Srbija

03.01.2025. 10:57

Forbs

Autor: Dunja Milanović

Forbs: Ugovor Kineza i Startinga otkriva veću cenu radova na Železničkoj stanici od do sada poznate

Wikipedia/Mishyac

Srbija

03.01.2025. 10:57

U jednom delu dokumentacije koju je objavilo Više javno tužilaštvo u Novom Sadu nalaze se sporazum i ugovor između kineske kompanije China Civil Engineering Construction Corporation i privrednog društva Starting. Ova dokumenta otkrivaju koliko je novca domaća kompanija kao podizvođač dobila za posao rekonstrukcije stanične zgrade u Novom Sadu. I za šta je bila zadužena. Prema Sporazumu, dogovoreno je da Starting dobije 1,9 miliona evra za radove, a prema ugovoru čak 2,5 puta više odnosno 5,1 miliona, prenosi Forbs.

Deo dokumenta koji definiše vrednost posla nazvan je Sporazum, a isto stoji i u njegovom naslovu (Agreement). U Odeljku 7 dokumenta, navodi se da je „procenjeni iznos ugovora 1,9 miliona evra“, tačnije 1.922.051,6 evra. Međutim proizvođački ugovor, koji je kasnije potpisan, navodi 2,5 veću vrednost od prethodno dogovorene, odnovno 5.116.401,15 evra.
Navodi se da je ovo ugovor po jediničnoj ceni. Ono što karakteriše ovakve ugovore jeste da su transparentni jer je cena svake stavke unapred definisana. S druge strane je i fleksibilan jer se ukupan iznos prilagođava stvarnim količinama izvedenih radova, a koristi se tamo gde tačne količine radova nisu unapred poznate. Zato zahteva da naručilac pažljivo prati šta je zaista urađeno.

Pre svakog 15. u mesecu Starting je trebalo da Kinezima dostavi listu izvedenih radova na potvrđivanje, a potom i privremene i okončane situacije. Tokom dve nedelje kineska kompanije bi proveravala tačnost podataka.

Ako su podaci u redu, Starting bi izdao fakturu, a Kinezi su imali rok od 45 dana da je plate.

Kako se može videti iz dokumenata, dve strane su potpisale sporazum u novembru 2021. dok na podizvođačkom ugovoru stoji jul 2022. godine.

Sporazum su potpisali Čen Žonženg ispred kineske kompanije i Nikola Trivić ispred Startinga.

Na početku samog sporazuma, navodi se da kineska kompanija želi da angažuje Starting da izvede radove na projektu renoviranja stanice u Novom Sadu na bazi podizvođačkog ugovora. Kao i da su ušli u podizvođački ugovor u Beogradu 10. novembra 2021. nakon „prijateljskih konsultacija“ (friendly consultation).

Prema definiciji termina iz ugovora, Starting je angažovan za „renoviranje stanice u Novom Sadu i prateće radove“.

Prema sporazumu dogovoreno je da će Starting preuzeti sve odgovornosti i obaveze koje kineska strana ima prema ugovoru s Vladom Srbije, a koje se odnose na planirane podizvođačke radove. Kao i sve odgovornosti i obaveze Kineza prema zakonima i drugim propisima, i „snosiće sve relevantne rizike i odgovornosti“.

Za rešavanje sporova, koje nije moguće otkloniti na prijateljski način, odredili su arbitražu Privredne komore Srbije. A na podizvođački ugovor se primenjuju srpski zakoni.

Kada je u pitanju cena, dogovoreno je da u ugovornu cenu nije uračunat PDV dok je Starting zadužen da plati porez i doprinose za radnike.

Starting se u sporazumu obavezao da radove završi do 30. aprila 2022. U dokumentu je data i podela poslova.

Restoran i toalet, kao i dekoraciju fasade platforme (perona) i zid platforme, trebalo je završiti do 26. januara 2022. godine. Rok za renoviranje sobe za komunikaciju bio je 27. decembar 2021. Temelje peronske nadstrešnice, kao i sistem za grejanje i ventilaciju stanice trebalo je uraditi do 7. decembra 2021. Objekti na platformi – 15. februar 2021, a ostali radovi do 30. aprila.

