Vraćena kilometraža je najčešći tip prevare vezan za automobile u centralnoj i istočnoj Evropi. Nešto više od deset odsto vozila u Srbiji je bilo podvrgnuto ovom „zahvatu“, čime se naša zemlja svrstava među najbolje u regionu, ukuzuje istraživanje kompanije carVertical.
Ta platforma za proveru istorije vozila sprovela je istraživanje na osnovu 900.000 istorija vozila urađenih tokom 2021. godine.
Na osnovu podataka, ove prevare se najčešće desavaju u Letoniji. Više od 24 odsto vozila iz ove zemlje proverenih putem carVerticala pokazuju promene u kilometraži.
Stvari nisu bolje ni u drugim baltičkim zemljama, kako je Estonija na trećem, a Litvanija na četvrtom mestu. Rusija i Ukrajina su takođe u vrhu liste zemalja sa najčešćim prevarama odometra.
Izvor: carVertical
Drugo mesto na listi prevara vezanih za očitavanje kilometraže ide Rumuniji. Svaki peti auto, skoro 20 odsto vozila proverenih na sajtu carVerticala ima taj problem.
Sa druge strane, situacija u nekim zemljama centralne i južne Evrope izgleda mnogo bolje, ali i najpoštenija tržišta se ipak suočavaju sa ovim problemom.
Svako deseto provereno vozilo u Češkoj, Slovačkoj, Sloveniji, Hrvatskoj i Srbiji ima vraćenu kilometražu. Međutim, procenat ovih vozila dostiže 12 odsto u Poljskoj i 14 odsto u Mađarskoj.
Direktor komunikacija u carVerticalu Matas Buzelis napominje da netransparentnost u Evropi košta milijarde evra svake godine.
„Glavni izvori polovnih vozila za istočnu Evropu su Nemačka, Francuska, Belgija, Holandija i Italija. Međudržavna kupovina vozila je najriskantnija jer u ovim slučajevima dolazi do najvećeg broja prevara kada pričamo o kilometraži. Vraćanje kilometraže je takozvani ,,nevidljivi zločin“. Prema nekim istraživanjima, to proizvodi ekonomsku štetu od više od 9 milijardi eura na godišnjem nivou, i to samo u Evropi“, objašnjava Buzelis.