Prosečna mesečna ušteđena ove godine iznosi 5.516 dinara, što je malo manje nego prošle godine, ali je gotovo 1.400 dinara više u odnosu na period pre sedam godina, pokazalo je tradicionalno godišnje istraživanje Erste Grupe o štednim navikama građana Srbije, navodi se u saopštenju Erste bank. Prosečni štedni ulog u evrima u Erste banci iznosi 18.500 evra.
Istraživaje je pokazalo da 70 odsto građana Srbije smatra da je ostavljanje novca na stranu veoma važno, ali bi voleli da mogu više da uštede, tek četvrtina je zadovoljna iznosom koji mogu da sačuvaju.
Sve više u slamaricu
Za šta građani najviše štede? Istraživanje Erste bank je pokazalo da u kontekstu globalne ekonomske krize, formiranje fonda za teška vremena i hitne slučajeve se sasvim očekivano izdvojilo kao glavni motiv štednje (53 odsto), dok je na drugom mestu stvaranje finansijskih rezervi za porodicu (45 odsto).
Fond za starije životno doba pravi 22 odsto anketiranih, a za obrazovanje i obuku pet odsto. Štediše motiviše i čuvanje novca za odmor (23 odsto), nabavku telefona ili televizora (11 odsto) i veće kupovine poput auta ili stana (10 odsto).
Broj onih koji uopšte ne štede iz godine u godinu se smanjuje. Takvih je trenutno 43 odsto, skoro deset odsto manje nego 2018. godine.
Najzastupljeniji štedni ili investicioni proizvod i dalje je životno osiguranje, koristi ga 13 odsto građana. Slede štednja po viđenju i oročena štednja sa 11, odnosno osam odsto. Međutim, dok svaki od navedenih proizvoda beleži blagi pad popularnosti od 2020. godine, sve je zastupljenija štednja u gotovini kod kuće ili u sefu, koju praktikuje 32 odsto građana, čak 10 odsto više nego 2020. godine.
Banke i finansijska pismenost
Zbog značaja koji ima na prosperitet pojedinca i čitavog društva, danas se velika pažnja posvećuje finansijskoj pismenosti. Na pitanje koja institucija treba da pruži informacije i znanja o finansijskim temama 54 odsto građana odgovara da su to banke, što je za osam odsto više u odnosu na prošlogodišnje istraživanje.
Svega petina građana misli da su dobro informisani o finansijskim temama i bankarskim proizvodima uopšte. Na skali od jedan do pet oko 40 odsto ocenjuje svoje opšte znanje iz ove oblasti ocenom tri. Ostali vidovi štednje i investicioni proizvodi koji nose određeni rizik, poput akcija, obveznica i fondova i dalje su za većinu nepoznanica, 84 odsto anketiranih je slabo informisano ili potpuno neinformisano o takvim proizvodima. I pored toga, trećina anketiranih ima pozitivno mišljenje o ulaganju novca u navedene proizvode, posebno u uzrastu od 15 do 34 godine. Ipak, mali procenat je spreman na rizik i eventualne gubitke, njih je osam odsto u odnosu na 80 odsto opreznih.
Inflacija pogađa više od polovine građana
U poređenju sa prethodnim istraživanjima, sada je veći procenat građana koji kažu da im se finansijska situacija pogoršala u protekle dve-tri godine (45 odsto). Da je ostala nepromenjena tvrdi 40 odsto anketiranih, a 10 procenata
ocenjuje da je bolja nego što je bila.
Prema istraživanju Erste Grupe čak 57 odsto anketiranih odgovorilo je da su prilično ili veoma pogođeni rastom cena, a 87 odsto je primorano da smanji ličnu potrošnju mnogo, prilično ili pomalo. Samo je dva procenta građana koje inflacija uopšte ne pogađa.
Rast štednje u dinarima u Erste bank
Prosečni štedni ulog oročenog depozita u evrima u Erste banci iznosi 18.500 evra, a oročenog depozita u dinarima više od 1,6 miliona dinara.
Foto: Nova ekonomija
„Interesantno je istaći da je u poređenju sa prethodnom godinom zabeležen rast prosečnog dinarskog depozita za čak 140 odsto, što je veoma ohrabrujući podatak koji ukazuje na to da su zajednički napori Narodne banke Srbije i banaka na polju dinarizacije urodili plodom. Zaključno sa 31. avgustom ove godine imamo, kada je reč o oročenoj štednji, više od tri milijarde dinara u dinarskoj štednji i više do 107 miliona evra u deviznoj štednji. Podaci koji se odnose na celu godinu, zaključno sa krajem avgusta, ukazuju na smanjenje oročenih, a povećanje „a vista“ štednih depozita u Erste Banci“, navodi Nino Stameski, direktor Regionalnog centra Novi Sad u sektoru prodaje za stanovništvo, mala preduzeća i preduzetnike u Erste banci.
Agencija za tržišna istraživanja IMAS International uradila je za Erste Grupu istraživanje o navikama, ponašanju, stavovima, motivima i brigama koje građani Srbije imaju u vezi sa štednjom.
Telefonska anketa urađena je u junu i julu 2022. na uzorku od 510 ispitanika starijih od 15 godina koji mogu da koriste bankarske usluge. Osim u Srbiji, isto ispitivanje urađeno je i u Austriji, Češkoj Republici, Slovačkoj, Mađarskoj, Rumuniji i Hrvatskoj.
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs
Elektroprivreda Srbije danas je isključila struju porodici Durković iz Gadžinog Hana sa sedmoro dece zbog duga od 30.000 dinara. EPS je prema navodima porodice odbio da sačeka sa isključenjem makar do ponede...
Reprezentativni prosvetni sindikati zatražili su od poslaničkih grupa u Skupštini Srbije da ulože amandmane na Predlog zakona o državnom budžetu za 2025. godinu kako bi se sproveo protokol Vlade i sindikata ...
NextSilicon, pionir u oblasti inovacija high performance computing-a (HPC), lansirao je Maverick-2, prvi inteligentni računarski akcelerator na svetu. Ova tehnologija je dizajnirana da omogući vrhunske perfo...
Ključ uspešnog poslovanja nalazi se u internet oglašavanju koje već godinama predstavlja sinonim za razvoj brenda i usluge. Ako Vaš biznis nije vidljiv na internetu, onda je vreme da izgradite svoj imidž u o...
NOVA EKONOMIJA
prtplatite se za čitanje premium sadržaja
PREMIUM sadržaji na platformi NovaEkonomija.rsInforamcije koje imaju dodatnu vrednost
Koristimo kolačiće kako bismo osigurali da vam pružimo najbolje iskustvo na našoj veb stranici. Ako nastavite da koristite ovaj sajt, pretpostavićemo da ste saglasni sa tim.Ok