Vesti iz zemlje

19.03.2024. 15:03

Nova ekonomija

Autor: Nevena Petaković

Prostorni plan za put „Vožd Karađorđe“ na javnom uvidu

Foto: Printskrin/ Nacrt prostornog plana područja posebne namene koridora državnog puta "Vožd Karađorđe"

Trasa državnog puta „Vožd Karađorđe“ imaće više saobraćajnih pravaca koji će formirati sistem krstastog oblika, odnosno sa pravcima pružanja sever-jug i istok-zapad, ukupne dužine 163,75 kilometara.

Pored toga, planiraju se i dva dodatna bočna pravca nižeg ranga ukupne dužine 20,71 kilometara, kao i više veznih pravaca do postojeće putne mreže.

Centralnu tačku i mesto ukrštanja više pravaca predstavlja petlja „Orašac“ u blizini Orašca i Aranđelovca, vidi se iz nacrta prostornog plana područja posebne namene.

Od petlje „Orašac“ trasa se pruža ka severu do petlje „Mali Požarevac“ i ka istoku do planirane petlje „Markovac Zapad“ na državnom putu IA reda broj 1 (autoput E-75, Кoridor X), ka zapadu do planirane petlje „Donji Lajkovac“ na državnom putu IA reda broj 2 (autoput E-763, Beograd-Južni Jadran, tzv. „Miloš Veliki“) i ka jugu do Aranđelovca, vidi se iz Nacrta plana.

Pored toga, od planirane petlje „Zagorica“ koja se nalazi oko 10 kilometara istočno, trasa se pruža ka jugu sve do planirane severne obilaznice grada Кragujevac.

Vožd Karađorđe, uključujući i dva bočna pravca, imaće tri tunela i 136 mostova preko reka, jaruga, pruga, atarskih puteva, lokalnih puteva.

U nacrtu plana se navodi da put mora da se izgradi tako da ima fizički odvojene kolovozne trake, sa dve saobraćajne trake za svaku kolovoznu traku, s tim što svaka saobraćajna traka mora da bude široka najmanje 3,50 metara.

Takođa svaka kolovozna traka, periodično na oko 2 kilometara duž trase treba da ima posebnu nišu/traku širine 3,5 metara i dužine 30 metara za prinudno zaustavljanje vozila.

Čitava trasa puta „Vožd Karađorđe“ se projektuje za računsku brzinu od 100 kilometara na čas, dok se za bočne pravce planira se i projektuje trasa puta za računsku brzinu od 80 kilometara na čas, dok se za manje vezne pravce planira i projektuje trasa za računsku brzinu od 60 kilometara na čas.

Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture objavilo je Nacrt prostornog plana područja posebne namene koridora državnog puta „Vožd Karađorđe“, kao i izveštaj o proceni uticaja prostronog plana na životnu sredinu.

Nacrt plana i izveštaj biće na javnom uvidu od 18. marta do 16. aprila 2024 godine u trajanju od 30 dana, svakog radnog dana u zgradama skupština grada Beograda, gradskih opština Lazarevac, Mladenovac i Sopot, grada Кragujevca i opština Lajkovac, Aranđelovac, Topola, Rača, Smedervska Palanka, Lapovo, Velika Plana, Ljig i Batočina, kao i na internet stranici Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

Zaključno sa 16. aprilom, pravna i fizička lica mogu dostaviti primedbe na ova dokumenta u pisanoj formi gradskoj/lokalnoj samoupravi ili direktno Agenciji za prostorno planiranje i urbanizam Srbije.

Javna prezentacija planskog dokumenta biće održana u sredu 27. marta 2024. godine u Aranđelovcu, sa početkom u 11 časova u zgradi sale bioskopa, u ulici Кnjaza Miloša 293.

U dokumentaciji se navodi da pored preuzimanja tranzitnih saobraćajnih tokova, najveći značaj puta „Vožd Karađorđe“ je izmeštanje tranzitnih tokova izvan građevinskog područja Aranđelovca, Mladenovca, Topole, Rače i drugih manjih naselja.

Državni put I reda „Vožd Karađorđe“ predstavlja više saobraćajnih pravaca koji čine jedinstven sistem, koji ima za cilj da poveže područje Šumadije i Centralne Srbije sa okruženjem i okolnim saobraćajnim koridorima državnog puta IA reda broj 1 (autoput E-75, Кoridor X), državnog puta IA reda broj 2 (autoput E-763, Beograd-Južni Jadran, tzv. deonica „Miloš Veliki“) i posredno državnog puta IA reda A5 (E-761 tzv. „Moravski koridor“).

Planirana trasa Državnog puta uslovno će se podeliti u četiri sektora, od kojih svaki ima po dve deonice, a pored toga, planiraju se i dva dodatna bočna pravca nižeg ranga.

Bočni pravac 1 „Đurđevo-Donja Trnava“ počinje od planirane petlje „Đurđevo“ pruža se ka jugu i završava na planiranoj petlji „Donja Trnava“.

Bočni pravac 2 „Rača-Gradac“ počinje od planirane petlje „Rača“  pruža se ka jugu i završava površinskom kružnom raskrsnicom kao vezom sa petljom na postojećem državnom putu IB reda broj 24 (pravac Batočina-Кragujevac).

Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić najavio je nedavno da će ove godine, „ako sve bude kako treba“, početi izgradnja brze saobraćajnice „Vožd Кarađorđe“ čime će, kako je rekao, čitava Šumadija biti premrežena brzim saobraćajnicama i auto-putevima.

On je naveo da će se u prvoj fazi raditi oko 80 kilometara od Malog Požarevca preko Mladenovca, Orašca, Aranđelovca do Čibutkovice u Lazarevcu, prema auto-putu “Miloš Veliki”, dok će se u drugoj fazi raditi deo prema Rači i od Topole prema Кragujevcu.

Krajem oktobra Koridori Srbije ugovorili su dodatne radove na izradi idejnog rešenja i projekta za Šumadijski koridor „Vožd Karađorđe“, pa je tako ukupna cena projektovanja saobraćajnice porasla sa 9,6 miliona na 12,6 miliona evra.

U budžetu za ovu godinu nema stavke koja se odnosi na izgradnju državnog puta „Vožd Karođorđe“, makar ne pod tim nazivom.

Bivša ministarka Zorana Mihajlović je 2019. godine najavljivala da će izgradnja Šumadijskog koridora koštati između 1,7 i 2,3 milijarde evra, pisao je Danas.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.