Uredbom Evropske unije o ograničenju štetnih emisija prvi put će biti obuhvaćene ultra fine čestice koje nastaju trošenjem kočionih pločica na vozilima, prenosi Euractiv. Donošenjem novog Euro 7 standarda za vozila smanjiće se nivo otrovnih čestica u gradskim sredinama, tvrde predlagači propisa.
Novi, stroži evropski standard Euro 7, koji treba da bude predstavljen u julu, predviđa da proizvođači smanje količinu zagađivača, kao što su azotni oksidi i oksidi sumpora koje ispuštaju automobili.
„Uredba će razmotriti potrebu da se ograniče emisije PM 2,5 i nanočestica kod svih tipova motora sa unutrašnjim sagorevanjem i kočnica u konvencionalnim i električnim vozilima“, navodi se u akcionom planu EU.
EU je kroz program za istraživanja i razvoj Horajzon uložila milione evra u razvoj tehnologije za smanjenje čestica koje emituju vozila.
Rešenja koja su trenutno dostupna mogu da smanje količinu čestica iz kočionih pločica do 90 odsto, a jedno takvo rešenje, koje je razvila francuska kompanija Talano, je usisavanje čestica sa kočionih pločica i njihovo filtriranje.
Desetine hiljada građana protiv subvencija za električna i hibridna vozila
Polovni automobili više ne voze u poresku upravuOčekuje se da će Euro 7 znatno doprineti javnom zdravlju i smanjenju smrtnosti i oboljenja čiji je uzrok aerozagađenje , posebno u gradovima.
Trenje koje nastaje prilikom kočenja može dovesti do izbacivanja veoma malih čestica sa kočionih pločica. One su veličine između PM10 i PM2,5 i mogu da uđu duboko u pluća.
Udisanje tih čestica može da izazove respiratorne probleme, razvoj određenih oblika raka i poveća rizik od Alchajmerove bolesti, at eški metali koji nastaju habanjem kočnica mogu i da zagade zemlju i vodu.
Prema podacima Evropske agencije za životnu sredinu, stalna izloženost tim česticama izazvala je oko 307.000 preranih smrti u EU 2019. godine.
Kako se dodaje, prelazak na električna vozila će smanjiti emisije izduvnih gasova, ali neće rešiti problem emisija čestica iz kočnica. Električna vozila bi mogla čak da emituju veću količinu tih materija zbog težeg pogonskog sklopa u poređenju s konvencionalnim vozilima.
Država taksistima namenila po 8.000 evra za nove automobile
Koji automobili su se najčešće krali u 2021. godini?