U zemljama Zapadnog Balkana primetan je porast vesti, članaka i najava u digitalnim medijima o krizi suncokretovog ulja, kao posledica početka rata u Ukrajini, navodi Pikasa.
Pikasa je identifikovala 13.769 medijskih članaka i postova na društvenim mrežama u kojima se pominje kriza suncokretovog ulja, a izmereno je 552.704 reakcije publike.
U slučajevima kada postoje dokazi ili pokušaj da se kriza iskoristi za manipulaciju i zaradu malobrojnih reakcije javnosti su mnogo izraženije, nekad i (ponekad i desetostruko kao u slučaju Kosova).
Reakcije publike jasno su pokazale da javnost ima malo ili nimalo tolerancije prema ovakvom ponašanju.
Vlada zabranila izvoz suncokretovog uljaOd početka rusko-ukrajinskog sukoba, izvozne cene suncokretovog ulja naglo su porasle zbog činjenice da su Ukrajina i Rusija svetski lideri u snabdevanju suncokretovim uljem.
U 2018/19. godini učešće izvoza ovih zemalja pokriva blizu 80 odsto svetskog tržišta. Od početka rata cena suncokretovog ulje je porasla za 32 odsto (od 23. februara do 1. marta, prema S&P Global).
Pikasa je ove rezultate dobila analizom vesti, članaka i saopštenja vezanih za krizu suncokretovog ulja u svim digitalnim medijima u šest zemalja regiona Zapadnog Balkana sprovedenog u periodu februar-april 2022. godine.
Širom Zapadnog Balkana, a posebno u Kosovu u analiziranom periodu, 10. mart je imao najveći vrhunac reagovanja javnosti, koji je 10 puta veći od regionalnog proseka i dostiže 135,5 hiljada javnih reakcija u jednom danu.
Tekstovi i najave koje su izazvale najviše reagovanja javnosti odnosile su se na vest da je jedna od većih supermarketa pokušao da sakrije oko 100 hiljada litara suncokretovog ulja u svom glavnom magacinu dok su police nihovih marketa bile prazne, navodno sa namerom da bi kasnije bilo pušteno na tržište po višim cenama.
Poljoprivrednici Braničeva četvorostruko povećali zasade suncokretaMeđu istaknutim vestima i događajima koji su izazvali veliki broj reakcija publike na objave o krizi suncokretovog ulja u zemljama regiona su:
Srbija – 02.04 – članak Blica „Kako je nemačka privreda preko noći pala na kolena?“ izazvalo je najveći broj reakcija na internetu,
Albanija – 12. marta kolumna Salija Beriše povodom protesta opozicije u Tirani protiv „stratosferskog poskupljenja“ izazvala je 12 hiljada reakcija, a 17. marta izjava ministra finansija i privrede da „Osoba koja zarađuje 140 evra mesečno (i više) ne bi trebalo da se smatra siromašnim u Albaniji“ – izazvalo je 7 hiljada reakcija publike.
Bosna i Hercegovina – 28. februara najavljena je kontrola cena osnovnih prehrambenih proizvoda u zemlji, a 15. marta vest o nestašici suncokretovog ulja i povećanju cena izazvala je oko 5 hiljada reakcija u javnosti.
Severna Makedonija – 17.03 – vesti o inspekciji koja kažnjava lanac marketa zbog uslovljavanje kupovine suncokretovog ulja sa kupovinom ostalih proizvoda u iznosu od 800,00 MKD, izazvali su više od 10 hiljada reakcija u analiziranom periodu.
Crna Gora – 05.04 – vest o otvaranju nove fabrike suncokretovog ulja u Tuzli bila je najzanimljiviji događaj za digitalnu publiku u ovom periodu.
Svetske cene hrane u martu dostigle istorijski maksimumPikasa je koristila svoju online platformu Analytics.live za praćenje u realnom vremenu više od 2.000 medija i hiljada kanala društvenih medija u 6 zemalja Zapadnog Balkana (Bosna i Hercegovina, Srbija, Crna Gora, Kosovo, Albanija i Severna Makedonija).
Platforma za analitiku prikazuje medijske članke zajedno sa njihovim pravilnim prodorom na platforme društvenih medija (Facebook, Instagram, Twitter, YouTube) brojeći sve vrste aktivnosti i reakcija (lajkova, šerova i komentara).