Rashodi za izgradnju beogradskog metroa u 2023. godini projektovani su na 6,2 milijarde dinara. Od toga 2,2 milijarde dinara je deo kapitalnih izdataka Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, a ostatak, 4 milijarde je transfer Gradu Beogradu za taj projekat), vidi se u predloženom rebalansu budžeta.
Prema prvobitnom budžetu za 2023, koji je usvojen krajem prošle godine, za beogradski metro je u ovoj godini bio planiran rashod od 30 milijardi dinara i ceo taj iznos je u budžetu bio označen kao „transfer ostalim nivoima vlasti“ (odnosno Gradu Beogradu).
U obrazloženju predloženog rebalansa piše da su transferi ostalim nivoima vlasti manji za 21,42 milijarde dinara (odnoso za 15,96 odsto) u odnosu na iznos planiran budžetom za 2023. godinu, te da je ta kategorija rashoda korigovana na osnovu izvršenja za prethodni period i procene sredstava potrebnih do kraja godine.
„Umanjenje se najvećim delom odnosi na preraspodelu sredstava namenjenih za izgradnju beogradskog metroa i preraspodelu sredstava u oblasti obrazovanja“, piše.
Republika Srbija će u 2023. godini imati i mogućnost da za beogradski metro (prvu fazu) odobri zajam od 80 miliona evra sa „stranim fondovima i vladama“, kao i zajam od milijardu evra sa „stranim investicionim korporacijama, fondovima i bankama“, vidi se iz budžeta za ovu godinu.
Vlada je na sednici krajem prošle nedelje usvojila Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o budžetu za 2023. godinu. Zakon je sada u skupštinskoj proceduri, a usvajanje se očekuje u predstojećim danima.
Fiskalni savet je ocenio da predloženi rebalans pati od „već uobičajenog manjka transparentnosti“ i da ne donosi potrebna objašnjenja za važne promene u strukturi budžetskih rashoda.
„Na primer, nije objašnjeno zašto se transferi Gradu Beogradu za izgrdanju metroa smanjuju čak za osam puta u odnosu na prvobitni budžetski plan (sa 30 na 4 milijarde dinara)“.
U 2022. godini je za izgradnju metroa bio projektovan rashod od 5,4 milijarde dinara. Koliko je u toj godini potrošeno za metro videće se kada krajem godine bude objavljen Zakon o završnom računu budžeta Srbije za 2022.
U 2021. godini su (od inicijalno planiranih 5,01 milijardi dinara) za beogradski metro potrošene 4,4 milijarde dinara.
Beogradski metro gradiće francuske i kineske kompanije. Francuski partneri treba da rade na obezbeđivanju vagonskih kompozicija i izgradnji elektromašinskih podsistema dok će, sa druge strane, kineska kompanija izvoditi građevinske radove.
Ministar finansija Siniša Mali je sa predstavnicima francuskih i kineskih kompanija potpisao Memorandum o razumevanju o izgradnji beogradskog metroa u januaru 2021. godine.
Memorandum je tada potpisan sa direktorom JKP „Beogradski metro i voz“ Stankom Kantarom, potpredsednikom grupe „ALSTOM“ Filipom Delurom, generalnim direktorom u kompaniji „Ežis rejl“ Olivijerom Buvarom i predstavnikom kompanije „Pauer Čajna“ Šje Ziđijem.
Izgradnja beogradskog metroa koštaće oko šest milijardi evra
Koliko košta sada cena karte? Kad sam išao prošle godine u Bg kažu ima karata a metro samo što nije.