Vesti iz zemlje

23.11.2023. 12:19

Nova ekonomija

Autor: Nevena Petaković

Nizak vodostaj Save i Dunava otežava transport, raspisan tender za istraživanje kritičnih sektora

Foto: Wikimedia - XeresNelro

Tokom 2022. i 2023. godine, posebno u periodu od jula do decembra, vodostaj duž međunarodnih plovnih puteva Dunava i Save bili su izuzetno niski, što je u značajnoj meri otežavalo odvijanje vodnog transporta u punom kapacitetu. Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture zbog toga je danas raspisalo tender za „hidrografske, tehničke i geološke istražne radove na reci Dunav i reci Savi“, čiju vrednost procenjuje na 21,7 miliona dinara.

„U vreme dokazanih klimatskih promena, evidentnog snižavanja svih karakterističnih nivoa na rekama, kao i češćim pojavama ekstremnih vrednosti vodostaja, realno je očekivati da slična situacija (niski vodostaj i otežano odvijanje vodnog transporta) može da se ponovi i tokom naredne godine“, navodi se u javnoj nabavci.

U cilju nadzora, kao i stalnog praćenja stanja kritičnih sektora na Dunavu i Savi, potrebno je izvršiti hidrografske, geotehničke i geološke istražne radove, piše u tehničkoj specifikaciji.

Potrebno je izvršiti detaljna hidrografska merenja na kritičnim sektorima za plovidbu na delu od Bačke Palanke do Beške na Dunavu, kao i kritičnim sektorima na reci Savi od ušća do postrojenja za istovar na TENT-u „B“ u Obrenovcu.

„Time bi se dobila konfiguracija korita reke, tačno stanje rečnog dna u plovnom putu i precizan 3D model korita“, piše u specifikaciji.

Takođe, za potrebe geotehničkih istražnih radova dna korita reke Dunav i reke Save u zoni kritičnih sektora potrebno je izvršiti geološka ispitivanja sastava rečnog dna, čime bi se utvrdio sastav i struktura nanosa u plovnom putu.

Na vodomernoj stanici „Novi Sad“ minimalni zabeležen vodostaj u 2022. godini zabeležen je 20. avgusta i iznosio je – 16 centimetara, što nije izmereno još od 1983. godine.

Na istoj vodomernoj stanici, broj dana u 2022.godini sa vodostajem ispod NPN (niskih plovidbenih nivoa) iznosio je 52 dana, što se u poslednjih 20 godina dogodilo jedino 2018. godine, kada je taj broj iznosio 84.

Tokom čitavog navedenog perioda nije došlo do zvanične obustave plovidbe na teritoriji Srbije, ali je na pojedinim delovima rečnog toka (sektor „Čortanovci“ na Dunavu ) postojala opasnost da se pribegne i toj, krajnje nepopularnoj, ali nužnoj meri, koja je primenjena tokom avgusta 2022. godine na delu toka Dunava kroz Rumuniju i Bugarsku u trajanju od 27 dana, piše u tehničkoj specifikaciji javne nabavke.

Sinhronizovanom akcijima svih državnih organa koji imaju nadležnost nad poslovima vezanim za tehničko održavanje vodnih puteva Dunava i Save, plovni putevi ostali su prohodni za plovila i sastave, sa posebnim akcentom na činjenicu da se radilo o periodu u kome je bilo potrebno održati energetsku stabilnost zemlje, što podrazumeva nesmetano snabdevanje TENT-a neophodnim energentima.

Ministarstvo je navelo da je preporučeni period za obavljanje istražnih radova krajem 2023, odnosno početkom 2024. godine, da bi se početkom godine, nakon izvršenih istražnih radova pristupilo njihovoj analizi i donošenju konkretnih odluka u cilju prevencije negativnog uticaja niskih vodostaja na bezbednost vodnog saobraćaja.

„Dugoročne prognoze vodostaja nisu na raspolaganju za Dunav i Savu, ali imajući u vidu male količine snega tokom zimskih meseci na površinama njihovih slivova, neophodno je izvršiti adekvatne pripreme i delovati preventivno, kako bi se negativne posledice po vodni transport tokom letnjih i jesenjih meseci izbegli ili u velikoj meri umanjile“, piše u specifikaciji.

Republičkoj direkciji za vode nejasno čije su naše brane, ko njima treba da upravlja

Mininstarsvo je na leto 2022. godine sprovelo pregovarački postupak bez objavljivanja javnog poziva za „radove na tehničkom održavanju plovnog puta Dunava u zoni odgovornosti Republike Bugarske“.

Ugovor vredan oko 250 miliona dinara (sa PDV-om) dodeljen je grupi ponuđača Regulacije d.o.o (Sremska Mitrovica) i Geo-Projekt SM d.o.o. (Sremska Mitrovica)

Naime, na nizvodnom delu Dunava u Bugarskoj došlo je u julu 2022. godine do potpune obustave plovidbe na sektoru „Belene“, a potom su se u avgustu problemi pojavili na još nekoliko sektora Dunava iz delokruga nadležnosti Bugarske, pisalo je u obrazloženju dodele ugovora bez javnog poziva.

Taj problem otežao situaciju u pogledu obezbeđivanja energetske stabilnosti Republike Srbije za predstojeću zimu, imajući u vidu da je za potrebe rada termoelektrana izvršena nabavka značajna količina uglja iz zemalja u okruženju, pri čemu se najveće količine uglja dopremaju vodnim putem, odnosno rekama Dunav i Sava iz Bugarske i Rumunije.

Pored uvoza uglja, obustava plovidbe na Dunavu u Bugarskoj prouzrokovala je prekid dopreme značajnih količina pre svega evrodizela iz Luke Konstanca do Srbije.

Takođe, tada su seplanirale značajne količine poljoprivrednih proizvoda (procenjuje se blizu milion tona) za izvoz Dunavom u Luku Konstanca iz Srbije, kao i određene količine veštačkog đubriva, dok je bilo potrebno obezbediti i stabilnost u dopremi sirovina za rad železare u Smederevu, koja velike količine koksa i drugih sirovina doprema Dunavom iz smera Luke Konstance.

Šta donosi smanjenje naknade za ispuštanje otpadnih voda

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.