Kompanija Kentkart, doskorašnji operater javnog saobraća u Beogradu, podnela je Višem javnom tužilaštvu u Beogradu krivičnu prijavu protiv gradskog sekretara za javni prevoz Radovana Kremića, direktora GSP-a Zorana Šarca i direktora novog komunalnog preduzeća JKP „Naplata prevozne usluge Beograd“ Slavena Andrića, zbog uklanjanja validatora u autobusima javnog prevoza u Beogradu navodi N1.
U krivičnoj prijavi u koju je N1 imao uvid navodi se da je nastupila šteta i to za budžet Grada Beograda u iznosu od oko 70 miliona dinara na ime nenaplaćenih karata za prevoz putnika, i za Kentkart u iznosu od oko 5,5 miliona dinara, na ime pripadajuće provizije po ugovoru o javno privatnom partnerstvu.
U prijavi navodno piše da su odgovorni za javni prevoz grada Beograda, „u uračunljivom stanju, svesni svoga dela i njegove zabranjenosti“, 12. maja 2023. dali usmeni nalog nepoznatim licima da uklone validatore iz vozila GSP-a, čime su onemogućili dalju naplatu usluge prevoza, „iako su bili svesni da usled njihovog postupanja može nastupiti teža povreda prava drugog i imovinska šteta“.
Kentkartu i Srbiji šest meseci da mirno reše spor – u suprotnom međunarodna arbitraža
U obrazloženju krivične prijave navodi se da je obračun štete od 70 miliona dinara zasnovan na informacijama koje je uprava Kentkarta dobila od kontrolora karata, zatim od vozača GSP – da se validatori „po nalogu osumnjičenih“ moraju ukloniti iz vozila do 16. maja, kao i „brojne pritužbe putnika koji su uredno kupili karte za prevoz i bez obzira što poseduju novac na karticama za to namenjenim, njima nisu mogli da plate prevoz, niti su karte mogli da kupe na drugi način“.
U krivičnoj prijavi se podseća da Grad Beograd, Sekretarijat za javni prevoz i Kentkart imaju potpisan ugovor o javno privatnom partnersku koji je Grad jednostrano raskinuo, a o čemu je obavestio Kentkart 28. aprila 2023.
Ugovor se, dodaje se u prijavi, „shodno zakonskoj i ugovornoj regulativi“ smatra raskinutim istekom otkaznog roka od 30 dana, tokom koga su „ugovorne strane dužne da poštuju odredbe ugovora, spreče nastanak štete, te da se staraju da istu umanje ako je nastanak štete izvestan“.
Taj rok, navodi se – ističe tek 28. maja 2023. godine.
„S obzirom da su osumnjičeni nesporno bili upoznati sa odredbama predmetnog ugovora, a da su i pored toga dali nalog da se iz vozila GSP uklone validatori… osumnjičeni su morali biti svesni da se bez validatora ne može vršiti naplata karata čime se nesporno čini šteta budžetu Grada Beograda kao i privatnom partneru“, stoji u krivičnoj prijavi.
U prijavi se podseća da, po ugovoru, prihod ostvaren od „prodaje, naplate i kontrole naplate karata“ pripada Gradu Beogradu, dok Kentkartu pripada provizija od ostvarenog prihoda u iznosu od 7,79 odsto.
Kentkart je, navodi se, o uklanjanju validatora i posledičnom nastanku štete budžetu Grada Beograda obavestio Sekretarijat za javni prevoz 13. maja 2023, „ukazujući da je onemogućen u izvršavanju ugovornih obaveza u otkaznom roku, odnosno u naplati i kontroli karata za javni prevoz, te da se takvih postupanjem osumnjičenih pričinjava ogromna šteta za budžet Grada Beograda, pa i samog privatnog partnera“.
Gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić od septembra 2022. godine najavljuje da će Grad raskinuti ugovor sa privatnom kompanijom Kentkart, koja je 2021. godine od Grada Beogarad dobila posao naplate karata u javnom prevozu.
Turska kompanija Kentkart Global je odbila sporazmni raskid ugovora, a 20. marta je uputila republičkim organima obaveštenje o nameri pokretanja postupka protiv Srbije.
U okviru perioda od šest meseci, putem pregovora i konsultacija, strane spor treba da pokušaju da reše spor mirnim putem (pre pokretanja međunarodne arbitraže).
Odbornici Skupštine Beograda su u aprilu usvojili odluku o jednostranom raskidu ugovora o javno-privatnom partnerstvu sa turskom firmom Kentkart.
Šta bi sve Kentkart mogao da naplati Srbiji kroz arbitražu?