Srbija

19.10.2024. 09:00

Nova ekonomija

Autor: Nevena Petaković

Srbija uzima kredit od 178,4 miliona evra za gradnju depoa za Beogradski metro

Wikimedia/Konstantinos Stampoulis

Srbija

19.10.2024. 09:00

Srbija će uzeti kredit u visini od 178.382.740 evra kod filijale Dojče banke u Hong Kongu za izgradnju depoa Beogradskog metroa na Makiškom polju, što je posao poveren kineskoj firmi Power China.

Depo je deo prve faze izgradnje metroa, vredan ukupno 209,9 miliona evra, a kreditom će se finansirati 85 odsto vrednosti radova.

Ugovor za gradnju depoa prošle godine u septembru potpisali su beogradski sekretarijat za saobraćaj, JKP Metro i voz, Ministarstvo građevinarstva i kineska kompanija Power China, dok je sam ugovor o kreditu sa Dojče Bankom potpisan 20. septembra ove godine, a korisnik kredita će biti JKP Beogradski metro i voz.

Period otplate je 13 godina, uključujući grejs period od 5,5 godina.

Kamatna stopa je varijabilna i bazira se na šestomesečnom EURIBOR-u, uvećanom za fiksnu maržu od 1,65 odsto godišnje. Provizija na nepovučena sredstva iznosi 0,65 odsto i plaća se polugodišnje tokom perioda raspoloživosti (i poslednjeg dana perioda raspoloživosti) na nepovučeni iznos kredita, vidi se u predlogu zakona o potvrđivanju ugovora o kreditu koji se nalazi u skupštinskoj proceduri.

Na prostoru Makiša, između Savske magistrale i ranžirne železničke stanice Makiš, predviđena je izgradnja i opremanje Depoa Makiš odakle će se upravljati celokupnim sistemom metroa, i to će biti mesto za održavanje svih kompozicija podzemne železnice.

Linija 1 (Faza 1) Projekta beogradskog metroa podrazumeva izgradnju i puštanje u rad metro linije od stanice Železnik do stanice Karaburma (ukupno 15 stanica) i pripadajućeg depoa na Makišu.

Beogradski metro gradiće francuske i kineske kompanije. Francuski partneri treba da rade na obezbeđivanju vagonskih kompozicija i izgradnji elektromašinskih podsistema dok će, sa druge strane, kineska kompanija izvoditi građevinske radove.

Vlade Srbije, Vlade Francuske i Grad Beograd su novembra 2014. godine potpisali memorandum o razumevanju o gradnji metroa u Beogradu.

U aprilu 2019. godine u Pekingu je potpisan i memorandum o razumevanju između Vlade Srbije, grada Beograda i kineske kompanije „Power Construction Corporation of China” sa ciljem saradnje na realizaciji ovog projekta.

Ministar finansija Siniša Mali je sa predstavnicima francuskih i kineskih kompanija potpisao Memorandum o razumevanju o izgradnji beogradskog metroa u januaru 2021. godine.

Memorandum je tada potpisan sa direktorom JKP „Beogradski metro i voz“ Stankom Kantarom, potpredsednikom grupe „ALSTOM“ Filipom Delurom, generalnim direktorom u kompaniji „Ežis rejl“ Olivijerom Buvarom i predstavnikom kompanije „Pauer Čajna“ Šje Ziđijem.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Komentari(2)

  1. Nigde u svetu se depo za metro vozove ne gradi pre početka izgradnje samog metroa. Inače, svi oni kojima je izgradnja metroa »jača strana« znaju, da izgradnja jedne linije metroa dužine 17-20km traje 5-7 godina u zavisnosti od toga koliko km tunela ima ta linija. Dok sa druge strane, od trenutka potpisivanja ugovora o izgradnji metro vozova, prvi metro voz se dobije od proizvođača za najkasnije dve (2) godine, pa je očigledno da se ugovor o izgradnji metro vozova potpisuje oko dve (2) pre završetka izgradnje metro linije za koju se metro vozovi kupuju. Dakle, više je nego očigledno da se izgradnja depoa za metro vozove planira tako, da depo bude završen pre dolaska prvog metro voza. Sa druge strane postavlja se pitanje, zašto bi francuska kompanija Alstom bila angažovana, citiram; »na obezbeđivanju vagonskih kompozicija i izgradnji elektromašinskih podsistema«, kada u Srbiji imamo jednu od fabrika »malo jačeg igrača« u tim poslovima. Naime, nemačka kompanija Siemens Mobility je pre par godina na tenderu za izgradnju 94 metro voza za Piccadilly Line u Londonu u vrednosti od 1,75 milijarde evra pobedila Alstom, pa je u bilizini Londona; Sussex izgradila fabriku u kojoj se proizvode ti metro vozovi. Simens Mobility, Cerovac, Sobovica bb koji od 2020. proizvodi najmodernije tramvaje »Made in Srbia«, može da proizvodi i vozove i metro vozove, pa se postavlja pitanje za milion dolara; zašto im do danas nadležni nisu izgradili industrijski kolosek dužine oko 10km od pruge Kragujevac – Lapovo i stime omogućili da proizvedene vozove i metro vozove mogu da isporuče kupcima.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.