Na trasi prve linije metora radiće se procena postojećeg stanja zgrada i inženjerskih objekata kako bi se identifikovala potencijalna oštećenja i ranjivosti od izgradnje tunelskih deonica, stanica i prateće infrastrukture metroa.
JKP „Beogradski metro i voz“ raspisao je danas tender za „procenu postojećeg stanja zgrada i inženjerskih objekata snimanje postojećeg stanja zgrada i inženjerskih objeka za potrebe utvrđivanje svojstvene osetljivosti od uticaja izgradnje tunelskih deonica i stanica prve faze linije 1 beogradskog metroa“.
„Tokom izgradnje infrastrukture metroa očekivano je da će se stvoriti deformacije tla i vibracije koje će uticati na okolne zgrade i inženjerske objekte unutar područja određenog Geotehničkom zonom uticaja“, piše u konkursnoj dokumentaciji.
Istraživanja koja su predmet ove nabavke odnose se na prvu fazu Linije 1 beogradskog metroa koja obuhvata deonicu od stanice „Železnik“ do stanice „Кaraburma“ u dužini od 16,6 km sa 16 stanica.
Procenom će biti obuhvaćene sve vrste zgrada (kuće, zgrade, soliteri, istorijski spomenici, i njihovo neposredno okruženje, podzemne kontrukcije kao što su otvori za ventilaciju, garaže, podzemni pešački prolazi, mostovi, vijadukti.
Projekat je podeljen na 5 oblasti na osnovu istaknutih geotehničkih uslova: Makiško polje, Julino/Banovo brdo, desna obala reke Save, centar i desna obala reke Dunav, navodi se.
Glavni uzrok potencijalnih oštećenja zgrada i inženjerskih objekata je pomeranje u tlu koje nastaje usled prolaza „TVM“ mašine, radova na iskopavanju stanica, pratećih konstrukcija kao što su vertikalni otvori za ventilaciju i evakuaciju, deonica u Cut&Coveriskopu, moguće promene nivoa podzemnih voda prilikom izgradnje, pobijanja šipova i izbijanja tla.
Naručilac navodi da će se prva faza beogradskog metroa uglavnom graditi podzemno (Cut&Cover) i tunelskom (TBM) metodom, te da će za prateće konstrukcije i podzemne stanice biti potreban veliki obim radova na iskopavanju u gustom gradskom području.
Prva faza Linije 1 obuhvata oko 2,25 kilometara nadzemne deonice sa 2 stanice, oko 3,1 kilometara plitke podzemne deonice („Cut&Cover“) sa 3 stanice i oko 11,25 kilometara duboke podzemne deonice – tunelska deonica („TBM“, „NATM“) sa 11 stanica.
U dokumentaciji se navodi i da je prethodno je sprovedena inspekcija enterijera i eksterijera za 145 glavnih zgrada i inženjerskih objekata u okviru zone geotehničkog uticaja prve faze Linije 1 metroa.
Nakon analize dobijenih rezultata, Projektant (Egis rail) je selektovao dodatnih 142 zgrada i inženjerskih objekata za koje će se izvršiti inspekcija enterijera i eksterijera.
Ministar finansija Siniša Mali najavio je da će 22. novembra ove godine početi izgradnja prve linije metroa u Beogradu, kada će se započeti građevinski radovi na Makiškom polju.
Odbornici Skupštine grada Beograda usvojili su juče Plan generalne regulacije šinskih sistema u Beogradu sa elementima detaljne razrade za prvu fazu prve linije metro sistema.
Na Plan generalne regulacije šinskih sistema, Građevinski fakultet Univreziteta u Beogradu (GRF) objavio je niz primedbi u kojem se oštro protivi predloženom rešenju. Međutim, predstavnici Urbanističkog zavoda su sve primedbe odbili kao neosnovane.
GRF smatra da prva linija metroa mora povezati centar Novog Beograda sa centrom starog grada, odnosno da metro linije, pogotovo u prvoj fazi, moraju spojiti najizraženija težišta poslovnih aktivnosti i težišta stanovanja, centre obrazovanja, zdravstvene centre, železničke stanice…
GRF je nedavno objavio da neće učestovavati u daljoj realizaciji i razvoju projekta Beogradskog metroa zasnovanog na trenutnom nacrtu Plana generalne regulacije šinskih sistema.