Svet

05.04.2023. 09:27

Nova ekonomija

Autor: Nova ekonomija

Frilenseri imaju sve više posla i sve bolje zarađuju

Foto: Pixabay

Svet

05.04.2023. 09:27

Najnoviji globalni izveštaj kompanije Payoneer o frilensing poslovanju pokazuje da ta grana poslovanja i dalje beleži stalan rast i u tražnji za njihovim uslugama i u prosečnoj ceni radnog sata.

Uprkos strahovima od globalnog ekonomskog usporavanja, 46 odsto ispitanika globalnog istraživanja je zabeležilo porast tražnje za njihovim uslugama.

Peto izdanje izveštaja fintech kompanije za digitalna plaćanja Payoneer obuhvatlilo je više od 2.000 frilensera iz preko 122 zemlje, među kojima se nalaze i zemlje Balkana.

Podaci o Srbiji se generalno podudaraju sa ostatkom sveta, uz neka manja odstupanja.

Situacija u vezi sa vodećim tehničkim uslugama koje nude frilenseri u regionu – kao što su veb i grafički dizajn, programiranje, multimedijalna produkcija i IT usluge – u velikoj meri podudarna sa stanjem u Srbiji, gde je čak 41,2 odsto ispitanika navelo veb i grafički dizajn kao primarno polje rada.

Takođe, pozitivno je i to da je veći deo regiona jugoistočne Evrope u prethodnom periodu zabeležio rast cene sata (37 odsto ispitanika) u poređenju sa delom regiona koji je zabeležio pad cene sata (deset odsto ispitanika).

Frilenseri dobijaju portal za prijavu poreza

RAZLIKA U ZARADAMA POSTOJI MEĐU POLOVIMA

Sa druge strane, iako su mnogi frilenseri pribegli povećanju cene rada, još postoji razlika u platama među polovima.

Globalno istraživanje je pokazalo da žene frilenseri zarađuju u proseku 22 dolara po satu, dok muškarci zarađuju 24 dolara po satu, što predstavlja blago poboljšanje u odnosu na prošlu godinu.

U Srbiji je prosečna cena radnog sata za muškarce frilensere 20,88 dolara, što je približno proseku u ostalim regionima, ali zato žene i dalje znatno zaostaju na ovom polju, pa je njihova zarada po satu 18 dolara, što je niže od žena frilensera u ostalim regionima (22 dolara).

Pored ovoga, žene imaju i osam odsto manje šanse da povećaju svoju zaradu, u odnosu na muškarce čije zarade rastu brže tokom vremena od onih kod ženskih frilensera.

Konačno objavljen pravilnik o poreskoj prijavi za frilensere

Kao odgovor na rastuće troškove života, 55 odsto ispitanika širom sveta je uzelo dodatni angažman, a 32 odsto je proširilo bazu klijenata na nove zemlje.

Istraživanje pokazuje da su ispitanici u jugoistočnoj Evropi manje naklonjeni radu kao isključivo frilenseri ili preduzetnici (61 odsto), u poređenju sa kolegama u drugim regionima (71 odsto).

Oko 59 odsto ispitanika u Srbiji je navelo da isključivo radi kao frilenser ili ima svoj biznis, dok 41 odsto  radi i u kompaniji. U Severnoj Makedoniji 33 odsto  ispitanika radi isključivo kao frilenser, a u BiH 40 odsto.

U Srbiji je 76,5 odsto ispitanika navelo da je zadržalo isti nivo cena, 80 odsto  ispitanika u Bosni i Hercegovini da je povećalo cene usluga.

Iako je potražnja za frilenserima sve veća, značajan deo frilensera, čak 65 odsto ispitanika u jugoistočnoj Evropi, radi 30 ili manje sati nedeljno, dok u Srbiji 29 odsto ispitanika radi više od 30 sati nedeljno.

Ipak, anketa je pokazala da samo 8 odstto ispitanika u jugoistočnoj Evropi navodi da su glavni izvor novog posla društvene mreže, a razlog za to je i znatno manja verovatnoća da će dobiti novi posao preko platformi društvenih medija od frilensera u drugim delovima sveta, zbog čega više koriste usmene preporuke od većine frilensera u drugim regionima.

Primarna društvena mreža koju koriste frilenseri u Jugoistočnoj Evropi jeste Linkedin – 33 odsto, zatim Instagram – 24 odsto , dok je Facebook na trećem mestu sa 15 odsto.

U Srbiji je nedavno usvojen nov način za oporezivanje radnika na internetu, odnosno frilensera prema kome postoje dva modela za određivanje te obaveze prema državi.

Obračun poreza za frilensere uskoro će biti moguć i preko posebnog portala na internetu.

Svi detalji predloga za oporezovanje frilensera

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.