Pelješki most koji će saobraćajno povezati poluostrvo Pelješac i jug Hrvatske s ostatkom zemlje, zaobilazeći tako Bosnu i Hercegovinu (BiH) večeras će biti otvoren uz prisustvo hrvatskog državnog vrha, piše agencija Beta.
Most je dug 2,4 kilometara, građen je sredstvima EU, a gradio ga je kineski konzorcijum predvođen kompanijom China Road and Bridge Corporation. Ova kompanija ima niz velikih poslova u Srbiji. Kompanija gradi auto-put Požega – Duga Poljana, gradiće i industrijski park u Borči i kanalizacionu mrežu u Srbiji.
U Crnoj Gori je prošle godine Osnovno državno tužilaštvo u Kolašinu podnelo optužnicu protiv CRBC, kao glavnog izvođača radova na autoputu Bar-Boljare.
Tokom celog dana s obe strane mosta održava se svečani program, a zvanično svečano otvaranje mosta previđeno je u 20.15 na odmorištu Komarna.
„Ovo je most povezivanja, susretanja, a za nas posebno važan i u smislu Šengena, jer je ovaj deo Hrvatske sada integrisan u našu teritoriju“, rekao je premijer Hrvatsle Andrej Plenković danas u Dubrovniku.
On je istakao da „most nije luksuz, već nužnost“.
Premijer je pre nekoliko dana na sednici vlade istakao da je reč o „suverenističkom potezu spajanja hrvatske teritorije“.
On je naveo da je projekt izgradnje mosta dugog 2,4 kilometra sa pristupnim putevima vredan 525 miliona evra, od čega je 357 miliona evra nepovratnih sredstava iz fondova Evropske unije.
Redovan saobraćaj Pelješkim mostom krenuće u ponoć, a građani su već od jutra mogli prošetati mostom, čija je gradnja počela još 2007, ali je pet godina kasnije zaustavljena zbog budžetskih ograničenja.
Evropska unija je odobrila 2017, četiri godine pošto je Hrvatska postala članica, bespovratno 357 miliona evra, što je 85 odsto troškova.
Reč je o najvećem infranstrukturnom projektu finansiranom iz sredstava EU, na kojem je radilo više hrvatskih vlada.
Kilometar pristupnog puta do Pelješkog mosta oko pet miliona evra
Na konkursu za izgradnju mosta 2018. pobedio je kineski konzorcijum „China Road and Bridge Corporation“.
Profesor na Fakultetu političkih nauka u Zagrebu Dejan Jović ocenio je na Tviteru da je Pelješki most „ogroman uspeh“ i da pokazuje da „ima koristi od EU i da članstvo ne znači prekid saradnje s drugima (Kinom)“.
Most između mesta Komarna na kopnenoj strani i mesta Brijest na poluostvru Pelješcu spaja Pelješac sa kopnom i krajnji jug s ostatkom države. Prelazi preko morskog tesnaca širine 2.140 metara, a vlada je odlučila da ga nazove „Pelješki most“.
Dosad su putnici koji su putovali prema krajnjem jugu zemlje morali da prolaze kroz BiH, preko graničnog prelaza kod Neuma.
Most je ekonomski posebno važan za jug zemlje, odnosno Dubrovačko-neretvansku županiju.
Kina dobila jedan od devet tendera u Hrvatskoj
Prvi veći infrastrukturni posao na teritoriji jedne EU članice, kineske kompanije dobile su u Hrvatskoj gde su gradile Pelješki most, pisao je ranije Večernji list.
Izgradnja Pelješkog mosta bila je procenjena na 231,9 miliona evra, dok je kineski CRBC sa ponudom od 275,68 miliona evra (što je za oko 44 miliona evra više) dobio taj posao.
Uprkos žalbama kompanija Strabaga i Astaldija, koje su za radove tražile više od Kineza (347,25 miliona odnosno 422,8 miliona evra), CRBC je dobio posao infrastrukturnog povezivanja delova Hrvatske, koje na obali Jadranskog mora razdvaja teritorija Bosne i Hercegovine.