Obilaznica oko Beograda koja će danas, 28. juna, biti puštena u rad, dugačka je 47,4 kilometara. Cena projekta se meri u stotinama miliona evra, a samo poslednja sagrađena etapa, dužine 9,3 kilometara, koštala je 207 miliona evra. Radove je izvodila kineska kompanija „Power China“ i azerbejdžanski „Azvirt“, uz podršku domaćih podizvođača. Izgradnja obilaznice je počela još 1990. godine, a tada je predviđen rok od pet godina da se završi.
Kako su se rokovi za završetak radova za razne deonice konstantno pomerali, posledično je rasla i cena projekta.
Kako se navodi na sajtu Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, iz budžeta Srbije je za poslednje faze projekta isplaćeno 15 odsto ukupne vrednosti, dok je preostalih 85 procenata finansirano iz kredita kineske Eksim banke.
Kako se navodi na sajtu Koridora Srbije, obilaznica se sastoji iz deonice Batajnica-Dobanovci, Dobanovci- Bubanj potok i Bubanj Potok-Pančevo na kojoj tek predstoje radovi u dužini od 31 kilometar.
Time će, kada radovi budu bili završeni kompletno, obilaznica biti ukupne dužine 78 kilometara.
Na trasi su projektovana četiri tunela: „Lipak“ (delom ispod platoa železničke stanice Ostružnica, dužina 665 metara), „Železnik“ (699 metara) i „Beli potok“ (ispod Avalskog puta, 360 metara) sa dve tunelske cevi, kao i tunel „Straževica“ (ispod Resnika, 745 metara) sa dve odvojene cevi.
Izgradnjom Obilaznice oko Beograda povezaće se granica sa Mađarskom, Hrvatskom, Crnom Gorom i Severnom Makedonijom.
Poslednja deonica od Bubanj Potoka do Pančeva, prema rečima ministra građevinarstva Gorana Vesića, imaće 28,8 kilometara železničke i 31 kilometar drumske obilaznice, kao i veliki drumsko-železnički most kod Vinče i dva tunela „Leštane“ i „Bubanj Potok“.
Vesić je podsetio da je izgradnja obilaznice počela 1991. godine i da će njenim završetkom biti izmešten kompletan tranzitni saobraćaj kroz Beograd, „što znači da most Gazelu više neće morati da koriste automobili i laki kamioni koji idu kroz Beograd“.
“Rasteretićemo ‘Gazelu’ preko koje dnevno prođe oko 130.000 automobila i omogućiti bolji komfor ljudima jer više neće ulaziti u Beograd već će obilaznicom moći da idu prema Nišu iz pravca Šida ili Novog Sada, a sa druge strane biće manje zagađenja”, rekao je Vesić.
Nova ekonomija je ranije pisala da je 2022. godine Ministarstvu građevinarstva, saobračaja i infrastrukture Srbije prebačeno 1,4 milijarde dinara (11,9 miliona evra) iz budžetske rezerve za izgradnju mosta preko reke Save kod Ostružnice.
Ovo verovatno nije jedino prelivanje iz budžeta za navedeni projekat, pa će se redakcija Nove ekonomije u predstojećim danima baviti procenom ukupne vrednosti celokupnog projekta, akumuliranih u prethodnim decenijama.
*Tekst je ispravljen u 20:03 časova, u prvom pasusu. U prvobitnoj verziji teksta je pisalo da je cela obilaznica koštala 207 miliona evra, što je zapravo bila cena samo poslednje izgrađene deonice od 9,3 kilometara.
Srbija se zadužuje 128 miliona evra za saobraćajnicu Ruma-Šabac-Loznica