Starting je bio obavezan da počne s radovima sedam dana od dobijanja zvaničnog obaveštenja o početku radova od Kineza.

Eventualno produženje perioda gradnje trebalo bi da odobri naručilac posla (Vlada i Infrastruktura), a Starting bi morao da obavesti kinesku stranu ako uoči da će pomeranje rokova biti neophodno (kao i da predloži kako da se reorganizuje dinamika radova).

Starting se u sporazumu obavezao da radove završi do 30. aprila 2022. godine, a za svaki dan kašnjenja Kinezi su mogli da naplate 0,025% vrednosti podizvođačkog ugovora, a najviše do 5% vrednosti.

Starting je bio odgovoran za otklanjanje nedostataka u izvedenim radovima do godinu dana nakon prijema radova o svom trošku. Kinezi su mogli da zadrže 5% vrednosti ugovora kao garanciju dobrog izvođenja radova, a do kraja garantnog roka.

Proizvođački ugovor

Veći deo ovog dokumenta je istovetan sporazumu iz novembra 2021. s tim što se navodi da je ugovor zaključen 20. jula 2022.

U ugovoru se Starting obavezao na završetak radova do 1. aprila 2023. i to ako dobije tehničku dokumentaciju do 1. avgusta 2022.

Starting se obavezao da do „31. decembra 2022. izvede sve podizvođačke radove koji se tiču fasade i krova stanične zgrade, kao i tehničkih prostorija u krilu A“, ako dobiju tehničku dokumentaciju do avgusta.

Međutim, u ugovoru se navodi 2,5 veća vrednost od prethodno dogovorene, odnovno više od pet miliona evra. Tačnije, 5.116.401,15 evra.

Razlika uvog ugovora je što je za sporove nadležan Privredni sud u Beogradu. Potpisnici uvog ugovora su isti, tačnije Žonženg i Trivić. Na oba pečata kompanija navodi se da je ugovor zaveden 20. jula 2022. godine.

Odgovorni za radove

U dokumentaciji vezanoj za Starting objavljen je i dokument odnosno rešenje kojim za odgovornog rukovodioca radova imenuju inženjera Predraga Lukića. On ima licencu 410 za odgovornog izvođača radova građevinskih konstrukcija i građevinsko-zanatskih radova na objektima, visokogradnje, niskogradnje i hidrogradnje.

Među 10 odgovornosti navedenih u rešenju navode se i izvođenje radova u skladu s dokumentacijom, izvršavanje obaveza prema Zakonu o planiranju i izgradnji i podnošenje izveštaja o radovima. Priložena je i njegova licenca kao i potvrda da je na dan izdavanja licence bio član Inženjerske komore Srbije i da mu nije izrečena mera pred Sudom časti te organizacije.

U objavljenoj dokumentaciji vidi se i jedna okončana situacija preduzeća Bob doo iz Novog Sada. Kako se navodi u veštačenju FTN-a reč je o jednom od podizvođača Startinga.

U ovom dokumentu koji pominje Železničku stanicu Novi Sad stoji da je ugovoren iznos za radove u evrima 1,47 miliona, a da je ukupna vrednost izvedenih radova 1,44 miliona. Međutim, ne precizira se o kojim je tačno radovima reč. U veštačenju profesora FTN-a navodi se između ostalog da je Bob bio podugovoren od Startinga za aluminariju i bravarske radove. „Samim tim podugovoreni su i radovi svetlarnika iznad nadstrešnice“, stoji u veštačenju.

U dokumentu Višeg javnog tužilaštva o specifikaciji radova na aluminariji i bravarskim radovima ponavlja se cifra od 1,44 miliona evra (bez PDV-a).

U nastavku dokumenta je i jedna elektronska faktura za okončanu situaciju radova na aluminariji i bravarskim radovima na Železničkoj stanici Novi Sad. U njoj se navodi iznos od 3,14 miliona dinara (26.900 evra).

