Narodna banka Srbije (NBS) upozorava korisnike platnih kartica povodom ponuda na društvenim mrežama za izradu platne kartice, sa izmenjenim dizajnom i novim materijalom, da ih ne zamenjuju novom karticom, saopštila je Narodna banka Srbije.
„Ističemo da takve usluge navode korisnike na postupanje suprotno ugovorima i na taj način ih izlažu dodatnim rizicima, a pored toga dovode i do povrede intelektualne svojine i pravila kartičnih sistema plaćanja. Bezbednost izdavanja i korišćenja platnih kartica jedan je od najvažnijih segmenata u poslovima s platnim karticama, pa se iz tog razloga primenjuju standardi, pravila i postupci kojih se pridržavaju svi učesnici u sistemu platnih kartica“, piše u saopštenju NBS.
Zakonom o platnim uslugama propisana je obaveza korisnika platnih usluga da koriste platni instrument u skladu sa ugovorenim uslovima kojima se uređuju izdavanje i korišćenje, kao i da je izdavalac platne kartice, u okvirnom ugovoru s korisnikom platnih usluga u obavezi da navede i mere koje je korisnik dužan da preduzme radi zaštite (obaveštavanje o gubitku, krađi ili zloupotrebi kartice).
„Slanjem platne kartice korisnik može postupiti suprotno obavezama iz Zakona jer deli personalizovane sigurnosne elemente, koji su od značaja za njeno korišćenje, zbog čega može snositi i odgovornost za eventualne zloupotrebe“, ističe NBS.
S tim u vezi, korisnik bi snosio punu odgovornost za štetu koja bi mu bila naneta eventualnom zloupotrebom platne kartice. Reč je o neovlašćenoj proizvodnji platnih kartica, što kao posledicu može imati i druge zloupotrebe koje mogu nastati usled samovoljnog davanja platnih kartica i podataka s njih, upozorava centralna banka.
NBS: OMOGUĆEN REPROGRAM KREDITA POLJOPRIVREDNICIMA I HLADNJAČARIMA
Narodna banka Srbije podseća sve korisnike na bezbedno korišćenje kartica.
Platne kartice su sredstvo plaćanja i u skladu s tim se čuvaju i koriste. Кarticu može koristiti isključivo korisnik čije ime je odštampano na kartici, izuzev u slučajevima posebnih vrsta kartica, poput pripejd poklon-kartica, kada na kartici nije odštampano ime korisnika.
Nakon dobijanja koverte s PIN-om, ovaj broj je potrebno zapamtiti. PIN sme da zna samo korisnik kartice i ne sme ga saopštavati nikome drugom, a posebno je važno istaći da PIN nikako ne treba zapisivati na samoj kartici, niti ga nositi zajedno s karticom (na primer u novčaniku). Isto tako, prilikom podizanja novca s bankomata preporučljivo je zakloniti rukom tastaturu kada se unosi PIN, savetuje NBS.
U slučaju krađe ili gubitka kartice, potrebno je u što kraćem roku o tome obavestiti banku. Banka će odmah blokirati karticu i na taj način eliminisati mogućnost njenog neovlašćenog korišćenja. Кorisnik kartice snosi rizik za eventualne zloupotrebe koje nastanu do momenta prijave krađe odnosno gubitka kartice, do iznosa definisanog važećim propisima. U slučaju da naknadno pronađe karticu koja je prijavljena kao ukradena odnosno izgubljena, korisnik je ne sme koristiti, već je obavezan da je vrati banci.
Upozorenja za plaćanje na internetu:
- Uvek treba proveriti da adresa veb-stranice na kojoj se nalazi formular za unos podataka o kartici počinje s „https”;
- U toku plaćanja uvek treba pažljivo čitati sva obaveštenja i poruke koji se pojavljuju na ekranu i nikada ih ne treba zanemarivati ili zatvarati pre prethodnog čitanja;
- Za onlajn plaćanje nikada neće biti potrebno da se unosi PIN; čak i ako se bude tražilo da se PIN unese, nikada to ne treba raditi, jer je najverovatnije u pitanju pokušaj zloupotrebe;
- Nikada karticu ne treba fotokopirati ili je na drugi način umnožavati, a drugima nikada ne treba slati mejlom (ili na neki drugi pisani način) podatke o kartici koji se koriste za kupovinu preko interneta, ime i prezime, broj kartice, datum isteka i trocifreni kod na poleđini kartice.
NBS: U Srbiji raste bezgotovinsko plaćanje