Srbija

05.06.2023. 15:11

Nova ekonomija

Autor: Čedomir Savković

San o domaćoj proizvodnji traktora (možda) postaje java

Foto: Pxhere

Srbija

05.06.2023. 15:11

Ideja o novoj domaćoj fabrici traktora, koja bi se bavila i proizvodnjom rezervnih delova za stare IMT modele, nije napuštena. Naprotiv – postaje sve realnija, izjavio je pokretač ideje o ponovnom uspostavljanju domaće traktorske industrije, Petar Grbić. Novi pogon, o kom je Grbić već govorio za Novu ekonomiju, mogao bi da bude u fabrici IMT Remontni zavod u Dobarnovcima, koja je nedavno privatizovana.

Pre pet godina privatizovana je nekadašnja Industrija mašina i traktora (IMT), sa sedištem u Novom Beogradu, a zavod u Dobanovcima se prema Grbićevim rečima pokazao kao „pogodna lokacija za novu fabriku jer su u njemu očuvane mašine za rad i ostali pogoni“.

Postrojenje u Dobanovcima je na licitaciji, kako je preneo naš portal, kupljena za 64 miliona dinara (545.000 evra).

IMT Fabriku remontni centar iz Dobanovaca kupila je firma Prvi maj iz Čačka.

Prvi maj je u vlasništvu podgoričkog Auto Čačka (50 odsto) i preduzeća Euroline (50 odsto).

Auto Čačak iz Podgorice, kao i istoimeno domaće preduzeće, u vlasništvu su biznismena Milenka Kostića, biznismena bliskog Srpskoj naprednoj stranci.

Grbić kaže i da je on ubedio novog vlasnika remontnog zavoda da ga kupi, kao i da sada postoji „realna šansa da se u Srbiji ponovo pokrene proizvodnja traktora“.

„Remontni zavod IMT-a u Dobanovcima kupio je onaj ko treba da kupi“, rekao je za Novu ekonomiju Petar Grbić, bivši konstruktor u IMT-u, a sada pokretač ideje o novoj fabrici traktora u Srbiji, koja bi se zvala Traktori i mašine (TIM).

IMT Remontni zavod u Dobanovcima je bio specijalizovan za remont IMT traktora i motora, kao i za mašinsku obradu svih tipova motora sa unutrašnjim sagorevanjem.

„Trebalo bi uskoro da razgovaramo i da krenemo u registraciju akcionarskog društva, mnogi su zainteresovani da kupuju akcije, iz Amerike, Kanade, Australije, nema odakle me sve ne zovu“, kaže Grbić.

On dodaje i da je u planu da nova fabrika pravi i rezervne delove za stare IMT traktore, kojih i dalje ima dosta i u Srbiji i drugim zemljama bivše Jugoslavije.

„Oko 800.000 IMT-ovih traktora ima na ovom (prostoru), a nema rezervnih delova, tako da ćemo raditi i delove. (Delovi) će biti upotrebljivi i za nove traktore“, objašnjava Grbić.

Prema njegovim rečima, nova fabrika proizvodila bi traktore od 40, 50, 70 i 90 konjskih snaga.

Dodaje i da bi nova fabrika mogla da počne sa radom ukoliko novi kupac IMT-ovog remontnog zavoda u Dobanovcima „bude od reči“.

„Pre neki dan bio sam u remontnom zavodu, sve je tamo u potpunosti“, dodao je Grbić za naš portal.

Ko je Milenko Kostić?

Novi suvlasnik IMT-ovog remontog zavoda u Dobanovcima, Milenko Kostić, biznismen je blizak Srpskoj naprednoj stranci.

Kostićeve kompanije su česti dobavljači automobila državnim institucijama i javnim preduzećima.

Kostić je i bivši šef aktuelnog gradonačelnika Čačka iz redova SNS, Miluna Todorovića. Todorović je bio direktor Auto Čačka do izbora na funkciju gradonačelnika 2016. godine.

Kostićev Auto Čačak privatizovao je 2021. godine i Beogradsku industrija piva, slada i bezalkoholnih pića (BIP).

Nakon prodaje, BIP je promenio svoju pretežnu delatnost, iz „proizvodnja piva“ u „lizing intelektualne svojine i sličnih proizvoda, autorskih dela i predmeta srodnih prava“.

Da li je Srbija u stanju da ponovo proizvodi traktore?

ZNAČAJ DOMAĆE PROIZVODNJE

Domaća proizvodnja poljoprivrede mehanizacije, kao i drugih sredstava za proizvodnju u agraru, može biti ključna u periodima visoke inflacije, a kada domaći poljoprivrednici nailaze na velike teškoće i probleme u finansiranju proizvodnje, tvrdi agroekonomista Milan Prostran.

„Kad vidim ove poplave u Hrvatskoj i IMT-ove traktore, ono spašavaju i druge delove bivše Jugoslavije, znači oni su još u životu“, rekao je Prostran za Novu ekonomiju.

Indijska kompanija Tafe, koja se bavi proizvodnjom traktora, kupila je fabriku IMT 2018. godine po početnoj ceni od oko 66 miliona dinara, što je oko 560.000 evra.

Tafe je bio jedini učesnik na toj aukciji, a njeno preuzimanje IMT-a pominjalo se i ranije kao opcija.

Tafe takođe prodaje svoje traktore i sa oznakom IMT i oni vizuelno izgledaju isto kao izvorni IMT-ovi. Među tim modelima nalazi se i prepoznatljivi model IMT 539.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.