U dokumentaciji se našao i ugovor Startinga s drugim podizvođačem – firmom Deko tim. Kako se može videti, predmet ugovora je „izvođenje kamenorezačkih i fasaderskih radova. Ugovorena vrednost radova je 90.442 evra. Ugovoreni rok za završetak radova bio je 31.12.2022.

Obaveze strana potpisnica

Kineska kompanija se obavezala da Startingu omogući pristup gradilištu dok će srpska kompanija biti odgovorna za zaštitu i čuvanje opreme i materijala, zajedno sa izvedenim radovima. Kinezi će biti odgovorni za internu i eksternu komunikaciju tokom izvođenja radova.

S vremena na vreme“, Kinezi će nadzirati i proveravati napredak Startinga, kvalitet i bezbednosnu situaciju. Imaju pravo da traže otklanjanje nedostataka u radovima koji ne ispunjavaju standarde, a mogu zahtevati i zamenu materijala i opreme, kao i nekompetentnog osoblja, čak i predstavnika Startinga.

Kineska kompanija će organizovati komunikaciju sa Vladom Srbije i Infrastrukturom železnice Srbije oko dizajna, tehnologije i izgradnje. Takođe će dogovoriti učešće predstavnika Startinga na sastancima sa Vladom i Infrastrukturom oko izvođenja radova. Dogovoreno je i da svaka od strana snosi troškove ukoliko dođe do zastoja u radovima, ako je ona za to odgovorna. S druge strane, ako je Vlada odgovorna za zastoj, obe strane su odgovorne za sebe.

„Strana B (Starting) je u potpunosti odgovorna za kvalitet projekta, opreme i materijala, bezbednost izgradnje i završetak projekta na vreme“, stoji u odredbama koje se tiču obaveza Startinga. Kinezima je ostavljeno pravo da otkažu ugovor ako srpska kompanija ne može da ispuni rokove iz ugovora. I može da izabere drugu kompaniju. Ako je potrebno otklanjanje nedostataka, trošak će pasti na Starting.

Starting se obavezao da obezbedi kvalifikovane radnike radi ispravnog i pravovremenog izvođenja radova. Odgovoran je da ih odabere, obuči, preveze i obezbedi im smeštaj i ishranu. Trebalo bi i da spreči njihovo nezakonito ili drugo nedolično ponašanje.

Dužni su i da osiguraju bezbednost izgradnje, bezbednost susednih objekata, opreme, instalacija, radnika, životne okoline i imovine.

 

Starting je odgovoran za zapošljavanje radnika, a kineska kompanija može da traži veći broj radnika i opreme ako ne ispunjavaju zahteve.

Srpska strana odgovorna je i za sve materijale i radove predviđene ugovorom, kao i održavanje u garantnom periodu i za to snositi troškove.

„Ako ponašanje Strane B (Starting) ili nemar dovedu do toga da Strana A (Kinezi) prekrši komercijalni ugovor, ili ako Strana B prekrši podizvođački ugovor, Strana B će nadoknaditi Strani A sve gubitke koji nastanu“, navodi se u ugovoru.

Starting mora na mesečnom nivou da dostavlja plan napretka radova i druge dokumente koje zatraži kineska kompanija.

Strating je takođe odgovoran da se pridržava srpskih zakona, između ostalog u pogledu bezbednosti, zaštite životne sredine i dr. Mora i da naručiocu posla omogući pristup radi nadzora i inspekcije radova.

Starting takođe ne sme da poveri deo radova iz ugovora trećoj strani bez pisanog pristanka kineske kompanije.

Starting je „obavezan da pomogne Strani A u popunjavanju građevinskog dnevnika i građevinske knjige tokom radova, zapisnika o skrivenim radovima i da čuva fotografije o radovima“.

Starting će morati i da prihvati zahtev kineske kompanije za nove i dodatne radove ako se pojave, a naknada će biti dodatno pregovarana.

Pronađen deo projekta Železničke stanice koji CIP nije imao: Objašnjava konstrukciju nadstrešnice

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.