Prva faza prve linije beogradskog metroa (od Makiša do Karaburme) biće završena za četiri godine, biće puštena u rad naredne 2029. godine, ali pod uslovom da se sa kopanjem tunela počne po planu, odnosno tokom 2026. godine, izjavio je danas v.d. direktora JKP „Beogradski metro i voz“ Andreja Mladenović.
On je nakon potpisivanja Sporazuma o saradnji tog preduzeća sa Fakultetom primenjenih umetnosti u Beogradu izjavio da se nepoverenje građana kada je u pitanju ovaj građevinski projekat „smanjuje“.
Prema njegovim rečima tunele će kopati dve mašine, takozvane „TBM“, koje će biti specijalno napravljene za Beogradski metro, jer će biti napravljene za specifičnu veličinu potrebnih tunela, u skladu sa geologijom.
Samo za pravljenje TBM-va biće potrebno 12 meseci. Mladenović je dodao i da se kada te mašine (kada se spuste u zemlju) ne smeju zaustavljati, jer u suprotnom ostaju u zemlji, a „njihovo vađenje je jako skup i težak proces“.
„Proces izgradnje tunela i stanica su sinhronizovani. Prvo ćemo graditi dva lansirna mesta, tako ih zovu. To su stanica Bele vode i okno kod Pančevačkog mosta. Tu će se postaviti dva TBM-a, dve mašine. Pre toga će se započeti gradnja stanica na nadzemnom delu. Ali sama izgradnja tunela je povezana sa stanicama, jer TBM prolazi kroz stanicu“, kazao je Mladenović.
Na pitanje koliko košta izgradnja jedne stanice, Mladenović je rekao da će „to tek biti saopšteno“, jer od njihove veličine zavisi i cena.
On je podsetio i da će Srbija 85 odsto troškova izgradnje metroa finansirati iz kredita, dok će ostatak od 15 odsto platiti iz sopstvenih sredstava,
Mladenović je naveo i da se istovremeno radi i na projektovanju druge faze prve linije, odnosno poteza od Pančevačkog mosta do Karaburme, a da će ta studija biti gotova do septembra.
„Ovi rokovi koje danas dajemo su oni koji su se u projektantskom i izvođačkom smislu poklopili“, rekao je Mladenović novinarima.
Podsećamo, državni zvaničnici su u više navrata ponavljali da će se Beograđani metroom voziti 2028. godine, ali su u međuvremenu prvi radovi, na depo u Makišu, već počeli da kasne.
Gde su stanice?
Glavna autobuska stanica koja će biti izgrađena na Novom Beogradu biće čvorište autobusa, BG voza i metroa.
Kako je rekao v.d. direktora JKP „Beogradski metro i voz“, stanice metroa su „ozbiljan tehnički i tehnološki poduhvat“, a ona koja će biti izgrađena na Trgu republike će se nalaziti na dubini od 35 metara. Za potrebe njene izgradnje rušiće se zgrada „Staklenca“.
„Za stanicu Trg republike je namenjen prostor ‘Staklenca’. On će se rušiti, jer ima privremenu dovolu, a sada se radi plan preseljenja. To je nešto što je izvesno. Razgovaraće se sa svim ljudima koji imaju tu imovinu. Što se tiče stanice ona neće ugroziti ni Narodni muzej, ni Pozorište“, rekao je Mladenović.
Ujedno, najavio je i da će Trg republike biti „presedačka tačka“ između prve i treće linije metroa.
Takva tačka za prvu i drugu liniju metroa biće Savski trg, dok će se mesto presedanje između druge i treće linije nalaziti kod Južnog bulevara, „ali se ne zna precizno koje mesto i koja stanica tačno“.
Svaka stanica će, kako je kazao Mladenović, biti izgrađena prema modelu „četvorodelnih vagona“, iako će u početku biti korišćena tri. Vremenom će, dodao je, biti potrebe za većim brojem vagona zbog većeg broja ljudi.
Tako će ukupan vozni park sa rezervom, činiti 41 trodelni voz za prvu liniju, 40 za drugu i 27 za treću.
Vreme putovanja prvom linijom od Železnika do Mirijeva će biti 32 minuta, drugom od Mirijeva do Bežanije 40 minuta, a trećom od Bežanije do Banice biće oko 35 minuta.
Studija za broj putnika za treću liniju metroa će morati da se uradi iznova, jer će broj putnika biti veći od prvobitnih procena.
„Procenjuje se da će broj putnika u špicu odnosno udarnom terminu dostizati i do 100.000“, rekao je v.d. „Beogradski metro i voz“.
Predviđeno je da radno vreme metroa bude od pet ujutru do 12 sati noću.
Kako ćemo da održavamo metro i koliko će koštati karta?
Mladenović je kazao da je Građevinska direkcija Beograda samo gradi metro, dok će njime morati neko da upravlja i da ga održava. Za to će u budućnosti biti izabrana neka firma.
Na pitanje koliko bi karta za metro mogla da košta, Mladenović je kazao da je cilj da „jedna karta važi i za metro, ali i BG voz, tramvaj, trolejbus i autobus“.
„Cena karte će se određivati na osnovu odluke Grada Beograda“, rekao je on.
Dodao je da će za te potrebe možda biti osnovano „neko novo preduzeće“ koje će vršiti naplatu karata, ali i da postoji mogućnost privatnog partnerstva sa Gradom.
„Karta ne može da bude preskupa, ali moramo biti svesni činjenice da mi od te karte ne možemo da platimo ono što će biti oddržavanje operativnog dela… To je izvesno i to je u drugim gradovima situacija. Mi u ovom trenutku ne možemo da računamo kolika će da bude karta, ne možemo da zasnujemo sistem. Ali znamo da će on morati da bude subvencionisan u početku. I sada nam je gradski prevoz subvencionisan“, rekao je on.
Zbog toga će, kako je kazao, morati da bude napravljen sistem tako da niko bez karte neće ni moći da se vozi metroom, a da je suština „da se ljudi uključe i koriste metro“.
Dva aneksa za beogradski metro: Jedan ubrzava – drugi odlaže rokove
dakle, u istom danu (ne pisem o godinama koje su prethodile, i cuvenoj aji jung koja mase sa kartom), imamo oprecne izjave min.finansija i direktora JKP. ako bude do 2030. da se sutamo u dupe, a realnije je da bude 2035.-2040. kamen bi pokvarili.