Vesti iz zemlje

02.08.2023. 10:00

Autor: Katarina Baletić

Nema vozača pa će za autobus moći da se polaže i sa probnom dozvolom

Autobusi u Beogradu Foto: Paola Felix Meza

Vozačku dozvolu za kategoriju C i C1 (kamione) i D i D1 (autobuse) moći će da dobiju i oni vozači koji imaju samo probnu dozvolu za vožnju automobila (kategorija B), predviđeno je izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja koje je Vlada usvojila.

Do sada su dozvolu za upravljenje autobusima mogli da dobiju samo vozači koji su imali dozvolu za C1 (kamioni od 3,5 do 7,5 tona) najmanje dve godine.

To znači da su do sada vozači morali prvo da polože za kategoriju B (automobili), da im prođe period probne dozvole (godinu dana za srednjoškolce koji se školuju za vozače i dve ili više godina za ostale), da onda polažu za kategoriju C i da tek nakon dve godine dobiju mogućnost da voze autobus.

Sada će već sa probnom vozačkom dozvolom za automobil moći da polažu za vozačku dozvolu za kamione i autobuse.

Probnu vozačku dozvolu dobijaju svi koji su prvi put položili vozački ispit za A i B kategorije. Probna vozačka dozvola važi dve godine sa one koji su položili vozački ispit sa navršenih 19 godina, a za one koji su položili ranije, probna dozvola važi do njihove 21. godine.

Izuzetak su jedino učenici srednjih škola koji se školuju za vozače i koji su položili vozački ispit za kamione (C i CE kategorija) i njima probna vozačka dozvola traje jednu godinu.

Izmenama zakona je predviđeno i da ograničenja koja se odnose na vozače sa probnom dozvolom ne važe za vozače Ministarstva unutrašnjih poslova, Vojske Srije i službi bezbednosti.

Podsetimo, vozači koji imaju probnu dozvolu ne smeju da voze između 23h i 6h, ne smeju da upravljaju vozilom čiji je motor jači od 80kW (108 konjskih snaga), moraju da se kreću brzinom koja je 90 odsto od dozvoljene brzine i najviše 110 kilometara na čas na autoputu i 90 kilometara na čas na motoputu.

Vozači sa probnom dozvolom osim što ne smeju da razgovaraju telefonom za vreme vožnje, ne smeju ni da koriste druge uređaje za komunikaciju koji ne zahtevaju korišćenje ruku (npr. blutut povezivanje automobila i telefona).

Ono što važi za sve vozače sa probnom dozvolom, uključujući i vozače MUP-a, Vojske i bezbednosnih službi je da ne smeju da imaju ni malo alkohola ili psihoaktivnih supstanci u organizmu u toku vožnje.

Razlog za olakšane uslove za dobijanje dozvola za kamione i autobuse je što postoji konstantan nedostatak kvalifikovanih kadrova, piše u obrazloženju zakona.

Takođe, prosečna starost vozača je blizu 55 godina jer se veliki broj mladih profesionalnih vozača opredeljuje za rad u drugim zemljama, gde takođe postoji potreba za ovim kadrom, a uslovi su znatno povoljniji.

Problem postoji i u prevozu putnika i u prevozu robe, a naročito je postao značajan od početka 2019. godine kada je postalo izvesno da će vozači moći lakše da odlaze u zemlje u EU.

U obrzaloženju se navodi da je potpuno izvesno otvaranje tržišta rada i ukidanje administrativnih prepreka za zaposlenje naših građana u Nemačkoj, a da je razlog tome upravo potreba Evropske unije za vozačima kamiona i autobusa.

Zbog nedostatka ovih vozača, ugrožena je i bezbednost saobraćaja, jer, kako selekcija nije moguća, angažuju se svi raspoloživi vozači i dovoljno je samo da imaju dozvolu za D kategoriju, piše u obrazloženju.

Izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja Vlada je usvojila na prošlonedeljnoj sednici i predlog je poslat Skupštini na razmatranje.

Naplata gradskog prevoza SMS-om: Nisu svima podeljene iste karte

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Komentari(3)

  1. Pozdav,a sta se desava sa CPC licencom? Da li je ona i dalje obavezna? Posto za vozace koji poloze posle 2020 godine(C,CE,D) licenca kosta oko 165.000 din,i to je jedan od vecih problema koji bih trebao da se resi.(Cak i nacini placanja su losi,kroz 20-25 dana trajanja casova,ceo iznos se mora isplatiti).

  2. Znači uskoro prvi smrtni ishod koji uključuje vozača trotineta. Nadam se samo da neće biti u pitanju neko ko nije toliko lud da stane na trotinet

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.