guma za automobile ne može da se poredi sa pouzdanošću polovnih i to se često naglašava u brojnim emisijama ili analizama.