Sporazum između Saobraćajnog instituta CIP i CRDC-a pokazuje da je kinesko preduzeće imalo vodeću ulogu u organizaciji posla modernizacije železnice, vidi se iz dokumenata koje je objavilo Više javno tužilaštvo u Novom Sadu.
CIP i CRDC su 2019. godine sklopili okvirni sporazum o osnivanju konzorcijuma radi modernizacije i rekonstrukcije dela mađarsko-srpske železničke veze od Novog Sada do Kelebije.
Ovaj dokument nalazi se među stotinama koje je objavilo VJT u Novom Sadu nakon podizanja optužnice zbog tragičnog pada nadstrešnice na Železničkoj stanici.
Kako se navodi u sporazumu, dve strane su se složile da formiraju konzorcijum „u cilju izrade projekta za građevinsku dozvolu i projekta za izvođenje za modernizaciju pružne deonice Novi Sad – Subotica – državna granica (Kelebija)“.
Dogovorile su se da kao konzorcijum sklope ugovor sa izvođačima, kineskim firmama CRIC i CCCC.
U odeljku naslovljenom „Podela posla“ navodi se da je kineski CRDC vodeći član konzorcijuma, a da je CIP u obavezi da poštuje organizaciju i raspored vodećeg člana.
„CRDC će imati vodeću ulogu u organizaciji posla. CRDC i CIP su u obavezi da utvrde opšti princip projektovanja i principe za sve discipline zajedno. Obe strane su dužne da izvršavaju posao projektovanja na osnovu principa i podele posla isključivo nakon [zajedničke potvrde]“, navodi se u dokumentu.
Kako se vidi iz sporazuma, CRDC je odgovoran za organizaciju posla na pregledu celokupne tehničke dokumentacije, koja se radi po Ugovoru o projektovanju, od strane vršioca tehničke kontrole, a CIP je odgovoran za saradnju tokom pegleda dokumentacije.
CRDC i CIP su u obavezi da izvrše izmene i dopune dokumentacije po primedbama vršioca tehničke kontrole, a prema obimu posla za koji su odgovorni.
„Sva tehnička dokumentacija koju radi CIP biće unapred dostavljena CRDC kao vodećem članu na pregled i odobrenje pre zvanične predaje„, navodi se u sporazumu.
Obe strane su dužne da izvrše posao koji im pripada prema Projektnom zadatku i ne smeju proizvoljno menjati sadržinu projekta i standarde prema zahtevima investitora, a bez saglasnosti izvođača – konzorcijuma CRIC/CCCC.
Ugovorena vrednost posla je podeljena 52-48 odsto u korist kineskog CRDC.
Dokument sadrži i tabelu sa spiskom radova i podelom posla između Saobraćajnog instituta CIP i kineske firme.
Tako se pod stavkom „Tehnička kontrola projekta za građevinsku dozvolu“ za CRDC navodi da je „odgovoran za organizaciju posla na pregledu projekta i odgovoran za izmene projektne dokumentacije“.
Pod istom stavkom za CIP se navodi – „Saradnja prilikom pregleda i odgovornost za izmene projektne dokumentacije“.
CRDC je prema sporazumu takođe odgovoran za „pribavljanje potrebnih odobrenja“.
Projektovanje rekonstrukcije i adaptacije stanične zgrade u Novom Sadu je u nadležnosti CIP-a.
Pogledajte celu tabelu:
U padu nadstrešnice na Železničkoj stanici Novi Sad 1. novembra poginulo je 15 ljudi.
Istog dana je generalni direktor CIP-a Slaven Tica izjavio da nadstrešnica nije bila predmet rekonstrukcije.
„Ono što Saobraćajni institut CIP može da kaže, koji je radio deo tehničke dokumentacije, da projektom stanične zgrade nije obuhvaćena u konstruktivnom smislu nadstrešnica na južnoj fasadi, koja je srušena i ona nisu bile ni predmet projekta, ni rekonstrukcije“, rekao je Tica.
Da na nadstrešnici nije rađeno tvrdio je i tadašnji ministar građevinarstva Goran Vesić.
Međutim, inženjer geologije Zoran Đajić, koji je do marta 2023. godine radio na rekonstrukciji stanične zgrade u Novom Sadu, javno je izneo tvrdnje da je na nadstešnici rađeno.
Nova ekonomija objavila je dokumente iz kojih se vidi da je rekonstrukcija nadstrešnice i njeno dodatno opterećenje ipak bilo u projektu koji je radio CIP.
Zbog tragedije na Železničkoj stanici Više javno tužilaštvo u Novom Sadu je u poslednjim danima prošle godine podiglo optužnicu protiv 13 okrivljenih.
Među njima se nalaze i odgovorni projektant građevinske konstrukcije Slobodan Naumović (CIP), gravni projektant idejnog projekta Milan Jelkić (CIP) i glavna projektantkinja za građevinsku dozvolu Ljiljana Milić Marković (CRDC).
Optužnica čeka potvrdu Višeg suda u Novom Sadu.
Pronađen deo projekta Železničke stanice koji CIP nije imao: Objašnjava konstrukciju nadstrešnice