Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture odobreno je oko 2,6 milijardi dinara (21,9 miliona evra) iz budžetske rezerve za realizaciju projekta mađarsko-srpske železnice.
Sredstva su odborena radi obezbeđenja „nedostajućih sredstava“, piše u rešenju objavljenom u Službenom glasniku.
Projekat mađarske-železnice obuhvata rekonstrukciju i modernizaciju pruge Beograd-Novi Sad-Subotica-Kelebija (granica sa Mađarskom)-Budimpešta. Ovo je jedan od prvih projekata kineske inicijative „Pojas i put“.
Projеkat je od izuzеtnog stratеškog značaja s obzirom na to da prеdstavlja dеo osnovnе saobraćajnе trasverzalе Srbijе i dirеktno povеzujе tri od pеt najvеćih gradova u Srbiji, piše na sajtu Ministarstva građevinarstva.
Radovi u Srbiji podrazumevaju rekonstrukciju i modernizaciju postojećeg koloseka jednokolosečne pruge i izgradnju drugog koloseka pruge za mešoviti putnički i teretni saobraćaj i brzinu do 200 km/h na pruzi Beograd – Novi Sad – Subotica – državna granica (Kelebija).
Vrednost deonice Beograd Centar-Stara Pazova, kako stoji na sajtu Ministarstva, iznosila je 367,4 miliona dolara, od čega je 297,6 miliona dolara obezbeđeno iz kredita kineske Export-Import banke (85 odsto vrednosti projekta).
Za deo Novi Sad – Subotica, prema komercijalnom ugovoru, ukupna vrednost je 1,16 milijardi dolara, a od toga su kreditna sredstva kineske Export-Import banke 988,3 miliona dolara (85 odsto od ukupne vrednosti projekta), dok je učešće Srbije 174,4 miliona dolara (15 odsto od ukupne vrednosti projekta).
Izvođač radova na ovim deonicama je konzorcijum privrednih društava „China Railway International Co.Ltd.“ i „China Communications Construction Company Ltd.“ Deonica Beograd Centar – Stara Pazova ima 34,5 kilometara, a deonica Novi Sad-Kelebija 108 kilometara.
Na deonici Stara Pazova – Novi Sad, u dužini od 40,4 kilometra, radove je izvodila ruska kompanija „RŽD Internešenel“, a ukupna vrednost tog projekta bila je 585,5 miliona dolara. Finansiranje je obezbeđeno iz ruskog kredita za modernizaciju srpskih železnica.
Brza pruga Beograd – Novi Sad puštena je u saobraćaj 19. marta ove godine. Infrastruktura železnica Srbije navodi da vozovi tom prugom saobraćaju brzinom od 200 kilometara na sat.
Nastavak izgradnje brze pruge Beograd-Budimpešta podrazumeva radove između Novog Sada i Subotice. Na ovoj deonici je železnički saobraćaj obustavljen do 2024. godine, saopšteno je početkom aprila.
Planirani rok za završetak radova na delu Novi Sad-Subotica-Kelebija je april 2024. godine, piše na sajtu Ministarstva građevine.